IRQ/IO troubles (ISA NIC)

Pagina: 1
Acties:

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik zit met een probje;
ik heb een NIC, voor BNC
en die wil ik gebruiken onder win95 (ouwe computer issut idd)

ik heb geen idee van het type ed. , maar ik denk dat het een ne2k compatible is, omdat als ik m laat booten dat ding hetvolgende zegt:
code:
1
boot from hard disk? (Y/N)

als ik N doe, krijg ik iets dat ie naar de netware server zoekt, dus lijkt me duidelijk dat dat novell is :)
dus ne2k, lijkt me dan

nu wil ik ook nog een irq instellen, kan dmv een jumper zou je zeggen, zit er ook op, stond op IRQ2, wat win95 dus niet pikt, dus ik zet de jumper op icq5, en doe N bij dat boot from HD, omdat ie dan het IRQ en IO adres weergeeft
hij geeft nog steeds IRQ2 weer, en IO adres 2E0h
dat IO adres heeft een ander apparaat al, dus dat lukt ook niet
en veranderen, er zitten 2 van die blokken met dipswitches op, en zomaar even geprobeert om er eentje anders te zetten, maar dat had geen effect, dus die heb ik weer goed gezet.
maar het werkt dus niet ech

het is een isa kaartje, dat maar een stuk van het slot gebruikt zeg maar, een kleintje dus :)
er zit alleen een BNC aansluiting op.

iemand die me kan helpen, graag! :)

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:59

dijkmane

biertje ?

probeer toch eens achter de fabrikant te komen. voor dit soort kaartjes is er meestal wel eens of ander DOS programma waarmee je de IRQ enzo kunt veranderen.

wellicht dat je hier iets vind :

http://www.windrivers.com/alpha/network.htm.

specs : wil je niet weten

• veldmuis
  • Niet online
er staat echt bijna niets op

• ARCMAX 8s
• ASSY.121021 REV. 1A
• S/N 1083628

verder nog een soort printplaatje met kripkous ofzo, je ziet er IC's doorheen komen, met een rij pootjes die omhoog staat, waar het volgende op staat:
• TAMARACK
• TC3068A
• 9110

een grote platte chip waar "SMC" opstaat en een sticker met
• 100064
• INTAL

en een chip met:
• SP9142
• DM74ALS245AN

en een chip in een voetje met:
• boot 8 arc 5.0a

en nog made in taiwan :+

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik zou gewoon die bootchip eruit trekken, dan probeert ie niet meer te booten van het netwerk maar kun je gewoon van de harddisk booten en daarna in je OS (win95) de kaart aansturen ... grote kans dat win95 de kaart zelf wel vindt (plug n play bij het opstarten of via "detect new hardware")

edit:
ik vraag me trouwens af of je deze kaart wel voor je netwerk kunt gebruiken want waarschijnlijk (ArcMax) is het een kaart voor een ArcNet netwerk en dat iets anders als Ethernet ... btw, NE2000 is ook Ethernet dus dit is geen NE2000 kaart ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• veldmuis
  • Niet online
bios chip eruit heeft geen nut, en anders krijg ik windows toch wel gestart, maar het prob is dat het irq van die kaart op 2 staat ingesteld, en windows irq2 "niet kent"

duz das het grootste probleem

verder is het IO adres ook al in gebruik zeg maar, dus dat schiet ook niet echt op :(

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

maarrrr dit is een ArcNet kaart en dat is geen EtherNet dus als jij een "normaal" thuisnetwerk hebt liggen gaat dit toch niet werken!

je zult ook weinig info over deze kaart kunnen vinden (ik heb ook nog nix gevonden) omdat ArcNet volgens mij niet meer gebruikt wordt en vrijwel al die kaarten zijn ISA (8 en 16 bit), da's uit de tijd dat Internet nog niet zo populair was dus ik denk niet dat die manuals online staan ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 18:41 schreef limoentje het volgende:
maarrrr dit is een ArcNet kaart en dat is geen EtherNet dus als jij een "normaal" thuisnetwerk hebt liggen gaat dit toch niet werken!

je zult ook weinig info over deze kaart kunnen vinden (ik heb ook nog nix gevonden) omdat ArcNet volgens mij niet meer gebruikt wordt en vrijwel al die kaarten zijn ISA (8 en 16 bit), da's uit de tijd dat Internet nog niet zo populair was dus ik denk niet dat die manuals online staan ...
owk
* veldmuis naar dev/null gooit :7
ownee dat heet prullenbak irl hae :+

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:13 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

owk
* roelio naar dev/null gooit :7
ownee dat heet prullenbak irl hae :+
nu ja ik weet niet alles zeker dus misschien kun je nog ff verder zoeken? maar ik geef je HEEL weinig hoop :D

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 19:19 schreef limoentje het volgende:

[..]

nu ja ik weet niet alles zeker dus misschien kun je nog ff verder zoeken? maar ik geef je HEEL weinig hoop :D
naja oke bedankt in ieder geval
jammer maar helaas dan :{

was dus nog geen goedkoop netwerkkaartje
ik ga echt geen 30 piek uitgeven aan die dingen hoor
en ook geen 25 :{

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 26 oktober 2001 20:16 schreef ikbenveldmuis het volgende:

was dus nog geen goedkoop netwerkkaartje
ik ga echt geen 30 piek uitgeven aan die dingen hoor
en ook geen 25 :{
wat bedoel je hier nou mee? volgens mij zijn dat wel goedkope kaartjes want die dingen staan voor 5 tot 20 dollar op sommige sites...
en heb je hier 30 piek voor gegeven? bij welke winkel heb je die gekocht?
ik snap je zinnetjes niet helemaal :'(

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dit is zeker een ARCnet-kaartje.

DataPoint heeft dit ooit ontwikkeld als snelle bus tussen clusters van hun mini-systemen (wat heet snel met 2.5 Mbps, toen wel dus).
Toen anderen dit interessant begonnen te vinden als netwerk, toen heeft DataPoint aanvankelijk de ARCnet-interface als mini-print-plaatje geleverd aan NIC-fabrikanten als 3Com, PureData en Thomas Conrad, en dit is dus een van de oudere kaarten.
Pas later is de interface als 1-chips-oplossing ontwikkeld.

Overigens bestaat ARCnet als 2.5 Mbps-versie in de oorspronkelijke 93 Ohms coax-kabel, maar ook als UTP en glas-vezel (ik heb de coax liggen, glas is onderweg vanuit de States).
Later zijn er ook 25 Mbps- (ARCnet-plus) en 100 Mbps- (TCNS van Thomas Conrad) versies ontwikkeld (ook TCNS is onderweg).

ARCnet leeft nog steeds, er is zelfs een interesse-groep voor. Het voordeel is dat het bijzonder tolerant is t.o.v. fouten (moest wel in de goede oude dagen), en daardoor populair bij de besturing van ROV's (Remotely Operated Vehicles).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 21:54 schreef limoentje het volgende:

[..]

wat bedoel je hier nou mee? volgens mij zijn dat wel goedkope kaartjes want die dingen staan voor 5 tot 20 dollar op sommige sites...
en heb je hier 30 piek voor gegeven? bij welke winkel heb je die gekocht?
ik snap je zinnetjes niet helemaal :'(
nej deze heb ik voor een paar gulden overgekocht van iemand :{
maar ik bedoelde dus dat ik om een beetje te prutsen met een netwerk ensow niet voor een kaartje 30 piek ga uitgeven, nieuw, winkel, u know ;)

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 22:05 schreef mvdejong het volgende:
Dit is zeker een ARCnet-kaartje.

DataPoint heeft dit ooit ontwikkeld als snelle bus tussen clusters van hun mini-systemen (wat heet snel met 2.5 Mbps, toen wel dus).
Toen anderen dit interessant begonnen te vinden als netwerk, toen heeft DataPoint aanvankelijk de ARCnet-interface als mini-print-plaatje geleverd aan NIC-fabrikanten als 3Com, PureData en Thomas Conrad, en dit is dus een van de oudere kaarten.
Pas later is de interface als 1-chips-oplossing ontwikkeld.

Overigens bestaat ARCnet als 2.5 Mbps-versie in de oorspronkelijke 93 Ohms coax-kabel, maar ook als UTP en glas-vezel (ik heb de coax liggen, glas is onderweg vanuit de States).
Later zijn er ook 25 Mbps- (ARCnet-plus) en 100 Mbps- (TCNS van Thomas Conrad) versies ontwikkeld (ook TCNS is onderweg).

ARCnet leeft nog steeds, er is zelfs een interesse-groep voor. Het voordeel is dat het bijzonder tolerant is t.o.v. fouten (moest wel in de goede oude dagen), en daardoor populair bij de besturing van ROV's (Remotely Operated Vehicles).
kopen? *D
ik doe m weg :+

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op Saturday 27 October 2001 10:33 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

kopen? *D
ik doe m weg :+
50 cent incl verzending? ben ik je man ;) kan mooi in het computermuseum zo'n 8 bit kaartje :D

• veldmuis
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 11:15 schreef limoentje het volgende:

[..]

50 cent incl verzending? ben ik je man ;) kan mooi in het computermuseum zo'n 8 bit kaartje :D
:D LoL

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:59

dijkmane

biertje ?

Op vrijdag 26 oktober 2001 17:06 schreef ikbenveldmuis het volgende:
er staat echt bijna niets op

• ARCMAX 8s
• ASSY.121021 REV. 1A
• S/N 1083628

verder nog een soort printplaatje met kripkous ofzo, je ziet er IC's doorheen komen, met een rij pootjes die omhoog staat, waar het volgende op staat:
• TAMARACK
• TC3068A
• 9110

een grote platte chip waar "SMC" opstaat en een sticker met
• 100064
• INTAL

en een chip met:
• SP9142
• DM74ALS245AN

en een chip in een voetje met:
• boot 8 arc 5.0a

en nog made in taiwan :+
is dus een Arcnet kaart van SMC, heb je dus nog een voor nodig om contact te kunnen leggen en 93 ohms coax kabel.

specs : wil je niet weten

Pagina: 1