15.1" ipv 17"

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Hee,

ik had even een vraagje. Ik heb nu een zware bagger monitor (17"Targa) 0.28 dotpitch, lage refreshrate.

Ik wil dit kreng al een tijdje vervangen en nu heb ik een mooie Sony monitor gezien. 15.1" TFT. Op zich een heel mooi ding, maar er zijn twee dingen die ik eerst wil weten voor ik zoiets koop.

1. hoe zit dat met die dode pixels op LCDS, heb nu 2 lcds/TFTs op notebooks en daar geen last van, maar ik weet dat die pixels soms wel eens kapot kunnen gaan, gebeurt dit nu vaak of niet.

2. Dat scherm wat ik gezien had, heeft een dotpitch van 0.3 .Dit is voor een CRT extreem hoog, maar is dat ook zo voor een TFT, of is dat weer totaal anders

* TERW_DAN wil geen 1500 betalen voor een :r scherm

Verwijderd

Kerel denk eens na ga nu geen 1500 piek uitgeven aan zo'n :r schermpie , koop zo'n ding pas over een jaar of 2 dan zijn ze veeel goedkoper en is de kwaliteit ok veel beter.

Nee dan zou ik toch kiezen voor een 17 inch Eizo of Sony.

Trouwens...
Ik heb nog een mooie Highscreen MS 1779P staan zgan. ;)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Weer zo'n onzinnig antwoord.
Als jij zo'n scherm niet kunt betalen, roep dan ook niet zomaar wat. |:(
Dat scherm is erg mooi en 0.3mm dpi voor een TFT scherm is normaal. Dit is erg scherp en een normale dotpitch voor 15.1"
Defecte pixels komen normaal gesproken alleen maar vanuit de fabriek, niet achteraf.
Moderne techniek is wel beter geworden en het komt niet echt meer vaak voor dat je een scherm koopt met pixel fouten.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 21:01 schreef Rick2001 het volgende:
Weer zo'n onzinnig antwoord.
Als jij zo'n scherm niet kunt betalen, roep dan ook niet zomaar wat. |:(
Dat scherm is erg mooi en 0.3mm dpi voor een TFT scherm is normaal. Dit is erg scherp en een normale dotpitch voor 15.1"
Defecte pixels komen normaal gesproken alleen maar vanuit de fabriek, niet achteraf.
Moderne techniek is wel beter geworden en het komt niet echt meer vaak voor dat je een scherm koopt met pixel fouten.
Ik vermoedde al dat die schermpjes een hogere dotpitch hebben. En die schermen zijn helemaal niet :r maar juist *D .
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het veel geld vinden maar ik vind dat het wel waard.

Verwijderd

Hmm misschien niet helemaal ontopic, maar ik zou toch gewoon voor een 17" gaan. Ik heb bijna 2 jaar met een 15" monitor gedaan (niet een flatscreen) en dat is toch behoorlijk klein, 17" is veel beter (die ik nu dus heb).

Dus bespaar je geld, koop een gewone 17" monitor en ga van het geld wat je over heb wat leuks doen :)

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 22:33 schreef xDeLiriuMx het volgende:
Hmm misschien niet helemaal ontopic, maar ik zou toch gewoon voor een 17" gaan. Ik heb bijna 2 jaar met een 15" monitor gedaan (niet een flatscreen) en dat is toch behoorlijk klein, 17" is veel beter (die ik nu dus heb).

Dus bespaar je geld, koop een gewone 17" monitor en ga van het geld wat je over heb wat leuks doen :)
FYI: 17" CRT ~ 15" TFT

En als je me niet gelooft, ga je maar met je meetlat naar de winkel :+

Iemand trouwens nog aanraders qua 15" TFT schermen? Ik zoek er eentje in verband met het terugbrengen van mijn Iiyama 17" (CRT).. TelePlan he.. :r

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 22:33 schreef xDeLiriuMx het volgende:

Ik heb dus al een lelijke 17" monitor. Hij is niet echt slecht maar ik heb mijn 22" iiyama er naast staan en de kwaliteit is goed te merken.

en dat 17" groter is valt wel mee, 15.1" TFT is best wel groot.

mijn 12.1" TFT op mijn notebook (ook Sony) ziet er uit als een 15" CRT. dit komt door het platte gedeelte en ook al is het kleiner in werkelijkheid het is gewoon mooier en lijkt groter.

lekker vaag hè

Verwijderd

Ach Rick je kan wel zien dat je er weinig kaas van hebt gegeten , bij ons op school hebben ze van die 15 inch flatscreentjes staan, schattig om te zien maar na een uurtje of 2 :r , en bij een Sony E200 HEB IK DAT DUS NIET.

DUS PRAAT GEEN POEP . :D dank

En ik vind het nog steeds weggegooit geld.
Das mijn mening.

• Paul_
  • Laatst online: 13-11-2021
Op maandag 29 oktober 2001 22:21 schreef Extreempje het volgende:
Ach Rick je kan wel zien dat je er weinig kaas van hebt gegeten , bij ons op school hebben ze van die 15 inch flatscreentjes staan, schattig om te zien maar na een uurtje of 2 :r , en bij een Sony E200 HEB IK DAT DUS NIET.

DUS PRAAT GEEN POEP . :D dank

En ik vind het nog steeds weggegooit geld.
Das mijn mening.
Maar jij sloeg compleet de plank mis.
Hij wil ipv een 17" CRT een 15" TFT en had 2 vraagjes.
Nu raad jij hem een goeie 17" aan. Opzich kan ik me dat ook wel voorstellen. Alleen als hij een TFT wil, dan wil hij een TFT.

Verwijderd

Paul = Slim bezig .

Ja gelijk ....trouwens Sony heeft ook mooie 15 inch beeldbuisjes :P

• Paul_
Op maandag 29 oktober 2001 22:38 schreef Extreempje het volgende:
Paul = Slim bezig .

Ja gelijk ....trouwens Sony heeft ook mooie 15 inch beeldbuisjes :P
;)

Verwijderd

Ik heb een tft van Philips brilliance 150 p2 zeer goede monitor,en zeer scherp beeld!!!!!!!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Sony maakt hele mooie TFT schermen... NEC vind ik ook hele mooie maken, moet je wel zo'n zwarte nemen :)
Dode pixels zal je tegenwoordig veel minder tegenkomen dan de eerste TFTs... toen was 3 of meer dode "normaal".

Maar een 17" CRT is ongeveer 16" viewable, een 15" TFT = 15" dus een CRT is altijd wel een stukkie groter.

TFTs zijn minder voor gamen en je krijgt ook minder oppervlak qua geld. Voor 1500,- een 15" TFT of een 19" CRT :)

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 21:01 schreef Rick2001 het volgende:
Niet vaak, maar het gebeurt heus wel eens. Bij mij is er één pixel na zo'n driekwart jaar defect geraakt. Maar je moet echt goed kijken voor je je aan één pixel gaat ergeren. Ik had van tevoren verwacht dat ik naar die defecte pixel zou blijven staren. Maar het valt eigenlijk snel niet meer op. Als er een stofje op je monitor zit, dan lijkt het soms al op een defecte pixel. Misschien dat jij je wel rot ergert aan een defecte pixel, maar ik denk dat als je er al mee te maken hebt, het wel mee zal vallen.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Extreempje, dat dacht jij misschien. Ik denk dat ik al langer in deze business zit dan jij hoor.
En je spreekt jezelf alleen maar tegen. Eerst afkraken dat TFT slecht zijn en dan zeggen dan SONY's toch wel mooi zijn. |:( Dream on boy.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Check vooral ff een review oid, en vraag na hoe de garantiebepalingen precies zijn geregeld; over het aantal toegestaande "dode pixels". (Philips beweerd dat dat bij hun verleden tijd is).
Als je een GAMER bent is 't handig ff te kijken of zo schermpie ook een "nagloei" effect heeft. Bij de meeste nieuwe TFT schermpjes is dit probleem al opgelost.

En vraag jezelf af of je wel weer kunt wennen aan een kleiner beeldschermpie

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Op vrijdag 26 oktober 2001 22:39 schreef Guybrush16 het volgende:

[..]

FYI: 17" CRT ~ 15" TFT

En als je me niet gelooft, ga je maar met je meetlat naar de winkel :+

Iemand trouwens nog aanraders qua 15" TFT schermen? Ik zoek er eentje in verband met het terugbrengen van mijn Iiyama 17" (CRT).. TelePlan he.. :r
Klopt helemaal... :)
Een buis is altijd rond, flatscreen of niet (hou maar een liniaal tegen je buis en je zult zien dat de liniaal nooit helemaal het buis oppervlak raakt. Om de hele buis van een CRT scherm zit een stuk kunststof overheen waardoor je bijvoorbeeld op een 17" werkelijk 15,9" zult zien
Een 15" TFT scherm is 100% vlak, waardoor er niets afgeschermd hoe te worden waardoor je dus ook echt werkelijk 15" ziet.

I Rest My Case

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Op dinsdag 30 oktober 2001 01:53 schreef freak1982 het volgende:

[..]

Klopt helemaal... :)
Een buis is altijd rond, flatscreen of niet (hou maar een liniaal tegen je buis en je zult zien dat de liniaal nooit helemaal het buis oppervlak raakt. Om de hele buis van een CRT scherm zit een stuk kunststof overheen waardoor je bijvoorbeeld op een 17" werkelijk 15,9" zult zien
Een 15" TFT scherm is 100% vlak, waardoor er niets afgeschermd hoe te worden waardoor je dus ook echt werkelijk 15" ziet.

I Rest My Case
dat van die liniaal klopt dus niet helemaal, m'n iiyama vmp 451 is helemaal vlak.
dat van die afscherming klopt wel, beeldbuis van 19"=48cm en m'n zichtbaar scherm is maar 46cm, maar toch nog groot genoeg ;)

• Mx. Alba
  • Laatst online: 11:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over grootte: goede kwaliteit 17" schermen hebben een zichtbaar deel van zo'n 16"-16œ". Slechte 17" schermen kunnen zo weinig als 15œ" zichtbaar scherm hebben! Daarbij komt dat een echt goed 17" scherm electronica erin heeft zitten die eigenlijk voor een 19" bedoeld is, bij een slechte zit er gewoon `17"-electronica` in, maar dat heeft meer te maken met de beeldkwaliteit dus.

Pixelfouten. Sja, ze komen niet zo vaak voor, en als ze voorkomen, dan zijn het productiefoutjes. Er wordt echter niet gegarandeerd dat je monitor vrij is van pixelfouten. Als dat gedaan zou worden, zouden TFT-monitoren zo'n 2x zo duur worden omdat er dan intensiever getest moet worden. Het is dus vrijwel letterlijk goedkoper om een nieuwe monitor te kopen dan om in eerste instantie garantie te geven dat er helemaal geen pixelfouten op zitten... Lullig, maar waar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Op dinsdag 30 oktober 2001 01:37 schreef iNFiNitY_iDS het volgende:
Check vooral ff een review oid, en vraag na hoe de garantiebepalingen precies zijn geregeld; over het aantal toegestaande "dode pixels". (Philips beweerd dat dat bij hun verleden tijd is).
Philips zegt : geen pixels die continue aan staan,
maar een dode, dwz, totaal geen light mag nog wel, binnen weer veel andere beperkingen.

CRT : goedkoop
TFT : Duur(der), scherp in 1 resolutie, ruimte besparend, Srtoom besparend ( kan fl 100,- opleveren van energie befrijf ), stabliel beeld( je videokaart moet een refresch hebbben van 60 - 70 Hhz)

ik kan tuis kiezen tussen een 201P ( 21" flatscreen)
en en 15 AX ( 15,1" TFT ).
Omdat de tft geen res > 1024 aan kan werk ik nog altijd op mij 21", anders was ik al lang over geschakeld

1+1+1 = 1

Verwijderd

Op dinsdag 30 oktober 2001 08:13 schreef Joto het volgende:

[..]

Philips zegt : geen pixels die continue aan staan,
maar een dode, dwz, totaal geen light mag nog wel, binnen weer veel andere beperkingen.
Nee, Philips (kan 't artikel zo niet vinden) zegt dat ze een manier hebben gevonden zodat ze garantie kunnen geven op 't probleem van die dode pixels; 1 pixel zijn 4 klepjes die projecteren, dus voordat je uberhaubt kan zien dat 1 pixel zwart blijft, moeten er dus meerdere klepjes defect zijn.

• Paul_
Op dinsdag 30 oktober 2001 12:54 schreef iNFiNitY_iDS het volgende:

[..]

Nee, Philips (kan 't artikel zo niet vinden) zegt dat ze een manier hebben gevonden zodat ze garantie kunnen geven op 't probleem van die dode pixels; 1 pixel zijn 4 klepjes die projecteren, dus voordat je uberhaubt kan zien dat 1 pixel zwart blijft, moeten er dus meerdere klepjes defect zijn.
Ik hoorde iemand zeggen dat ze vroeger de dode pixels niet konden repareren in de fabriek en tegenwoordig wel. Dus als er nu een monitor is met dode pixels dan kunnen ze die repareren ipv het tft schermpje weg te gooien. Klopt dit?

Verwijderd

Rick ik heb gezegt dat flatpannels minder zijn maar je hebt mij nooit horen zeggen dat Sony's andere monitoren slecht zijn. :)

Dus wederom praat geen POEP ! :D

• Mx. Alba
  • Laatst online: 11:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba werkt op de helpdesk van Philips.

De regels voor die pixelfouten zijn zeer ingewikkeld. Ik kan ze niet uit mijn hoofd opdreunen, en zelfs met het datablad erbij zijn ze moeilijk te begrijpen. Maar hier is het ongeveer, onder heeeeeeeeeeel veel voorbehoud! Als je naar de helpdesk belt kan je vragen of de pixelfoutenspecificatie je toegefaxt kan worden.

Één pixel bestaat uit drie subpixels. Niet vier. Rood, groen en blauw.

Er is een verschil tussen dark subpixel faults en bright subpixel faults. Wat dat inhoudt is vrij duidelijk. Over de hele monitor (als je de 170B neemt) mogen er dacht ik 15 dark subpixel faults zijn en 10 bright subpixel faults.

Lijkt heel veel, maar één van onze testmonitoren, een 170B, heeft één dark subpixel fault. Ik wist dat er één op zat en ging dus zoeken. Een volledig witte achtergrond genomen om het mee te testen, en maar turen. Dacht ik hem gevonden te hebben, bleek het een vuiltje te zijn. Uiteindelijk vond ik hem. Maar als ik op een normale afstand van het beeldscherm zat kon ik hem niet zien tenzij ik eerst dichterbij keek, en dan ook slechts op een volledig witte achtergrond.

Dan zijn er nog double dark subpixel faults en double bright subpixel faults. Daarvan mogen er iirc 5 of 6 ofzo zijn. Komt vrij weinig voor.

En dan zijn er de full dark pixel faults en full bright pixel faults. Er mag volgens mij één full dark pixel zijn, en geen enkele full bright pixel.

En dan zijn er nog allerlei regels over hoe ver bepaalde pixelfouten uit elkaar mogen liggen. Heb je bijvoorbeeld drie bright subpixels binnen een straal van twee inch dan valt dat ook buiten de specs. Dat soort dingetjes allemaal...

Veel te ingewikkeld, imho.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Je hebt toch ook al flatpanels van 15,1 " voor rond de duizend waarom perse sony :?

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:29

Ozzi

??

ik d8 dat tft max 3 dooie pixels mochten hebben

geen

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06
de lite-on van 1000,- is best wel goed. Ik heb zelf een Philips 107b en bevalt perfect

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1