Er lijkt spanning op mijn kast te staan?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Ik heb maar een ouwe bak thuis, maar hij werkt nog fijn om te tiepen en wat mp3'tjes te spelen enzo. Anyway; om dat laatste te kunnen doen, en dat ook een beetje mooi te krijgen heb ik een kabeltje van mijn sb16 die erin zit naar de stereo lopen.

Nu ben ik pas verhuisd, en natuurlijk gelijk alles weer aangelegd. Maar nou is het rare: als ik de kabel in de stereo wil steken krijg ik een schok! Er springt gewoon stroom over tussen de kabel en de ingang in de stereo...
Andersom ook, als de stereo kant vastzit en ik douw het kabeltje in de compu dan springt er stroom over van de SB naar de kabel. (Vrij logisch dit laatste, maar ik zeg het maar ff.)

Het lijkt wel of de stereo en de compu samen in een open stroomkring zitten en dat de kabel dan de stroomkring sluit als ik die er tussen doe. Hoe kan dit??! Ik snap er geen kont van :D ... alles zit zelfs precies zo aangesloten als in mijn vorige kamer.

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Is het stopcontact geaard? Zoniet... ALS DE SODEMIETER GAAN DOEN!!!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:54
Euhm misschien een keer je kast aansluiten op een geaard stopcontact :)

En ik heb hetzelfde hier met alle 3 mijn pc's dus ik vind het inmiddels wel normaal geworden als je een opdonder krijgt ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Verwijderd

Zoals al vermeld, een geaard stopcontact gebruiken.

Zelf heb ik geen geaarde stopcontacten voor mijn PC's en heb dat probleem normaal ook.
Om het op te lossen pas ik mijn voedingen aan. Maar das alleen aan te raden als je weet waarmee je bezig bent.

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Het hele huis is niet geaard... dus er een geaard stopcontact indouwen... schiet niet op :D

Ik ben fan van dingen

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
draad tussen je kast en je verwarming maken.. verwarming is altijd geaard.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Hele huis??? Lekker veilig vooral in de keuken!

Als dat werkelijk zo is dat er geen aarde is, dan mag je snel maar es je electrische installatie (laten) vervangen!

/dev/null

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 14:41 schreef I_Stealth_I het volgende:
Hele huis??? Lekker veilig vooral in de keuken!

Als dat werkelijk zo is dat er geen aarde is, dan mag je snel maar es je electrische installatie (laten) vervangen!
Ik geloof de keuken wel ... maar de kamers niet zeg maar. (Studentenflat... enne kabels vervangen is een gedoe hoor...)

Ik ben fan van dingen

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Effe wat opgezocht... Misschien staat de oplossing in deze topic's:

[topic=219776/1/25]
[topic=182660/1/25]
[topic=9795/1/25]

:P

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:05 schreef Merely het volgende:
Effe wat opgezocht... Misschien staat de oplossing in deze topic's:

[topic=219776/1/25]
[topic=182660/1/25]
[topic=9795/1/25]

:P
thnx :D

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Heb ook geen aarde in me kamer... kreeg ook de tip om te aarde via mijn verwarming, nu kreeg ik een irri brom over me boxen! Als ik me kabel van me verwarming afhaalde, was het weg... Dus dan maar geen aarde :?

• Han
  • Niet online

Han

ThE_ED: Geregistreerd op: 04 oktober 1999

[effe porren]
Dit had jezelf ook kunnen bedenken :o
[/effe porren]

>:) >:)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:11 schreef Merely het volgende:
ThE_ED: Geregistreerd op: 04 oktober 1999

[effe porren]
Dit had jezelf ook kunnen bedenken :o
[/effe porren]

>:) >:)
want?

kzie het verband niet helemaal...

Ik ben fan van dingen

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 26 oktober 2001 15:15 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

want?

kzie het verband niet helemaal...
ik wel >:) bedoeld wordt: je bent al zo lang geregged dat je wel zou moeten weten hoe je de search moet gebruiken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Han
  • Niet online

Han

Sloeg op:

http://gathering.tweakers.net/forum/find

No flame intended... :)

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:18 schreef Merely het volgende:
Sloeg op:

http://gathering.tweakers.net/forum/find

No flame intended... :)
ja maar ik ben al zo oud: ik ben gewend dat er niks in de search staat >:) ;)

En ik heb gewoon al een tijd niks meer gepost... dus ik was er een beetje uit zeg maar.

Ik ben fan van dingen

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
maar goed we gaan offtopic...

Ik weet nu een beetje hoe en wat... en dus m'n kast maar aarden ...

Ik ben fan van dingen

• robv2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 11:45

robv2

Printertje op je compu aangesloten ? Printertjes hebben een nogal barrelig ingangsfilter op de 220 volt ingang zitten, waardoor het chassis (+stekers, compu etc..) en -tig volt worden getild. "Handoplegging" haalt deze spanning weg, maar voorlopig is het wel heel vervelend, elke keer die oplazer. Ergo: aarden die hap. (En dus ook je stereosetje!)

• Han
  • Niet online

Han

Mocht het zijn gelukt, post het dan hier even.... Heeft een ander er ook wat aan. Succes!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
idd, aarden. ti's ook niet fijn als je je computer en de verwarming tegelijk aanraakt, liep een paar seconden stroom door me heen

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:06

WouterG

Dit is geen ondertitel

Niet te flauw, tis maar 115V, pak maar eens de blanke draad van een boegie vast van een lopende brommer. das pas lekker.

Verwijderd

Misschien niet helemaal relevant maar ik heb iets soortgelijks gehad. Lag alleen niet aan míjn pc, in de kamer naast mij stond een ouwe server te draaien die, net als mijn pc, niet geaard was. Altijd als die server draaide kreeg ik een opsodemieter bij alles wat ik deed, wat met elektronica te maken had.

Serverkast met een draad 'aangesloten' op de verwarming en sindsdien nergens last van.

Dus misschien ligt het niet, of niet alleen, aan jouw pc.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op vrijdag 26 oktober 2001 15:11 schreef HetHok het volgende:
Heb ook geen aarde in me kamer... kreeg ook de tip om te aarde via mijn verwarming, nu kreeg ik een irri brom over me boxen! Als ik me kabel van me verwarming afhaalde, was het weg... Dus dan maar geen aarde :?
Typisch geval van een aardlus.

Oplossing: zorgen dat je stereo en computer op hetzelfde stopcontact aangesloten zitten.

Verschillende stopcontacten in 1 kamer zitten vaak op een andere groep (stop). Deze groepen zijn verdeelt over de 3 fasen die het huis binnen komen. Als de verdeling niet helemaal mooi is over alle 3 de fasen (en dat is het nooit), is er een spannings verschil tussen de aardes van de 3 fasen. Dit veroorzaakt 1) dat je een opdonder kunt krijgen zoals je uitgevonden hebt, en 2) als je er 1 aard een 50hz netbrom kunt krijgen omdat er een loop onstaat.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00

Wok

Dakloos...

Hmmz... Mijn hele kamer is maar één groep (stop), waarbij alleen de wandcontactdozen in mijn keuken geaard zijn. Mijn compu en mijn PC zijn op aparte contactdozen aangesloten en ik heb geen last van schokken. Ik vind het wel vreemd dat als ik mijn compu uit zet, dat mijn stereo gaat brommen als deze op de compu-ingang staat. Als mijn compu aan staat, heb ik deze brom niet :?

edit:

Compu en stero op dezelde contactdoos aansluiten zal niet gaan tenzij iemand netsnoeren van meer dan 2,5 meter heeft :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mijn slaapkamer was niet geaard, en leek me toch wel beter.
Gezien de CV op zolder staat, en dus ook een aardedraad nodig heeft, heb ik daar effe een draadje bij geschroeft.
En door het toch al aanwezige gat naar me slaapkamer gevoerd.

Had ook last van een aardlus, toen ik me versterker aansloot op de pc.
Effe een filter gekocht, en deze tussen de CAI gedrukt.
Probleem was toen opgelost.

And The Only One

Pagina: 1