mail server voor linux

Pagina: 1
Acties:

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
Weet iemand een goede mail server voor op me servertje

heb niks te doen en wil dat wel is voor elkaar krijgen

tis voor RH 7.0

Verwijderd

Persoonlijk vind ik Qmail en Postfix erg lekker werken. Niet al te moeilijk ook.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

er draait al een mailserver op je systeem.
Sendmail wordt standaard al geinstalleerd, en is al draaiende.
Je zal alleen even moet configureren dat hij ook ook connecties van buitenaf oppakt.

type maar eens op je systeempje:
# telnet localhost 25
dan krijg je (als het goed is) een prompt terug van sendmail.

met linuxconfi kan je proberen sendmail te configureren, maar beter kan je de man pages lezen, en de config files zelf doornemen, daar leer je veel meer van.

gr
CJ

Verwijderd

het KAN zijn dat sendmail staat geinstalleerd, maar ik heb dat bijv. standaard NIET gedaan.

Zelf zou ik voor Postfix gaan.....vind die nl. wel lekker werken...en meende dat deze ook wel wat minder bugs heeft gehad in het verleden.....but corect me if I'm wrong... :D

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
en waar kun je Postfix ergens vinden + man pages

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Je linux systeem doet heel veel meldingen/fouten/problemen/etc.. melden via mail. dat merk ja als je plost inlogt, en je krijgt de melding "new mal for root".
deze mail afhandeling verloopt via sendmail. Sendmail staat echter geconfigureerd om alleen maar connecties van de localhost te accepteren.
Je kan dit controleren door met netstat -a te kijken welke poorten er open staan.
daar zal je bij een standaard install van Redhat ook de SMTP:localhost tussen zien staan.

En wat betreft de andere pakketen, wat maakt zo'n ander pakket nu beter dan sendmail, het is toch gewoon asci versturen...
gr
CJ

Verwijderd

Wat betreft configuratie is mijn persoonlijke mening dat Qmail en Postfix overzichtelijker zijn.

Wat kwaliteit betreft: volgens mij staat er voor Qmail nog steeds een beloning klaar voor degene die het programma hackt en Postfix is voorzover ik weet geschreven als verbetering (qua configuratie en beveiliging) ten opzichte van Sendmail.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
exim

de beste MTA imho

Verwijderd

ik stem op postfix :)

ik heb zowel exim en qmail allebei een tijdje geprobeerd maar ben toch terug naar postfix gegaan. postfix is lastig te installen (geen config script) maar als het eenmaal draait draait het ook goed. de config van postfix is ook een eitje vergeleken met sendmail. ik gebruik postfix zowel voor mijn eigen server als 3 servers op het werk.

postfix is geschreven door Wietse Venema, een bekende (nederlandse!) security-expert. hij heeft postfix ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn (meerdere onafhankelijke daemons enzo). qmail is ook zo gemaakt, een concurent van postfix.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:19 schreef wkamphuis het volgende:
ik stem op postfix :)

ik heb zowel exim en qmail allebei een tijdje geprobeerd maar ben toch terug naar postfix gegaan. postfix is lastig te installen (geen config script) maar als het eenmaal draait draait het ook goed. de config van postfix is ook een eitje vergeleken met sendmail. ik gebruik postfix zowel voor mijn eigen server als 3 servers op het werk.

postfix is geschreven door Wietse Venema, een bekende (nederlandse!) security-expert. hij heeft postfix ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn (meerdere onafhankelijke daemons enzo). qmail is ook zo gemaakt, een concurent van postfix.
Er zit bij Postfix toch een voorbeeld config file met uitgebeide uitleg van wat elke optie doet :?
Of had ik die van jouw gekopieerd? Het was voor mij in ieder geval niet moeilijk aan de praat te krijgen (nadat xs4all de mx records goed had gezet)

* Ronald stemt ook op Postfix

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Postfix is inderdaad heel eenvoudig. Hoe is het eigenlijk met de performance, bijv. ten opzichte van Qmail? Want Qmail schijnt vrij snel te zijn.

Verwijderd

Er zit bij Postfix toch een voorbeeld config file met uitgebeide uitleg van wat elke optie doet :?
Of had ik die van jouw gekopieerd? Het was voor mij in ieder geval niet moeilijk aan de praat te krijgen (nadat xs4all de mx records goed had gezet)
om postfix te configen de configfiles in /usr/local/postfix/conf te plaatsen en berkeley-db uit een niet standaard locatie te gebruiken heb je het volgende commando nodig:
code:
1
2
3
make makefiles CCARGS="-DDEF_CONFIG_DIR=\\\\\\\"/usr/local/postfix/conf\\\\\\\" \
-DHAS_DB -I/usr/local/BerkeleyDB.3.2/include"\
AUXLIBS="-L/usr/local/BerkeleyDB.3.2/lib"

ik moet bekennen dat een ./configure toch makkelijker zou werken :)

Verwijderd

Postfix is inderdaad heel eenvoudig. Hoe is het eigenlijk met de performance, bijv. ten opzichte van Qmail? Want Qmail schijnt vrij snel te zijn.
qmail werd/wordt idd gebruik door giganten als hotmail. de performance van postfix is echter ook niet slecht, voor de normale gebruiker iig geen reden qmail boven postfix te kiezen.

Verwijderd

Gebruik zelf voor onze mailserver Qmail. Ik vond de installatie vrij eenvoudig, omdat de howto erg duidelijk is. Configuratie is ook niet zo moeilijk.

Qmail kan trouwens ook erg goed om gaan met Virtuele Domeinen. Kunnen de andere MTA's dat ook?
Pagina: 1