de betaler vervuilt
Ik weet niet of dat goed gaat, een microfoon heeft ook bepaalde frequentiekarakteristieken...Op vrijdag 26 oktober 2001 10:31 schreef GA!S het volgende:
Simpel doch doeltreffende vraag lijkt me
Gewoon microfoon ervoor en een tone-generator van 20 tot 20.000 laten lopen?
* GA!S roept maar wat
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Verwijderd
of zelf luisteren?? als hij een bepaalde frequentie niet haald, dan word ie dus niet weergegeven-->dus hoor je niks(want ben ik slim 's ochtends zo vroeg heOp vrijdag 26 oktober 2001 10:31 schreef GA!S het volgende:
Simpel doch doeltreffende vraag lijkt me
Gewoon microfoon ervoor en een tone-generator van 20 tot 20.000 laten lopen?
* GA!S roept maar wat
DohOp vrijdag 26 oktober 2001 10:54 schreef wiebe het volgende:
[..]
of zelf luisteren?? als hij een bepaalde frequentie niet haald, dan word ie dus niet weergegeven-->dus hoor je niks(want ben ik slim 's ichtends zo vroeg he) let wel: als je ouder bent ga je steeds minder freguenties horen, zeker het hoog word minder...
Niets is zo subjectief als mijn oor! Dat gaat dus zeker niet werken
de betaler vervuilt
Ideetje mischien een meetmicrofoon die hebben vrijwel kaars rechte eigenschappen en zijn met uitstek geschikt om dingen te meten vandaar de naam meetmicrofoon
Zelf luisteren is echt bullshit, want (bijna) niemand op deze aardkloot hoort 20K of hoger en je hebt ook nog zoiets als Equal Loudness Contours ofwel Phon-lines die aangeven dat je gehoor verre van lineair (of logarithmisch) is over zijn gehele bereik. Een microfoon die helemaal plat is van 20-20K bestaat volgens mij niet, maar je hebt wel speciale testmic's die o.a. worden gebruikt om de akoestiek in zalen of studio's te meten en grafische EQ's af te stellen. Als je er zoeen kan vinden=goed.
Ideetje van mij: vind een zo goed mogelijke microfoon waarvan je de frequentiekarakteristiek op papier hebt en zet die op een oscilloscoop. Ga dan met een sinusgenerator van 10 tot 30K ofzo. Maak hiervan een karakteristiek en trek die van de mic eraf, moet redelijk objectief worden dan. (P.s. frequentiebereik is tussen -3dB punten)
Ideetje van mij: vind een zo goed mogelijke microfoon waarvan je de frequentiekarakteristiek op papier hebt en zet die op een oscilloscoop. Ga dan met een sinusgenerator van 10 tot 30K ofzo. Maak hiervan een karakteristiek en trek die van de mic eraf, moet redelijk objectief worden dan. (P.s. frequentiebereik is tussen -3dB punten)
Met een meetmicrofoon wordt het nogal een prijzige toestand, en ook ingewikkeld.
Het makkelijkste en goedkoopste is om een toonegenerator te downen (gratis) en een SPL meter te kopen (ook wel decibell meter genoemd). Die kost ongeveer 100,-.
En dan kan je ook de freq response mee bepalen. Alleen meet wel heel dichtbij de speaker. Als je op je luisterprositie meet, slaat het echt helemaal nergens op. Dan merk je wat een ruimte doet met je geluid
.
Het makkelijkste en goedkoopste is om een toonegenerator te downen (gratis) en een SPL meter te kopen (ook wel decibell meter genoemd). Die kost ongeveer 100,-.
En dan kan je ook de freq response mee bepalen. Alleen meet wel heel dichtbij de speaker. Als je op je luisterprositie meet, slaat het echt helemaal nergens op. Dan merk je wat een ruimte doet met je geluid
Verwijderd
Schiet niet echt op, heb ik van de week nog gedaan voor ik naar een nieuwe set ging luisteren: even een samplejte 20-20kHz over mn speakers gegooit, ze worden van begin tot eind afgespeeld maar vraag me niet zo dat ding ging vervormen op het eind.
Om nog maar de zwijgen over de vage crossoverfrequenties van die dingen
Om nog maar de zwijgen over de vage crossoverfrequenties van die dingen
Verwijderd
als jij je speakers lekker vind klinken, boeit het frequentie-bereik toch totaal niet?....en als je ze niet lekker vind klinken gaan ze echt niet beter klinken als je het wel weet.....jatochnietdan....
Je hebt van die mooie test-CDs. Daarop is iedere toon even opgenomen.
Kwestie van iedere toon even uitproberen...
Maar inderdaad, je eigen gehoor is toch beperkend.
Kwestie van iedere toon even uitproberen...
Maar inderdaad, je eigen gehoor is toch beperkend.
Wel vet met zo'n ding van F100,- kun je meteen zien of ze een beetje liniear frequentiebereik geven.
Want daar gaat het bij perfecte speakers toch om? Perfect nabootsen van het door de producer bedoelde signaal?
Want daar gaat het bij perfecte speakers toch om? Perfect nabootsen van het door de producer bedoelde signaal?
Meten is weten! JatochnietdanOp vrijdag 26 oktober 2001 19:56 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
als jij je speakers lekker vind klinken, boeit het frequentie-bereik toch totaal niet?....en als je ze niet lekker vind klinken gaan ze echt niet beter klinken als je het wel weet.....jatochnietdan....
de betaler vervuilt
Verwijderd
als je die dip toch niet hoort dan boeit het ook niet.....Op vrijdag 26 oktober 2001 22:05 schreef GA!S het volgende:
[..]
Meten is weten! Jatochnietdan
even met je speaker achterop naar speakerland fietsen. Voor 5 tientjes wordt'ie helemaal doorgemeten in een echovrije ruimte (heet anders, maar kannikniet spellen
)
Krijg je frequentiegrafiekje en alles erbij! Wel ff eigen floppie meenemen
Krijg je frequentiegrafiekje en alles erbij! Wel ff eigen floppie meenemen
Dat IK iets niet hoor zegt meer over mijn oren dan over bepaalde speakersOp vrijdag 26 oktober 2001 22:06 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
als je die dip toch niet hoort dan boeit het ook niet.....
Daarbij moet ik die krengen nog gaan bouwen en als dat klaar is dan is * GA!S gewoon erg nieuwschierig naar het resultaat!
de betaler vervuilt
Ik zou toch liever de doelstelling formuleren als dat de speakers de muziek moeten weergeven zoals jij het het beste vindt klinken, maar dat valt grotendeels samen met wat de opnametechnicus in gedachten had waarschijnlijk.Op vrijdag 26 oktober 2001 21:52 schreef Yokozuna het volgende:
Wel vet met zo'n ding van F100,- kun je meteen zien of ze een beetje liniear frequentiebereik geven.
Edit: met zo'n spl meter kan je vooral heel veel leuke andere dingen doen zoals een idee krijgen van hoe hard een bepaald geluidsniveau klinkt. Maar ook wat voor andere dingen er zijn die invloed hebben op je waarneming van geluidsniveau.
En natuurlijk kan je ook meten hoe hard een sotfzuiger klinkt, he Joost
Hm. dat is mij nou nog nooit gelukt, zo'n sotfzuigerlawaai meten. Vertel hoe doe je dat? ~!!!
Anechoic chamber/Anechoïsche kamereven met je speaker achterop naar speakerland fietsen. Voor 5 tientjes wordt'ie helemaal doorgemeten in een echovrije ruimte (heet anders, maar kannikniet spellen )
Stofzuiger aanzettem, dB meter op 90 dB-bereik zetten en metenOp zaterdag 27 oktober 2001 10:33 schreef Yokozuna het volgende:
Hm. dat is mij nou nog nooit gelukt, zo'n sotfzuigerlawaai meten. Vertel hoe doe je dat? ~!!!
Pagina: 1