Toon posts:

gigabyte versus EPOX in 266A uitvoering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een dringende vraag aan iedereen met verstand van pc's en vooraal van de nieuwe 266a chipset. ik ben aan het twijfelen of ik de epox of de gigabyte moet kopen.
van de epox weet ik dat ie goed en snel is, maar van de gigabite heb ik hog geen echte benchmark gezien.

bestaan ze eigelijk wel, deze benchmarks??

ut voordeel van de gigabyte is dat hij onboard geluid en netwerk heeft, dis scheelt +/- 200,- op de epox. die ik dan weer op un andere plek in de pc kan steken.

HELP me met m'n keuze en m'n zoektoch naar gigabyte bechmarks zodat ik kan vergelijken.
PLEASE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 09:55

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

[topic=301118/1/25]

Dit is alles dat we tot nu toe hebben

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:46
De EpoX heeft ook onboard sound.. En een aantal andere extra's als Diag led en wake-on-keyboard

Ik persoonlijk zou voor de EpoX gaan.. snel en retestabiel

- hardware always changes.. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heey rechter oog, ik vind ut leuk da jij na je eigen topic verwijst, maar daar ben ik ook al. deze topic gaat SPECIAAL tussen de gigabyte en de epox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het EPOX board presteerd gewoon het beste en is super stabiel.
Het GIGABYTE heeft een ander groot voordeel namelijk een 2/5 en een 1/3 AGP divider (166Mhz FSB = APG op 66Mhz, 200Mhz FSB = AGP op 66Mhz) en een 1/5 en 1/6 PCI divider (166Mhz FSB = PCI op 33Mhz, 200Mhz FSB = PCI op 33Mhz) en natuurlijk alle tussenstappen.
Hier is een foto van het GIGABYTE GA-7VTX board.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/Gigabyte/gigabyte%20ga-7vtx.jpg

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

We hebben het hier volgens mij over de GA-7VTXH (of E of P, allemaal KT266A), maar niet over de GA-7VTX (KT266).

Rick2001 hoe kom je aan die wijsheid? Ik heb hier de MSI en de Gigabyte KT266a uitvoeringen. Beide retestabiel, en de Gigabyte is sneller... In de enige vergelijkende review die ik heb gezien zegt men dit (komt ie weer):
Tested five KT266A boards so far.The Epox HA+ the MSI Pro2,the Shuttle AK31 3.1 Asus A7V266E & finally this Gigabyte board.Two things to take note of.If you push the chip too far you will get a no boot.There is no clear cmos on the board and the only solution is to set the CPU FSB clock to 100 or 133 whichever you didnt have it on before the overclock, this resets the fsb setting.As far as performance goes the Gigabyte is once again the only vendor to have a fully functional S3 STR ,as did the 7DXR.The Gigabyte gives you a 1.92v max voltage for your XP, this got mine up to 1700 which was 75MHZ more than the Asus and MSI, but only 25 more than the Epox.As far as performance goes the Gigabyte has the CE southbridge while all the other boards had the CD southbridge, but the Gigabyte showed a 3-5% lead in most benchmarks and never actually lost in any benchmarks.It either came equal or first outright.Stability is superb, the onboard Lan is fully functional, and there are no issues as of yet, including USB or DMA with CDWriters.All of the boards performed well, but the Gigabyte was actually the cheapest of them all and came supplied with all of the Extras i.e USB Header and Norton Bundle.
Bios is AMI as is the MSI which gives it a nice quick boot.
All in all a very good board with leading performance as of Today.
The board is the 7VTXH and its footprint is actually very small and the location of the ATX connector is ideal.It also has the probe touching the bottom of the CPU and it identifies the XP correctly.
To sum up Gigabyte & MSI are two superb boards but the Gigabyte edges it on Overclocking and price.Full reviews available on request shortly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:52
Heb ook andere reviews gelezen, waar de Epox sneller was en de Gigabyte een van de langzaamsten. Zou graag een link willen hebben naar het artikel wat je aanhaalt.
Zoek eens op T-net naar 266a. Hier staan een aantal round-ups tussen van 266a mobo's. Zal je een stuk verder helpen.
I.M.H.O. zijn beide mobo's goed, gigabyte heeft leuke dingen on-board (sound)en lan terwijl de Epox debugging leds heeft (erg fijn). Net wat je nodig hebt/belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Chemistone het staat op het amdmb.com forum, in de Gigabyte sectie, gepost door TweakerUK.

Overigens mijn eigen ervaring is dat mijn Gigabyte VTXH zo'n 60 punten hoger uit komt in de Sandra memory bench dan de MSI Pro2, beide met optimale settings (CAS 2 etc.).

Waar heb jij dan een review gelezen dat de Gigabyte langzamer zou zijn? Ik heb verder namelijk nergens een review kunnen vinden van dit bord (de VTX-H dus niet de 'gewone' VTX). Dus ook niet bij de links op tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Op vrijdag 26 oktober 2001 15:42 schreef Rick2001 het volgende:
Het EPOX board presteerd gewoon het beste en is super stabiel.
Het GIGABYTE heeft een ander groot voordeel namelijk een 2/5 en een 1/3 AGP divider (166Mhz FSB = APG op 66Mhz, 200Mhz FSB = AGP op 66Mhz) en een 1/5 en 1/6 PCI divider (166Mhz FSB = PCI op 33Mhz, 200Mhz FSB = PCI op 33Mhz) en natuurlijk alle tussenstappen.
Hier is een foto van het GIGABYTE GA-7VTX board.

[afbeelding]
Had ome tom niet wat te mekkeren over de stabiliteit in zijn grote CPU test tussen ASUS i850 vs epox KT266A met voor elk de hele reeks CPU.

Ik vertrouw VERS gereleasde VIA based mobo's niet wacht liever op meature bios versies en merk mobo's.

Wil niet meer haantje de voorste zijn en dan wachten op 'n bios update voor stabiliteit.

Heb nu Zelf twee GigaByte(AMD & intel) mobo's en 'n ASUS (AMD)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nog maar eens een quote van amdmb.com over de Gigabyte GA-7VTXH:

http://www.athlonmb.com/vb/showthread.php?s=b0aad6658eab673aa149bf87cbfd5a01&threadid=70663&perpage=15&pagenumber=2

Om de discussie gaande te houden! ;)
Just to keep you all up to date, i have done some more testing and probing with this board and have found out a few more things.Firstly the memory scores now blow away all other motherboards to date, as do the performance mark 3.4 scores.This is on my own setup.The board has no issues at all with the XP unlike the MSI which is painfully slow in comparison.If someone could host my screenshots for me then please get in touch and i will send you the images and maybe you could post them in here.
From a purely financial standpoint this board in the UK is easily the best value board out there.£88 including Creative sound, LAN,and a working STR, and the highest voltages available so far on a 266A board.My XP gets a nice bump with the voltage at 1.92 no other board goes higher than 1.85 without mods, so this a another plus point.The Asus is £141 and has less features, not as fast, not as stable.The Epox is £101 and has no features but is fast and stable.The MSI is £112 has some features but the value is questionable(SMART KEY) but has crappy AC21 sound.
So far the Gigabyte has got my XP1600+ to 1606 mhz with air cooling in WinXP and is rock solid.
The following are my ram scores in WinXP at best appearance settings in 32bit with no services shut down(I>E exactly as it is at boot up with Norton AV running and all graphics options enabled) i cant see the point in running benches in a configuration that none of us is likely to use.
So using Sandra 2001te 993/974 i have broken the 1000 but only once and i havent been able to repeat it so i regard that as a fluke.This is at 140fsb Top Performance enabled Cas2 1T with all three dimms occupied with 256mb Micron PC2100.

Two important observations.
IF YOU NEED TO UP YOUR VOLTAGE DO THIS FIRST, REBOOT AND THEN UP YOUR FSB, THIS WAY IT ALWAYS WORKS.
IF YOU DO BOTH IN THE SAME BIOS MODDING SESSION THE BOARD WILL SOMETIMES REFUSE TO BOOT.
SECONDLY TOP PERFROMANCE ENABLED AMKES A BIG DIFFERENCE BUT YOU NEED VERY GOOD RAM TO GET MUCH BEYOND 145FSB, WITH IT OFF YOUD NEED TO GET TO 160 TO BEAT 145 WITH TOP PERFORMANCE ENABLED.

Need any more info please post.
SO FAR I BELIEVE AFTER TESTING AND BENCHING THAT THIS IS GOING TO BE THE BOARD TO BEAT AT THE MOMENT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het overclocken achterwegen laat (want dat heb ik ook gedaan toen ik dit topic begon), dan lijken alle reacties mij echt in de richting te duwen van debgigabyte, want een losse netwerk kaart zou me weer zo'n 100,- kosten. en in plaats daarvan kan ik nou mooi RAM kopen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:52
Op zaterdag 03 november 2001 12:37 schreef Cap het volgende:
Chemistone het staat op het amdmb.com forum, in de Gigabyte sectie, gepost door TweakerUK.

Overigens mijn eigen ervaring is dat mijn Gigabyte VTXH zo'n 60 punten hoger uit komt in de Sandra memory bench dan de MSI Pro2, beide met optimale settings (CAS 2 etc.).

Waar heb jij dan een review gelezen dat de Gigabyte langzamer zou zijn? Ik heb verder namelijk nergens een review kunnen vinden van dit bord (de VTX-H dus niet de 'gewone' VTX). Dus ook niet bij de links op tweakers.net.
Yep, je hebt gelijk, ik kan hem ook niet vinden, zal me wel vergist hebben. Vind het wel link om af te gaan op een knakker in een lokale GoT. Ik denk dat je gewoon af moet gaan op wat je wilt, als je on board lan nodig hebt, en geen geluidskaart hebt is de Gigabyte een goede keuze. Heb je al een geluidskaart en geen lan nodig, zou ik voor de epox gaan, vanwege de debugging-LED's. Maar beide moederborden zijn goed, ze ontlopen elkaar niet veel. Als er verschil in zit, zal het te maken hebben met de BIOS optimalisaties. Alle borden zijn nieuw en degene met de best geoptimaliseerde BIOS zal de race winnen, terwijl een bios-update later de kaarten er anders voor kunnen liggen.
Ik adviseer en bouw PC's voor familie en vrienden en in allemaal zit een EPOX moederbord. Nooit problemen en handig bij te houden qua driver en BIOS updates. Dat zou voor mij een reden zijn voor de EPOX, maar dat is puur persoonlijk.
Je zal het met me eens zijn dat het tijd wordt dat een of andere site de KT266a mobo's eens met elkaar gaat vergelijken. Zou de keuze heel wat makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29

Bluppy2

Hip!

Op zondag 04 november 2001 14:13 schreef bavariaboy het volgende:
Als ik het overclocken achterwegen laat (want dat heb ik ook gedaan toen ik dit topic begon), dan lijken alle reacties mij echt in de richting te duwen van debgigabyte, want een losse netwerk kaart zou me weer zo'n 100,- kosten. en in plaats daarvan kan ik nou mooi RAM kopen of zo.
er zit een realtek ethernet chippie in. Een kaartje met net zo'n chip kost iets van 30 gulden ofzo, dus daar moet je het niet van hebben.. Het verschil is dat je het geen pci slot kost om je ethernet kaart kwijt te kunnen....

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me ook laten vertellen dat de gigabyte 4 speakers ondersteunt. Wie weet of het werkt????????

Zit ook te twijfelen tussen deze 2 borden. Wil hem op de HCC gaan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Op zondag 04 november 2001 16:08 schreef chemistone het volgende:

[..]

Yep, je hebt gelijk, ik kan hem ook niet vinden, zal me wel vergist hebben. Vind het wel link om af te gaan op een knakker in een lokale GoT. Ik denk dat je gewoon af moet gaan op wat je wilt, als je on board lan nodig hebt, en geen geluidskaart hebt is de Gigabyte een goede keuze. Heb je al een geluidskaart en geen lan nodig, zou ik voor de epox gaan, vanwege de debugging-LED's. Maar beide moederborden zijn goed, ze ontlopen elkaar niet veel. Als er verschil in zit, zal het te maken hebben met de BIOS optimalisaties. Alle borden zijn nieuw en degene met de best geoptimaliseerde BIOS zal de race winnen, terwijl een bios-update later de kaarten er anders voor kunnen liggen.
Ik adviseer en bouw PC's voor familie en vrienden en in allemaal zit een EPOX moederbord. Nooit problemen en handig bij te houden qua driver en BIOS updates. Dat zou voor mij een reden zijn voor de EPOX, maar dat is puur persoonlijk.
Je zal het met me eens zijn dat het tijd wordt dat een of andere site de KT266a mobo's eens met elkaar gaat vergelijken. Zou de keuze heel wat makkelijker maken.
Yep, de Gigabyte en de MSI bevallen mij iig goed. Helaas is het zo dat de meeste sites echt slecht reviewen, die zijn dan erg blij met een of andere waardeloze flut feature en roepen dat de stabiliteit geweldig is, en als je dan zelf zo'n MB koopt en vervolgens aan het tweaken slaat, dan merk je dat het MB heel wat issues heeft :(. Zo hebben Anandtech en Tomshardware vaak tegengestelde conclusies. Dan vind ik bijvoorbeeld Firingsquad al een betere indruk maken!

Laten we hopen op een hoop reviews, zodat sites die de 'mode' volgen niet alleen het beeld bepalen van wat goed is en wat niet (bijv. nu is MSI hot, volgend half jaar is Epox het helemaal... en iedereen blaat elkaar na, je kent het wel, het is net tweakers.net ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Op zondag 04 november 2001 17:03 schreef bluppy2 het volgende:

[..]

er zit een realtek ethernet chippie in. Een kaartje met net zo'n chip kost iets van 30 gulden ofzo, dus daar moet je het niet van hebben.. Het verschil is dat je het geen pci slot kost om je ethernet kaart kwijt te kunnen....
Inderdaad, gratis een SB PCI 128 en een 100mbps ethernetkaart en een boel vrije PCI sloten, dat lijkt me toch een mooie gratis bonus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Op zondag 04 november 2001 18:30 schreef Traceman(KS) het volgende:
Heb me ook laten vertellen dat de gigabyte 4 speakers ondersteunt. Wie weet of het werkt????????

Zit ook te twijfelen tussen deze 2 borden. Wil hem op de HCC gaan kopen
Het werkt, ik heb hier 4-channel sound in Windows ME en Windows XP (native support).
Pagina: 1