Automatisch chmod

Pagina: 1
Acties:

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40
Goedenavond allemaal,

Ik heb mezelf maar eens gewaagd aan linux, en nu heb ik dus een servertje draaien (ftp, apache, php, mysql, en }:O) :7

Maar nu heb ik dan mijn eerste vraagje, Ik wil namelijk, dat wanneer ik dus een aantal files naar mijn htdocs transfer, dat die dan automatisch op chmod 755 worden gezet.

Ik vroeg mij eigenlijk af of dat mogelijk was.

Iig bedankt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lijkt me meer een NOS-probleempje dan een ANS-probleem, moved.

Verwijderd

nickname18: Ik wil dat wanneer ik dus een aantal files naar mijn htdocs transfer, dat die dan automatisch op chmod 755 worden gezet.
Waarom zou je dat willen als je 644 al hebt? (Uitgaande van een umask van 022.) In je htdocs staan toch geen bestanden die x permissies moeten hebben of w voor anderen dan owner? :?

Geen goed idee...

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
man umask

Verwijderd

QuarK: man umask
En nog steeds geen goed idee. :)

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 09:09 schreef Arien het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen als je 644 al hebt? (Uitgaande van een umask van 022.) In je htdocs staan toch geen bestanden die x permissies moeten hebben of w voor anderen dan owner? :?

Geen goed idee...
FILES op 644 ja, maar directories moeten 755 hebben voor apache. Je zou een scriptje kunnen schrijven die dat doet. Zoiets:
find /htdocs/ -type d -exec chmod 755 {} \; > /dev/null 2>&1
find /htdocs/-type f -exec chmod 644 {} \; > /dev/null 2>&1
Of alle files via samba naar je htdocs verplaatsen en dan in de samba configfile aangeven dat..
directory mode = 755

Verwijderd

wouzer: Directories moeten 755 hebben voor apache.
En wat doet een (default) umask van 022?
Pagina: 1