Toon posts:

Wie mastert er in Cool-edit?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog niet zo handig op dit gebied en wil graag in cool-edit mijn tracks masteren. Maar wel 4 aparte sporen die ik dan samen in de mix gooi. Bijv. drums, bass, lead, zang. Hoe kreeg ik ze synchroon? M.b.v. midi-clock ofozo?? :?
Tja sorry ik weet het een ben nog een leek op dit gebied, maar wil het wel graag weten.

Verwijderd

Hoe heb je dan al je andere hits gemastered? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 01:21 schreef KIP het volgende:
Hoe heb je dan al je andere hits gemastered? ;)
In een keer, maar wil nu sporen apart opnemen.

Verwijderd

dan lijkt cool-edit me niet het juiste programma....cubase, logic of cakewalk zijn daar geschikter voor

Verwijderd

idd; voor multi track kan je beter geen cooledit gebruiken. voor masteren (stereotrack) is t goed te doen, maar voor mixen nie so

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 10:47 schreef da_chronic het volgende:
idd; voor multi track kan je beter geen cooledit gebruiken. voor masteren (stereotrack) is t goed te doen, maar voor mixen nie so
hmmm...welk programma raden jullie mij dan aan?

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 14:07 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

hmmm...welk programma raden jullie mij dan aan?
cubase, logic of cakewalk, kies er maar een uit, ze doen alledrie zo ongeveer hetzelfde. voor beginners lijkt cubase me het makkelijkst

Verwijderd

precies, en als je dan eenmaal de stereotrack hebt opgenomen, dan kan je m prima masteren met cooledit; ik doe t ook altijd zo. ik neem mn stereotrack op, en dan nog masteren (dus eq, compressortje oid)

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar ik gebruik Cakewalk al, ik wil gewoon mijn kanalen als *.wav kunnen opslaan. Ik bedoelde eigenlijk meer een programmaatje wat werkt netzo als een ouderwetse bandrecorder (dus meerdere sporen).

Verwijderd

In principe is het wel mogelijk met Cool Edit 2000. Nadat je elk spoor hebt geremasterd kan je met Mix Paste de sporen over elkaar plakken.

Verwijderd

In CakeWalk zou het prima kunnen, maar wat heb je nu in CakeWalk staan, je midi-sporen? In dat geval zou je ze eerst op moeten nemen en dan die wav's in CW zetten, zodat je mbv de mixer over elk spoor effecten, plugins, eq etc kunt gooien

Maar misschien is het beter om te vertellen wat je op dit moment hebt, want het is me nog niet helemaal duidelijk wat het probleem exact is. Heb je je nummer helemaal af (het klinkt zoals jij het wilt hebben) en je wilt er 1 wav van hebben, of heb je nu juist allemaal sporen die je op wilt leuken?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 18:56 schreef MrShaggy het volgende:
In CakeWalk zou het prima kunnen, maar wat heb je nu in CakeWalk staan, je midi-sporen? In dat geval zou je ze eerst op moeten nemen en dan die wav's in CW zetten, zodat je mbv de mixer over elk spoor effecten, plugins, eq etc kunt gooien

Maar misschien is het beter om te vertellen wat je op dit moment hebt, want het is me nog niet helemaal duidelijk wat het probleem exact is. Heb je je nummer helemaal af (het klinkt zoals jij het wilt hebben) en je wilt er 1 wav van hebben, of heb je nu juist allemaal sporen die je op wilt leuken?
Ik heb midi-tracks. Heb mijn zang opgenomen met Cakewalk. Nu wil elk spoor apart (drum, bass, lead, zang, etc.) masteren en die samen tot de definitieve track masteren. Waarom elk spoor apart? Ik wil per track met compressie, filters etc. stoeien, ik vind de midi-track op zich te midi (als je begrijpt wat ik bedoel).

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:05 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

Ik heb midi-tracks. Heb mijn zang opgenomen met Cakewalk. Nu wil elk spoor apart (drum, bass, lead, zang, etc.) masteren en die samen tot de definitieve track masteren. Waarom elk spoor apart? Ik wil per track met compressie, filters etc. stoeien, ik vind de midi-track op zich te midi (als je begrijpt wat ik bedoel).
Da's vrij begrijpelijk. Effecten kun je niet over midi zetten (of in heel beperkte mate) dus wat je inderdaad eerst moet doen is van elke track audio maken (wav's dus). Zet je song op play, sluit je midi-instrument (synthesizer neem ik aan) aan op de audio-input van je geluidskaart en neem dit op (op een nieuw geluidsspoor) in CW. Daarna heb je 2 dezelfde (als je opname mooi gelukt is tenminste) sporen, met het verschil dat de ene midi is en die laatste audio. Als je zo alle sporen omgezet hebt, kun je over elk spoor plugins etc gaan zetten....(en die midi-sporen heb je niet meer nodig...tenzij je nog dingen wilt aanpassen, want dat kan niet echt meer in je wav's)

(je weet wat plugins zijn?)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 19:17 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

(je weet wat plugins zijn?)
Ja dat weet ik. Maar nu de hamvraag hoe krijg ik alles synchroon? Want niet elke track begint op de eerste maat. SMPTE?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Uhm even tussendoor, MIDI of wat dan ook omzetten naar WAV kan gewoon binnen CakeWalk.

Maak een extra spoor aan (WAV) en zet het kanaal dat je wil masteren op SOLO, neem dan op (Met de nieuwe track geArmed) en hoppa, je hebt een volledige track, helemaal synchroon.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:21 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

Ja dat weet ik. Maar nu de hamvraag hoe krijg ik alles synchroon? Want niet elke track begint op de eerste maat. SMPTE?
Dat maakt niet uit, als je gewoon vanaf het begin af aan opneemt en er is nog geen geluid op een bepaald midi-spoor, dan wordt het eerste stuk van je audio-track gewoon leeg...

Het zou zo gewoon moeten werken, dingen als SMPTE heb je hier niet voor nodig. Je sequencer synct als het ware je synthesizer, die vertelt hem wanneer hij een noot moet gaan spelen. Als dan tegelijkertijd ook nog het geluid van die synth wordt opgenomen (terwijl je je track afspeelt) komt het geluid op dezelfde plek te staan....

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips! Moet zo wel gaan lukken lijkt me!
thanks

:)

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:34 schreef sjef hoelenpapers het volgende:
Iedereen bedankt voor de tips! Moet zo wel gaan lukken lijkt me!
thanks

:)
Denk het wel, wat je wilt doen is niet heel erg moeilijk, de timing zou je je in elk geval geen zorgen over hoeven te maken....en anders horen we het wel
Pagina: 1