80 GB wordt wel en niet herkent in 2000

Pagina: 1
Acties:

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12
ls.

Mijn oudste 80 GB wordt niet herkent als 80 schijf in win 2000.

Oude situatie:
File server:
P2 350 op een P2B. Onder steunt geen schijven > 32 GB
Prim. master 10 GB 7200rpm (met maxblast, niet nodig voor deze, wel voor andere schijf) Alleen OS op deze schijf
Prim. slave 80 GB 5400 rpm, via maxblast werkende (real maxtor, 9,5 ms accestime) Alleen data op deze schijf.

OS: win98SE omdat 2000 niet met maxblast wil samen werken

Uitbreiding:
Asus A7V-E en Duron 900 en nieuwe 80 GB erbij. Deze is echter van het quantum type (accestime 12 ms) Deze wil niet samen werken met maxblast en ik wil eigenlijk over op 2000.
(is toch wel beter voor een server ;) )

In een andere PC met win2k de nieuwe 80 GB geformateerd in 2 keer 40 GB. Alle data van oude 80GB naar de nieuwe gezet.

begin van het probleem
De oude 80GB wordt niet geaccepteerd door win2k, omdat maxblast in de mbr wat veranderd heeft. Maxblast kun je configuren dat hij uninstalled. Daarna wordt de schijf alleen als 32 GB herkent.

als prim. slave -> 32 GB
als sec. master -> 32 GB
als sec. slave -> 32 GB
(het moederbord kan het dus wel aan, even tussendoor :) )

Als prim master, blue screen. (inaccesable bootdevice) Met bootable CD van win2k, werd het wel mogelijk om iets te veranderen. Voor de installatie wordt gevraagd om te partitioneren.
Daarin gaf de installatie procedure aan dat deze (oude)80GB er uit zag als:
8,4 GB
2,4 GB
81,9 GB
26,4 GB
Werkelijk waar geeeeeen idee hoe hij daar bij komt, het was verdeel in 3-en, dus die 26,4 was enigzins een logisch getal, maar met het verwijderen van maxblast zou dit niet moeten kunnen.
Alle optie gedelete voor zover mogelijk. Geen de installatie priceudre aan dat er ineens een 8,4 schijf en een 540 !! GB schijf :(

Harde reset dan maar. weer die hele installatie procedure doorlopen, en nu keurig 80 GB en 1 partitie gemaakt van 40GB en alles geinstalleerd. In win2k vervolgens de extended gemaakt en er een logical drive van gemaakt, ook 40GB

Klaar, NEE! :(

OS op de 10 GB inmiddels win2k, wil ik de oudste 80GB er als slave achter hangen, wordt hij herkent als 32 gb :(
(de schijf is NET klaar als prim. master MET win2k) De nieuwste schijf wordt overigens keurig herkent, daar is niets mis mee.

De oudste 80GB geprobeert als:
als prim. slave -> 32 GB
als sec. master -> 32 GB
als sec. slave -> 32 GB

Weer als prim. master: -> blue screen weer (inaccesable bootdevice). Terwijl het net nog gewoon werkte :(
Als ik weer via een bootable win2k CD de schijf aanspreek is het 80GB.
2 Keer 40, zoals geformateerd, waarbij aangegeven staat dat de 1e deel waar ik Win2k op geinstaleerd had nu aangeeft: unformatted or damaged.
En begint het liedje weer van voor af aan. OS installeerd goed, maar zodra deze als slave ergens ingezet wordt, prompt weer 32GB

* Fdisk /mbr geprobeerd
* Maxblast geprobeerd (installeren en juist de-installeren)
* Lilo, geprobeerd -> 32 GB

Optie is natuurlijk dat ik de oudste 80 GB als prim. master ga gebruiken, maar ik wil juist een aparte schijf voor OS. En aparte schijven voor data dus
Makkelijker met evt. verwisselen van data schijven, makklijker met andere OS (wel 2000, maaaar ik heb meer vrijheden dan)

Alle schijven zijn gepartitioneerd als basic schijven niet als dynamic devices, Meer info: http://www.storageadmin.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=8303

* Loft hoopt dat verhaal een beeeetje duidelijk is. :)

Dit staat in Opslag % IO C omdat me dit het meeste een probleem lijkt van harde schijven. Niet van bios en moederborden.

Oja. Offcourse: UTFS, ken ik :P

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Gebruik je NTFS of FAT32?
Fat32 ondersteund niet meer dan een bepaald aantal gigabytes dacht ik, misschien dat dat onder ntfs beter gaat?

En ik geloof dat je voor de P2B wel een bios update kunt krijgen waardoor hij meer ondersteund aan grootte (misschien dat je die ook al gebruikt, weet ik niet)

Voor de rest zou ik zeggen: test beide schijven eens met een disk utility van maxtor ofso, ff checken of die wel fris zijn.
En anders eens een ander O/S proberen (Xp ofso :? )
En eens kijken hoe het dan gaat...
Suc6

• Loft
Op vrijdag 26 oktober 2001 08:45 schreef Sundead het volgende:
Gebruik je NTFS of FAT32?
Fat32 ondersteund niet meer dan een bepaald aantal gigabytes dacht ik, misschien dat dat onder ntfs beter gaat?

En ik geloof dat je voor de P2B wel een bios update kunt krijgen waardoor hij meer ondersteund aan grootte (misschien dat je die ook al gebruikt, weet ik niet)

Voor de rest zou ik zeggen: test beide schijven eens met een disk utility van maxtor ofso, ff checken of die wel fris zijn.
En anders eens een ander O/S proberen (Xp ofso :? )
En eens kijken hoe het dan gaat...
Suc6
thx.. Jaaaa!. een reactie ;)

1) NTFS wordt gebruikt. Overigens FAT32 wel geprobeerd, zelfde resultaat

2) De P2B zou idd dergelijke schijven moeten ondersteunen. Ik het 2 verschillende borden liggen, met ook verschillende bios versie en beide geprobeerd, daarna beide geflashed. ZERO resultaat :'( Flashen gaat goed, maar >32GB ho maar :(

3) Maxtor utility geeft aan dat alles goed is

4) Is een optie, Niet geprobeerd. Ik verwacht er niets van, maar wie weet

thx!

Verwijderd

Kijk dit komt nu bekend voor

Ik heb net ook al een topic gepost: [topic=301302/1/25] (zie een paar topics onder deze)

als je de oplossing weet, hoor ik het zeer graag ....

wordt er triest van :( , zit er hard aan te denken schijf terug te sturen naar winkel.....

ik heb alle IBM tools geprobeerd, maar niks .....

wel valt op dat ik misschien mijn schijf eens als pri master moet proberen, wie weet .... ;)

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

yeaaaah mijn probleem is opgelost :)

zie reply hierboven voor url

veel succes nog

Bochtjes zijn Kewl

• Loft
Op zondag 28 oktober 2001 13:47 schreef Bochtje het volgende:
yeaaaah mijn probleem is opgelost :)

zie reply hierboven voor url

veel succes nog
Hier niet EN wel : :(

Alles bijna werkend.
2 keer 80 GB geformateerd beide als 2 keer 40 GB
Alles bijna top.

NA het installeren van de VGA driver voor de A55 heb ik ineens WEER 1 keer 80 GB (geformateerd al 2 keer 40) en 1 32 GB schijf, unaccesable :(

iemand ENIG idee :(:(

Dit begint aardig vervelend te worden :(

Verwijderd

Controleer de jumper-settings van die schijf eens.

Ik heb vergelijkbare vage problemen gehad met een verkeerd ingestelde Maxtor 8GB.

• Loft
Op vrijdag 02 november 2001 14:15 schreef Jeroen.Engelen het volgende:
Controleer de jumper-settings van die schijf eens.

Ik heb vergelijkbare vage problemen gehad met een verkeerd ingestelde Maxtor 8GB.
Met een 8 GB of een 80 GB ???

De jumper heb ik al gecontroleerd en staan op slave..
er is geen 32 GB jumper aanwezig (oude serie 80 GB)

Verwijderd

Ik weet wat het probleem is...

kan je mij ff wat gegevens sturen ontrent je installatie partie zoals je primaire en secudaire.
op welke partitie installeer je windows 2000.

Ik heb verstaan dat je 2x hdd van 80 gig hebt.
deze hebt je in tweeen gedeeld
2x40 gig primair + 2 x 40 gig secundaire.

installeer je windows op je eerst primaire partitie
of op je tweede partitie die je hebt ingedeeld..
of staat ie juist op je securdaire partitie...

ff wat meer duidelijkheid.

groetjes RKM

• Loft
Op vrijdag 02 november 2001 14:25 schreef snakeeye het volgende:
Ik weet wat het probleem is...

kan je mij ff wat gegevens sturen ontrent je installatie partie zoals je primaire en secudaire.
op welke partitie installeer je windows 2000.

Ik heb verstaan dat je 2x hdd van 80 gig hebt.
deze hebt je in tweeen gedeeld
2x40 gig primair + 2 x 40 gig secundaire.

installeer je windows op je eerst primaire partitie
of op je tweede partitie die je hebt ingedeeld..
of staat ie juist op je securdaire partitie...

ff wat meer duidelijkheid.

groetjes RKM
prim. master:
1 keer 10 GB Maxtor 7200 rpm als OS schijf
(zowel win2 prof als win2 server geprobeerd)

prim. slave:
1 keer 80 GB (nieuwe serie Maxtor, Quantum)
2 partities van 40 GB, geformateerd als NTFS - basic volume (prim. partitie en 1 keer extended met logical drive)

sec. Master: (deze geeft de problemen)
1 keer 80 GB (oude serie Maxtor = Maxtor)
2 partities 40 GB, geformateerd als NTFS - basic volume (prim. partitie en 1 keer extended met logical drive)

sec. Slave:
CD-Rom speler

Het vervelende is dat het soms ok werkt, maar na een reboot voor een extra installie (net dus VGA driver) ineens de 2e schijf weer als 32 GB wordt herkent.
Gister avond draaide het goed. PC uit gezet om vandaag verder te klussen. Na het opstarten blijkt het dus wederom een 32 GB schijf te zijn die herkent wordt :(

Het lijkt mij vrij duidelijk aan de HD te liggen, maar WAT :(

Zou een low leve format helpen ????

Thx alvast :)

• Loft
Op vrijdag 02 november 2001 14:55 schreef Stiffener het volgende:

Het lijkt mij vrij duidelijk aan de HD te liggen, maar WAT :(

Zou een low leve format helpen ????
:( Nope.

ook geen low level format dus....

* Loft biedt baksteen te koop aan, mogelijk ook als HD te gebruiken ;)

• Loft
Update.

Norton systemworks gaf aan dat er "iets" aan de hand was met de partitietabel, maar gaf verder niets aan over de "fouten"
Wel gaf NSW aan dat het niets mocht veranderen omdat er een ander programma dat beheerde. Terwijl maxblast gedeinstaleerd was!!!

Maar om een lang verhaal kort te houden. Meerdere dingen geprobeerd. Niets helpt.

De PC draait nu met 2 keer 80 GB goed. Rebooten kan ook. alleen als de Pc enige tijd uit staat dan geeft hij daarna aan dat het een 32 GB schijf is... Raar maar waar.

Indien hij aangeeft dat het 32 GB is, dan ff maxblast installeren en DIRECT weer de-installeren. Booten, en win2k geeft aan dat er nieuwe devices zijn, nogmaals booten...
voila! de data is behouden, de server draait weer.....

* Loft beetje blij is :P

Verwijderd

Verrekte vaag.

Asus p2B moet vanaf bios 1013.004 ofzo (huidige is 1014.001)toch wel >64GB harddisks ondersteunen. In elk geval werkt mn 60GB maxtor disk prima.

Verder misschien al je partities op die 2 0GB-harddisks eens opnieuw aanmaken.
(tip: laat Partition Magic erop los, weet je tenminste of maxblast er nog op een of andere wijze opstaat, omdat PM dan compleet over de rooie gaat)

Is in je BIOS wel LBA geselecteerd, aangezien je hem eerst als Maxblast-disk had (CHS)?
Pagina: 1