Het grote UTP cable topic

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinolief
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01-2021
Hoi iedereen.

Ik weet dat volgens de specs een UTP kabel niet langer mag zijn dan 100meter.
Maar is dit wel zo?
Ik bedoel: stel de lengte tussen 2 switches is ongeveer 95 meter, waartussen een overspanning beveiliging.
Op die switch is een werkstation aangesloten aan de ene kant en een Novell server aan de andere kant.
Een enkele keer vallen de netwerkmappings weg, je moet dan Windows (NT) herstarten om de mappings weer terug te krijgen.
Pingen blijft echter mogelijk.
Hoewel de oorzaak best in het werkstation kan zitten vraag ik mij toch af of die kabellengte dit probleem niet zou kunnen veroorzaken.

Wat ik heb geprobeerd/getest is het volgende:

WindowsNT volledig opnieuw en schoon geinstalleerd.
Netwerkkaart vervangen door een a-merk (Intel)
Met een tester de bekabeling getest op storingen.

Toch een enkele keer netwerkstoring.

Heeft iemand hier al wat meer ervaring mee?, ik hoor het graag.

Groeten

Pinomans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op wat voor snelheid loopt het netwerk? 10/100 half/full duplex? Ligt je kabel langs stroomkabels. Want overspraak kan hier best een reden van zijn, bv wanneer de wasmachine aangaat en de vaatwasser tegelijk = stroompiek en als die stroomkabel langs je utp loopt kan dit best je dataverkeer -kunnen- beinvloeden, of het zo is zou je kunnen meten met een dure netwerk kabel tester, zoals een fluke dpc-serie tester (kosto mucho pegels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Welke kwaliteit kabel gebruik je ? CAT-3 ? CAT-5 ?
Wat is de afscherming van je kabel ? UTP ? STP ? FTP/F-STP ?
Heb je de kabel zo gekocht of zelf de connectoren erop gezet ?
Kloppen de paar-vervlechtingen ? 1&2, 3&6, 4&5, 7&8
Welke snelheid ? 10 ? 100 ?
Wat zijn je duplex-instellingen aan beide kanten ? half ? full ?

100 Mbps half-duplex trek je vaak niet tot de maximale afstand van 100 m, zeker niet met UTP, zeker niet als er storings-bronnen in de buurt zijn, zoals :
- mammie met de (af)was-machine;
- pappie met de boor- of schuur-machine;
- broertje met z'n brommertje;
- zusje met de fohn.
[excuse-me-mode]sorry voor deze rol-/vooroordeel-bevestigende voorbeelden[/excuse-me-mode].

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff tussendoor een vraagje aan mvdejong,
hang me er niet aan op topicstarter....

Jij hebt luna adsl aan je mailadres te zien...
heb jij lang moeten wachten op je aanvraag?,
hoe loopt het een beetje?

Wat Pinolief betreft, wat is je bedoeling precies?
ik bedoel, een banaan probeer je toch ook niet recht te krijgen .... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Laat ik hier dan ook ff mijn vraagje droppen:
Ik heb op het moment een 10 mbps netwerkje:
3 PC's met 10/100 NICS
1 ADSL ethernetmodem (xs4all fast ADSL)
1 4 poorts 10 mbps hub met uplink
Als netwerkbekabeling ligt er een 4 aderige UTP kabel.

Binnenkort krijg ik een Drytek vigor 2200E router met ingebouwde 10/100 switch. Kan ik nu met de huidige bekabeling een 100 mbps netwerk creëren of moet ik dan 8-aderige UTP kabel nemen?

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 aders is genoeg voor 100mbit. Echter je kabel moet het liefst wel Cat5 zijn. Je zou cat3 kunnen gebruiken, echter alleen voor korte afstanden (2~6 meter oid). Dit doordat de ader paren vast niet getwist zijn in de gehele kabel. Wat met cat5 (8 aders) wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinolief
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01-2021
Geinige opmerking met die banaan!
Maarre die snap ik dus weer niet!

Ik begrijp dat meer details nodig zijn dus hier komen ze:

UTP Cat5
Zelf de connectors eropgezet.
Speed is 100MBs/Full Duplex, aan een van de twee switchen weet ik dat niet zeker omdat deze niet "beheerbaar" is.
Dit is een goedkopere 8 ports 3Com switch.
De andere switch is een Nortel Networks Baystack 254 die WEL beheerbaar is via Telnet van Windows.
Deze geeft 100MBs/Full Duplex aan.

Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik dit niet thuis heb staan maar op mijn werk.

De kabel loopt inderdaad in een kabelgoot, maar wel gescheiden door een metalen strip.

Het vreemde van het hele verhaal is dat het probleem dagen niet optreedt en ineens is het er wel.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Pinomans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 25 oktober 2001 22:16 schreef PvH het volgende:
ff tussendoor een vraagje aan mvdejong,
hang me er niet aan op topicstarter....

Jij hebt luna adsl aan je mailadres te zien...
heb jij lang moeten wachten op je aanvraag?,
hoe loopt het een beetje?
Sorry, misverstandje.
Ik heb al jaren Luna (zolang ik op het net zit), maar tot nu toe nog steeds over 28.8 kbps analoog.
Mijn aanvraag ADSL is iets van 2 tot 3 weken geleden ingediend (het mocht eindelijk, en ik loop al anderhalf jaar bij de commerciele boys te zeuren, dus ik kreeg een mailtje dat ik eindelijk kon inschrijven).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 25 oktober 2001 23:49 schreef RainbowBears het volgende:
4 aders is genoeg voor 100mbit. Echter je kabel moet het liefst wel Cat5 zijn. Je zou cat3 kunnen gebruiken, echter alleen voor korte afstanden (2~6 meter oid). Dit doordat de ader paren vast niet getwist zijn in de gehele kabel. Wat met cat5 (8 aders) wel zo is.
2 paar is voldoende, de andere 2 worden echt niet gebruikt of je moet exoten als 100Base-T4 of 100Base-VG gaan draaien.

Echter, RainbowBears, zowel CAT-3 als CAT-5 hebben de paren over de gehele kabel getwist (en ook CAT-5 hoeft niet noodzakelijkerwijs 4 paar te bevatten). Het verschil zit hem onder andere in de kwaliteit van de individuele aders, en het aantal twists per meter (CAT-5 heeft meer twists).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 25 oktober 2001 23:56 schreef pinolief het volgende:
Geinige opmerking met die banaan!
Maarre die snap ik dus weer niet!

Ik begrijp dat meer details nodig zijn dus hier komen ze:

UTP Cat5
Zelf de connectors eropgezet.
Speed is 100MBs/Full Duplex, aan een van de twee switchen weet ik dat niet zeker omdat deze niet "beheerbaar" is.
Dit is een goedkopere 8 ports 3Com switch.
De andere switch is een Nortel Networks Baystack 254 die WEL beheerbaar is via Telnet van Windows.
Deze geeft 100MBs/Full Duplex aan.

Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik dit niet thuis heb staan maar op mijn werk.

De kabel loopt inderdaad in een kabelgoot, maar wel gescheiden door een metalen strip.

Het vreemde van het hele verhaal is dat het probleem dagen niet optreedt en ineens is het er wel.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Pinomans
Het wordt eigenlijk wat vager met deze extra informatie.
Ik zou het nu zelfs niet meer onmogelijk achten dat het toch een software-probleem is.
Aan de andere kant zou het ook een probleem kunnen zijn met een electro-magnetische storing. De schoonmaker met de stofzuiger zou een bron kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
met cat5 kun je maximaal 180 meter overbruggen.....100 meter word door de fabrikant gegarandeerd.....Shielded kan je ietsjes verder halen, maar dat zijn peanuts........

iRacing Profiel

Pagina: 1