digitale kabel te gebruiken voor analoog signaal??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.157 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-07 15:39
Ik heb net een erg mooie van der Hul kabel gekocht. Ik was er erg blij mee, totdat ik op internet ging kijken en ik er achter kwam dat dit een digitale coax kabel is. Ik wil deze kabel nu gaan gebruiken voor analoog geluid (van CD-speler naar versterker). Is dit mogelijk, of zal dit het signaal niet ten goede komen?

van der Hul AES-EBU-110 ohm link

Tanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een digitale kabel heeft maar 1 kanaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Ik heb 2 kabels gekregen in een verpakking?
Ik weet het verder ook niet. Volgens mij heeft deze kabel vrijwel geen weerstand (0.8ohm per 100m of zo), dus het zou goed moeten gaan :? :? :?

Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Zo'n kabel past toch gewoon niet op je cd speler "line out" en je versterker "line in" ? Die werken meestal samen met tulp pluggetjes, en die heeft een coax kabel niet aan zijn uiteinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

digitale coax = 75ohm, en dat is gelijk aan een composiet video kabel, maar of dat ook hetzelfde is als een audio-interlink, weet ik niet. 'k Vind het wel opvallend dat het typenummer van jouw kabel de indruk wekt dat het om een 110ohm kabel gaat. Vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Ik heb me hier ook nooit echt in verdiept.
Het is een 110 ohm kabel en als ik het typenr bekijk op internet, dan is 'ie bedoelt voor een digitaal signaal.
De kabel heeft een gewone tulp aansluiting, vandaar dat ik dacht dat ik een gewone analoge audiokabel in mijn handen had.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Tjah, dat zou ik ook denken dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
De vraag blijft of ik nu een probleem heb.
Er komt geluid uit mijn speakers, ga het maar even goed testen denk ik.
Morgen ga ik mijn geld maar even op eisen denk ik :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 21:10 schreef Bigs het volgende:
Een digitale kabel heeft maar 1 kanaal toch?
jep klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:Z AES-EBU is een digitale standaard die nooit echt is door gedrongen bij de consumenten. dat is nl. de welbekende S/PDIF geworden, de standaard overall weerstand van AES-EBU is 110 ohm. van S/PDIF is dat 75 ohm..... Ook nog even voor de duidelijkheid. een digitale lijn heeft niet maar 1 kanaal. maar kan er een hele zooi kanalen hebben (kijk naar AC3 of DTS)...... het is nl digitaal.....!!! er is alleen maar 1 kabel nodig omdat het digitaal verstuurd wordt met nulletjes en eentjes (eendjes?)
>:)

Als je de kabel zou gebruiken wordt het signaal heel erg verzwakt omdat er een weerstand van 110 ohm over het signaal heen komt...... dus het heeft vrij weinig nut. verder digitaal coax heeft gewone tulp aansluitingen.....

Alles ff op een rijtje dus!
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:33

Jag

Die kabel heeft geen weerstand van 110 Ohm ofzo. Het is 110 Ohmmeter ofzo, en dat voorkomt reflecties in de kabel. Hele ingewikkelde elektrotechniek waar ik weinig van heb meegekregen. Of je 110 Ohmmeter kan gebruiken ipv de standaard 50 Ohmmeter voor analoge signaalkabels weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

|:( Inderdaad. voudje!........ Het is het aantal weerstand per meter..... voor de rest praat je onzin, >:) want de kabel heeft wel degelijk een weerstand van 75 respectievelijk 110 ohm.. sluit maar eens voor de grap een 75 ohm kabel van je cd speler (analoge output dus) aan op je versterker. en je signaal is verzwakt in vergelijking met een normale audiokabel... reflecties hebben er nix mee te maken, maar er wordt gezorgt dat er niet een te sterk signaal gestuurd wordt, zodat er geen digitale oversturing ontstaat.... B-) (Dit kun je trouwens testen door een normale audio kabel op een digitale uitgang te plaatsen naar een DAC (of receiver), hij zal er ongetwijfelt af en toe "overstuurd" van raken waardoor je audio een paar tellen stil ligt)!

PS: Waarom denk je dat als je iets soldeert qua videogebeuren je vaak 75 ohm weerstandjes gebruikt? Juist! videosignalen maken ook gebruik van 75 ohm (S-VHS, Component, VGA, etc.) 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Ben naar winkel gegaan. Daar waren ze erg te spreken over de kabel en was het volgens hen geen probleem.
Er is immers een rode en een zwarte kabel.
Het was zo'n goede kabel dat 'ie ook voor digitaal gebruikt kon worden :?

Slap verhaal.
Toen de leveransier maar gebeld. Ook volgens hen waren er veel winkels die de kabel voor analoog signaal gebruikt hadden en er erg positief over waren...

Het zou dus geen probleem moeten zijn.

PS: Waarom is deze kabel nu 0.8 ohm per meter (of 100m, erg laag in ieder geval), als deze toch 110 ohm weerstand zou moeten leveren???

Quaz

edit: ga de kabel nu even doormeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op vrijdag 26 oktober 2001 19:06 schreef NoiZe het volgende:
|:( Inderdaad. voudje!........ Het is het aantal weerstand per meter..... voor de rest praat je onzin, >:) want de kabel heeft wel degelijk een weerstand van 75 respectievelijk 110 ohm.. sluit maar eens voor de grap een 75 ohm kabel van je cd speler (analoge output dus) aan op je versterker. en je signaal is verzwakt in vergelijking met een normale audiokabel... reflecties hebben er nix mee te maken, maar er wordt gezorgt dat er niet een te sterk signaal gestuurd wordt, zodat er geen digitale oversturing ontstaat.... B-) (Dit kun je trouwens testen door een normale audio kabel op een digitale uitgang te plaatsen naar een DAC (of receiver), hij zal er ongetwijfelt af en toe "overstuurd" van raken waardoor je audio een paar tellen stil ligt)!

PS: Waarom denk je dat als je iets soldeert qua videogebeuren je vaak 75 ohm weerstandjes gebruikt? Juist! videosignalen maken ook gebruik van 75 ohm (S-VHS, Component, VGA, etc.) 8-)
Pak de multimeter er maar eens bij.
En de weerstand van een signaal kabel heeft natuurlijk (niet hoorbaar) met het geluidsniveau te maken. Een line input heeft een impedantie van zo'n 20 kOhm of 10 kOhm, denk je echt dat die paar Ohm van een kabel daar veel invloed op gaat hebben.
En tv coax, die is 75 Ohmmeter. Dat zou volgens jou betekenen dat die kabel bij een meter lengte 75 Ohm weerstand zou hebben, en bij twee meter 150, enz. In het theater waar ik werk ligt wel meer dan honderd meter coax kabel à 75 Ohmmeter door het gebouw. Dat zou een weerstand betekenen van 7.5 kOhm :P. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het heeft wel degelijk te maken met reflecties, als er iemand ff post die elektrotechniek doet kan ie je het hele verhaal vertellen.
Op vrijdag 26 oktober 2001 20:01 schreef quazar het volgende:
Ben naar winkel gegaan. Daar waren ze erg te spreken over de kabel en was het volgens hen geen probleem.
Er is immers een rode en een zwarte kabel.
Het was zo'n goede kabel dat 'ie ook voor digitaal gebruikt kon worden :?

Slap verhaal.
Toen de leveransier maar gebeld. Ook volgens hen waren er veel winkels die de kabel voor analoog signaal gebruikt hadden en er erg positief over waren...

Het zou dus geen probleem moeten zijn.

PS: Waarom is deze kabel nu 0.8 ohm per meter (of 100m, erg laag in ieder geval), als deze toch 110 ohm weerstand zou moeten leveren???

Quaz

edit: ga de kabel nu even doormeten...
toon volledige bericht
GoT, wat een slap verhaal zeg van die verkopers. Dat bevestigt wel een beetje wat signaal kabels er toe doen. Is er eindelijk eens een belangrijk verschil, zijn ze enthousiast over die kabel :P. Gaat echt nergens over.

En over die 0.8 Ohm per meter, de reden dat dat kan is omdat dat verhaal over die 110 Ohm per meter niet klopt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 0,8 ohm is het verlies/weerstand over 100 meter....

Ik heb trouwens m'n eigen van de hul triaxial 75 ohm kabels doorgemeten

bij de 1 meter kabel kom ik uit op 73 ohm........

bij de 3 meter kabel kom ik uit op 205 ohm........

maar ja. Jag zal het wel beter weten..."fso"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een berichtje voor Jag. ik weet niet wie die FAQ heeft geschreven die in je onderbericht staat........ maar de minuut die ik het gaf om het even door te lezen zie ik ook al behoorlijk wat fouten staan...... Alleen al de text dat boxen van grote invloed zijn op je geluid..... |:( Eerst komt de bron dan de versterker en dan pas de boxen....
Tuurlijk hebben ze invloed maar ook Sony ( :r ) boxen klinken erg goed op dikke MacIntosh eindtrappen.......

NB: Ik zie dat de FAQ geplaatst is door Arjen. Ik zou deze niet graag "onder" me hebben staan........ :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

volgens mij is aes/ebu nooit voor consument bedoelt, maar gewoon een professionele standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onzin allemaal!

je moet dat meten met een signaal waarvan de golflengte veel kleiner is dan de lengte van de kabel. De weerstand van de kabel is dan de kabel die die hoogfrequente bron ziet!

wil je het meten op een kabel van 1m, dan moet je signaal een golflengte van veel meer dan 300MHz hebben (300MHz is 1m golflengte in lucht, in koper zelfs iets van een 66cm).
Dus voor een meter kabel meet je met 5GHz of zo!
Je sturt er een puls in (of een blokgolf) en je sluit de lijn achteraan NIET af (open laten) en aan de hand van de grootte van de reflectie kan je bepalen welke weertand de kabel heeft!
Je kan ook afsluitweerstanden proberen tot er geen reflectie meer is, de afsluitweerstand is dan gelijk aan de soortelijke impedantie van de kabel!

Om te antwoorden op de vraag: impedantie maakt voor een audiokabel niet zoveel uit, is zeer laagfrequent (20KHz is echt niets voor een coax die bedoelt is voor SPdif of AES Ebu, waar tot 20MHz over zo'n lijn gaat)!
Gewoon zien of de afscherming iets waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 01:28 schreef djazete het volgende:
volgens mij is aes/ebu nooit voor consument bedoelt, maar gewoon een professionele standaard.
idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op Saturday 27 October 2001 15:18 schreef NoiZe het volgende:
Nog even een berichtje voor Jag. ik weet niet wie die FAQ heeft geschreven die in je onderbericht staat........ maar de minuut die ik het gaf om het even door te lezen zie ik ook al behoorlijk wat fouten staan...... Alleen al de text dat boxen van grote invloed zijn op je geluid..... |:( Eerst komt de bron dan de versterker en dan pas de boxen....
Tuurlijk hebben ze invloed maar ook Sony ( :r ) boxen klinken erg goed op dikke MacIntosh eindtrappen.......

NB: Ik zie dat de FAQ geplaatst is door Arjen. Ik zou deze niet graag "onder" me hebben staan........ :Z
Ik begin me een beetje te irriteren aan jou en ik reageer maar niet meer op jou, lijkt me verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op sommige (wel duurdere) consument gerichte producten hebben wel degelijk aes/ebu output/input's gezeten.....
Zie (duurdere) CD-Spelers van een paar jaar terug.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 04:52 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik begin me een beetje te irriteren aan jou en ik reageer maar niet meer op jou, lijkt me verstandiger.
:? Aiiiggghhhhttttt! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk zijn de twee zowat hetzelfde, het een is gebalanceerd en werkt op iets andere spanningsniveau's als het ander, het verschil zit 'm dus in een trafooke!

(officieel is er wel een echt verschil, maar de twee werken door elkaar, als je ze met een trafo'tje omzet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Met S/PDIF wordt er ook info meegestuurd of het een kopie is, dat heeft AES/EBU niet, en zo zijn er nog wel wat meer kleine verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23

tbusquet

©

Op zaterdag 27 oktober 2001 15:18 schreef NoiZe het volgende:

Sorry hoor, meneer-ik-kom-net-op-GoT-kijken maar de FAQ is voor 99% DIK IN ORDE En als jij beweert dat boxen NIET de grootste invloed op het geluid hebben. Ga ff naar een goede audiozaak, en luister ff naar verschil tussen allerlei luidsprekers.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 18:08 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Sorry hoor, meneer-ik-kom-net-op-GoT-kijken maar de FAQ is voor 99% DIK IN ORDE En als jij beweert dat boxen NIET de grootste invloed op het geluid hebben. Ga ff naar een goede audiozaak, en luister ff naar verschil tussen allerlei luidsprekers.
Shit heej....... ga je nu alles wat ik heb gezegd afkraken?
Ennuh even een voorbeeld hoe groot boxen invloed hebben.
Een auto....
Je bezine is de bron, je motor is de versterker,
de wielen waar je op rijdt zijn de boxen.

Bron is het alle belangstrijkst hoe het gaat klinken,
dan komt de versterker deze is even belangrijk zowel niet belangrijker dan de bron, want deze moet de bron zo natuurlijk mogelijk laten versterken zonder al te veel
invloeden, dan komen de boxen natuurlijk hebben deze veel invloed zoals ik al zei, maar zijn toch echt niet het hoofd belang van hoe alles gaat klinken..... Waarom denk je dat er nog dikke mono blokken gemaakt worden?
Als speakers het belangrijkste zijn van hoe alles gaat klinken, dan kunnen ze toch net zo goed aan een simpel 30 watt Sony versterkertje hangen of niet?

Ik weet echt wel wat ik zeg, ik weet heus niet alles maar die uitspraak sta ik toch wel 100% achter....

Toen ik een keer bij Correct in Rotterdam was en dit mij ook werdt vertelt ben ik meteen de winkel uitgelopen.

John v/d Sluis heeft mij persoonlijk vertelt, dat hij op een audiobeurs was, waar een nieuw model versterker werdt geshowed (weet niet meer welk merk) maar iig een goeie,
daaraan werden hele goeie speakers vastgekoppeld om de versterker te showen.... John v/d Sluis kwam vervolgens met Sylestians(of iets dergelijks, dit zijn overigens hele goedkope speakers) aankakken koppelde die aan de
versterker, en 80% van de mensen aanwezig hoorde geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vindt toch echt dat speakers wel het grootste deel van het geluid uitmaken: speakers zijn gewoon zo ontzettend slecht in het natuurgetrouw weergeven van geluid dat ze allemaal anders klinken!! Bij amps en bronnen maakt het allemaal veel minder uit (ok een kutamp klinkt natuurlijk gewoon kut en een bron kan ook verneukt zijn maar het verschil is gewoon veel minder groot)!!

Probeer trouwens eens te komen met betere argumenten dan:: ik heb van horen zeggen dat iemand zei dat er misschien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die vergelijking met die auto slaat al helemaal als k*t op peren!!!!!!!!!!!

(btw banden hebben wel degelijk een hele grote invloed op rijgedrag!!)

Het enige dat klopt aan jouw hele verhaal:: boxen (of banden) kunnen niet de schade herstellen die de bron of amp het geluid toebrengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Noize, Ga daar maar even een topic over starten.

Wat een audiofiele onzin vind ik het (heb je mijn mening al >:)). Ik kap je discussie niet af, maar een nieuw topic is overzichtelijker en hier is het alleen maar gestart omdat je de faq lekker zat af te branden :r.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.