Toon posts:

fan-lawaai: hoe krijg ik 'm stil?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje maakt mijn pc een brommerig, roterend geluid. Irritant want het enige geluid dat ik van 'm accepteer behoort uit de speakers te komen, niet uit de kast!

Na eerst de voedingsventilator verdacht en vervangen te hebben, waarna de verdenking op de harddisks viel, toch maar eens alles een voor een losgekoppeld en pc weer aangezet.

|:( Bleek het de fan van de videokaart te zijn ...! Het is een Viper 770 Ultra, dus maar even naar de site gesurfd. Bleek een bekend fenomeen te zijn want het werd vermeld in de FAQ:

------------------------------------------------------------
(8> (19726) - The fan on my V770 Ultra is making a lot of noise - can I get a new one? For warranty reasons, the entire board must be replaced. Please call our technical support line at 541-967-2450 for return authorization. If you would like to avoid getting the card replaced, you can attempt to clean the fan yourself using the following steps:

-Begin by powering off the system, grounding yourself by touching the power supply, and unplugging the power from the back of the system. Unscrew and remove the video card and begin with step 1.

1. Unplug the fan from the card
2. Remove all the phillips screws from the fan that secure it to the heatsink
3. Gently pry the fan from the heatsink
4. Clean all surfaces of the heatsink and fan blades
5. Check for interference from any wires. You may have to tuck them back into the guide that runs under the fan blades
6. Check for any bad molding on the fan blades that may contact the heatsink and cause noise. Trim if any of this is present.
7. Reinstall in the reverse order and test
------------------------------------------------------------

:( Maar het schoonmaken verhielp het niet (hoewel het iets minder luid werd).

:? Vraag is: mag zo'n fan "gesmeerd" worden en zoja, waarmee doe je dat dan. Contact spray smeert volgens mij niet maar is enkel voor betere geleiding en produkten op olie basis lijken me niet echt jofel in een PC behuizing.

Verwijderd

toevallig... de fan van mijn TNT2 ultra doet op het moment ook vervelend. Ook ik heb me rot lopen zoeken totdat ik doorhad dat het wel die van de videokaart moest wezen. Bij mij helpt het weer voor een paar uurtjes als je er een duwtje tegenaan geeft. Maar echt een oplossing heb ik niet, ik kan zelf dan ook elk moment een leadtek g-force2 GTS 64MB binnenkrijgen dus het maakt me ook niet zoveel meer uit :)

verder kun je het volges mij prima smeren met wat gewone olie... zo heb ik wel meerdere fannetjes weer soepel laten draaien.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 12:52

snoei

kabels... :D

vastlijmen >:)

Verwijderd

Net als bij en klein kind , meppen!!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
Heb een triest bericht voor je..... Vanwege stof en de kwaliteit van de fans raken ze uit balans. Daardoor gaan ze eerst trillen, dan hoorbaar vibreren, en als laatste : stoppen met koelen!!! Zo heb ik mijn Athlon bijna in rook zien opgaan.

De oplossing (goedkoop) : fans vervangen
duur, maar mooi : koolance kast nemen met waterkoeling. Heerlijk stil en geen fans meer in je kast. CPU, HD, Chipset en Video worden watergekoeld :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De stof eruit meppen en anders voorzichtig wat zonnebloemolie erop (heel weinig!)

Verwijderd

Ja mensen, bij mijn tnt2 ultra pcies hetzelfde probleem. Nou heb ik een nieuwe ventilator gekocht maar die was drie dradig en die op de videokaart maar 2 dradig. Ik kan zeker niet die aansluiting op het moederboord maken i.p.v. op de videokaart?? Zal wel zeker een andere ventilator nodig hebben? Wie weet het?
Alvast bedankt

Verwijderd

Mijn G-force 1 kaart-fan begon kort geleden ook te loeien. ik heb 'm er af gehaald, (letterlijk) vol laten lopen met fiets olie, zo goed mogelijk laten uitdruipen en even los laten draaien op een voedinkje, om overtollige olie er uit te laten slaan en toen weer gemonteerd. Na terugzetten van de kaart wel wat keuken papier onder de fan (op de netwerkkaart die er naast zit) gelegd :-)

De koe was er uit :-)
Succes!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op vrijdag 26 oktober 2001 00:10 schreef Keideman het volgende:
Ja mensen, bij mijn tnt2 ultra pcies hetzelfde probleem. Nou heb ik een nieuwe ventilator gekocht maar die was drie dradig en die op de videokaart maar 2 dradig. Ik kan zeker niet die aansluiting op het moederboord maken i.p.v. op de videokaart?? Zal wel zeker een andere ventilator nodig hebben? Wie weet het?
Alvast bedankt
je kan hem wel op het mobo aansluiten
ik heb ook zo'n 5x5 fan op m'n geforceje 2 mx
en die zit ook weer op het mobo aangesloten

en je hebt nu zelfs een RPM meter :+

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 22:35 schreef asing het volgende:

duur, maar mooi : koolance kast nemen met waterkoeling. Heerlijk stil en geen fans meer in je kast. CPU, HD, Chipset en Video worden watergekoeld :)
En hoe word het water in de radiator gekoeld? Precies: 3 dikke 80mm fans :D
Qua geluid zal het denk ik dus niet veel uitmaken met een normaal systeempje.

Verwijderd

Hey dan moet je ff een brief of mail sturen naar asus in nederland, dan krijg je waarschijnlijk gewoon een nieuwe fan!!

Geachte heer/mevrouw,

Sinds een week maakt de fan op mijn viper 770 ultra een brommend geluid. Eerst draait
hij een paar seconde langzaam waarna hij plotseling veel meer toeren gaat
maken. Als gevolg daarvan gaat het hele fannetje resoneren. Na een paar
seconden stop het weer, waarna het meteen opnieuw begint.
Zijn er eventuele oplossingen? Zoals misschien een druppeltje olie in de
fan?

Met vriendelijke groet,

Je naam en Adres

Dit werkt vaak wel, maar weet niet in jou geval, want die viper is al best oud denk ik
Maar gewoon proberen zou ik zeggen!!
Succes
Pagina: 1