Clustering Service Windows 2000

Pagina: 1
Acties:

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Hoe zijn jullie ervaringen ermee?

Kort overzicht:

wa1 (xeon 933) Raid 5 / Exchange / Data sharing / Filemaker server
wa2 (xeon 1000) Raid 5 / Data sharing / Virus Scanner / Terminal
wa3 (p3 450) Mirror / Administratie
en nog 5 * 450mhz Raid 5 / Data en printer Sharing

Is het een voordeel om te clusteren? Ik heb zelf het idee van niet, omdat het toch het meeste om data sharing gaat. En er wordt relatief weinig van de processor gevraagd, met uizondering van de exchange en admin server....

Verwijderd

Wat wil je bereiken met je clustering? Samen voegen van alle hd capaciteit zodat het als 1 share overkomt voor de gebruiker bijvoorbeeld?

Zoja, dan moet je eens kijken naar DistributedFileSystem, zit standaard in Win2kServer en up.

• leon1e
Nee, niet echt dat heeft toch niet veel voordeel omdat de eerste drie servers. 1000 mbit hebben en de rest niet.

het is meer uit een ander oogpunt,

gaat server drie down (admin) dan moet 1 hem gedeeltelijk over kunnen nemen, maar dan praat je meer over schaduwen. En dan zul je ook wel de zelfde configuratie nodig hebben.???????

wel zou het fijn zijn als de xeons de admin server zo af en toe kunnen helpen :)
Op donderdag 25 oktober 2001 18:32 schreef RainbowBears het volgende:
Wat wil je bereiken met je clustering? Samen voegen van alle hd capaciteit zodat het als 1 share overkomt voor de gebruiker bijvoorbeeld?

Zoja, dan moet je eens kijken naar DistributedFileSystem, zit standaard in Win2kServer en up.

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook heel dat stuk Administratie verhuizen naar 1 van die xeon's als die minder vaak down gaan dan die 3de 450mhz server.

Waar je over kan denken is inderdaad 2 servers clusteren zodat ze als '1' overkomen naar de users met een gesharde NAS/SAN oplossing zodat dezelfde data door de beide servers te benaderen is.

• leon1e
Kan wel... maar de xeons zitten in een raid 5 opstelling en de 450 is gemirrord (dus veiliger)....
Op donderdag 25 oktober 2001 19:17 schreef RainbowBears het volgende:
Je kan natuurlijk ook heel dat stuk Administratie verhuizen naar 1 van die xeon's als die minder vaak down gaan dan die 3de 450mhz server.

Waar je over kan denken is inderdaad 2 servers clusteren zodat ze als '1' overkomen naar de users met een gesharde NAS/SAN oplossing zodat dezelfde data door de beide servers te benaderen is.

Verwijderd

Mwoah ik persoonlijk geef de voorkeur aan een raid5 ipv een raid1 .. zeker een raid5+spareonline. Dan kunnen er 2 hd's stuk gaan zonder enig verlies.

Je kan natuurlijk ook een raid5+1 van die NAS/SAN maken. Helemaal extreem veilig :)

• leon1e
je vergeet wel dat de administratie een database draait, en een database kun je beter mirroren dan in RAID 5 gooien, omdat het allemaal kleine stukjes data zijn, die telkens worden toegevoegd.. (tenminste zo heb ik het mij laten vertelen door de leverancier van onze Administratie applicatie.

maar we dwalen best wel weer af, ik vroeg eigenlijk alleen maar of er iemand ervaring had met de clustering service..
Op donderdag 25 oktober 2001 19:27 schreef RainbowBears het volgende:
Mwoah ik persoonlijk geef de voorkeur aan een raid5 ipv een raid1 .. zeker een raid5+spareonline. Dan kunnen er 2 hd's stuk gaan zonder enig verlies.

Je kan natuurlijk ook een raid5+1 van die NAS/SAN maken. Helemaal extreem veilig :)

Verwijderd

Hmmm.. geen ervaring met cluster service van win2k
Wel andere leveranciers (NCR, Legato)

Cluster = nice, maar vraag = Wat wil je er mee bereiken?

Als het gaat om beschikbaarheid van server naar je gebruikers toe: Ja, dan is het heel fijn.
Als het gaat om performance / integriteit van server,
dan hebbie d'r geen *&#%^(*^ aan.

Performance / integriteit = raid (of liever mirror).
(raid 5 liefhebbers: mirror is statisch nog steeds veiliger)
En als je geld te veel hebt, dan raid 10 of 30.
(10 = mirror raid 5, 30 = raid 5 over raid 5)

Ben niet heel enthousiast over NCR cluster. NOgal veel beheer. (lees: wij wijzigen teveel aan cluster).
Legato is wel tof. (daar wijzigt ook nix)

Maar het gaat dus met name om wat je wil bereiken....

gr

Tim
Pagina: 1