LBA

Pagina: 1
Acties:

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Hey,

Als ik Windows 95 op een P 133 wil installeren. Zegt hij dat me LBA mode uit moet. Maar er staat helemaal niet zoiets in me bios. Wat moet ik doen?

13:37

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ehh.. ez-bios installeren?? misschien werkt het dan wel??? let op, daar staan 3 vraagtekens!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
en als je 'n awardbiosje hebt, dan moet 't wel kunnen, vind ik...

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
dat LBA heb ik kunnen omzeilen (setup /is).
Maar nu loopt me PC heeltijd vast al ik windows wil installeren. Kan dit aan de CD liggen?

13:37

Verwijderd

Was LBA niet altijd een type hardeschijf dat je in BIOS moest instellen? Kan me nog zoiets herinneren van de 486...

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op vrijdag 26 oktober 2001 09:33 schreef Rampheerde het volgende:
Was LBA niet altijd een type hardeschijf dat je in BIOS moest instellen? Kan me nog zoiets herinneren van de 486...
nee, LBA staat voor logical block adressing, heeft met het instellen in de bios geen ruk te maken... :)

Verwijderd

LBA staat voor Logical Bytes Adressing, heeft inderedaad met je bios te maken (staat meestal in standard cmos options bij een award bios). Zonder LBA kan de bios sommige (grote) schijven namelijk niet goed herkennen!
Op vrijdag 26 oktober 2001 09:36 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:
nee, LBA staat voor logical block adressing, heeft met het instellen in de bios geen ruk te maken... :)
Hmm, of zou ik het dan toch verkeerd hebben... :? Kan goed hoor :D

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

LBA = Long Block Addressing

Dit wordt gebruikt om HDDs sectors te adresseren. LBA werd ingevoerd toen CHS (Cylinder, Head, Sector) adressering niet meer gebruikt kon worden: dit is de 504 MB barriere.

Met HDD's tot 8 GB kun je ook nog Large (of extended CHS) gebruiken, maar in de praktijk is het tegenwoordig altijd LBA.

edit:

Hier is het hele verhaal:

Oorspronkelijk ondersteunde de BIOS INT13 hetvolgende maximum:

1024 Cylinders x 256 Heads x 63 Sectors/track

De IDE interface registers ondersteunen hetvolgende maximum:

65536 Cylinders x 16 Heads x 255 Sectors/track

De grootste gemene deler van beiden wordt dan:

1024 Cylinders x 16 Heads x 63 Sectors/track

Met 512 bytes per sector kom je dan op:

1024 * 16 * 63 * 512 = 528482304 = 504 MB

Deze manier van adressering heet CHS.

Dit is dus het eerste limiet waar men tegenaangelopen is. Toen HDD groter werden dan 500 MB heeft met hetvolgende bedacht: men vemenigvuldigde het aantal heads en deelde het aantal cylinders met een vertaalslag. Dus 2048 cylinders/16 heads werd 1024 cylinders/32 Heads. Door deze vertaalslag te gebruiken tussen de BIOS INT13 en de IDE interface werd de nieuwe limiet:

1024 * 256 * 63 * 512 = 7.9 GB

Deze manier van adressering heet Extended CHS of Large.

Echter, deze 8 GB barriere werd ook een probleem. Dus moest men iets nieuws bedenken. De oplossing werd gevonden in het loslaten van de Cylinder/Heads/Sectors adressering in de BIOS INT13 interface. Er wordt alleen nog maar gebruikt van een logisch adres en dat wordt dan vertaald door naar de geometrie van de HDD. Daardoor is het mogelijk de volledige range van de IDE interface registers te gebruiken. Deze range is 16 bits voor Cylindernumber, 4 bits voor Headnumber en 8 bits voor Sectornumber (omdat er geen sector 0 is zijn er maximaal 255 sectoren) Alle 28 bits worden nu gebruikt.

Dit geeft een maximum van:

65536 * 16 * 255 * 512 = 136902082560 = 127,5 GB

Dit is dus LBA adressering.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 09:46 schreef EXX het volgende:

Een hele lap text
kijk, weer wat geleerd vandaag! Goed bezig EXX ;)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

LBA is een spelletje! ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 10:00 schreef DEM0N het volgende:
LBA is een spelletje! ;)
En niet zo maar een spelletje :) Geen versie 3 ;(?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op vrijdag 26 oktober 2001 10:03 schreef Rampheerde het volgende:

[..]

En niet zo maar een spelletje :) Geen versie 3 ;(?
offtopic:

Ik weet het niet ;(

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1