Toon posts:

MP3 decodering op 'afstand' ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
ik heb een linux serverke met een K6-1 300Mhz cpu
de load ligt zeer laag. enkele procenten, dus ik zou hem ook willen mp3's laten decoderen. Nu staat mijn server in mijn bureau.
Ik heb op mijn kamer nog een 486DX staan, maar die kan geen mp3's deftig decoderen.
Is het mogelijk om de mp3's op mijn server te decoderen en op de 486 af te spelen ?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

waarschijnlijk wel, de /dev/dsp sharen en dan op die 486 via samba die /dev/dsp mounten en naar de eigen /dev/dsp pipen?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
shoutcast server draaien op je amd en je 486 daar naar toe laten connecten met een mp3 speler. Zoiets, of ik begrijp je vraag verkeerd

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja dan moet je een sound server opzetten of een shoutcast server draaien en connecten met die 486.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prozaq: dat wil hij juist -niet-.

Het idee van shoutcast is dat ie compresd data verstuurt, die je dan zelf moet decoden, dat wil hij juist niet.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Dat moet dan een soort wav (geen mp3) shoutcast worden :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Misschien een k*t oplossing, maar wel een werkende ( volgens mij ) eerst onder linux 2 mp3's decoden naar wav. dan die directory sharen en onder 486 winamp op die directory laten draaien, dan onder linux de wav afspelen naar /dev/null dan als linux klaar is met spelen de wav file deleten en weer een tweede mp3 decoderen. Zo heb je altijd een volledige wav file op je linux bak staan die je via je 486 kan afspelen

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Wat jij zoekt heet ESD - Enlightenment Sound Daemon. Zoals de naam al aangeeft hoort het bij Enlightenment, maar tegenwoordig is het dacht ik ook los te installeren. Via ESD gaat alle muziek ongecomprimeerd over je netwerk.

Zo stel je het in:
- Op je 486 start je ESD (wel met de juiste command-line opties van buiten toegankelijk maken! '-p' dacht ik.)
- Je start XMMS op je K6, en je kiest de ESD-output plugin. Die configureer je zo dat hij de ESD op je 486 als output gebruikt (en dat configureren is niet meer dan de goude computernaam opgeven).
Voila!

Extra mogelijkheid:
Als je op die 486 X hebt draaien, zou je daar ook de XMMS kunnen laten zien die op je K6 draait. Dan zie je dus op je 486 dat die K6 aan het decoderen is, en je hoort het ook nog eens op die 486.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de nuttige tips
ik probeer ze straks uit :)
THX *D

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

is er ook een esd voor windows?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

btw.. ALS (ik weet het niet zeker) mpg123 de uncompressed data ook naar stdout kan schrijven, zou je dat mbv netcat zo naar de andere pc kunnen gooien, die het dan via netcat weer naar /dev/dsp oid piped :)

(zomaar een idtje)

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Of probeer mp3box, voor meer info zie http://www.mp3sb.org

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 26 oktober 2001 17:27 schreef serkoon het volgende:
btw.. ALS (ik weet het niet zeker) mpg123 de uncompressed data ook naar stdout kan schrijven, zou je dat mbv netcat zo naar de andere pc kunnen gooien, die het dan via netcat weer naar /dev/dsp oid piped :)

(zomaar een idtje)
Volgens mij kan mpg123 inderdaad de uncompressed data naar stdout schrijven.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

hiervoor is het NAS (network audio system) uitgevonden. Volgens mij hebben de developpers het alleen een beetje opgegeven, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Het kan inderdaad ook met de ESD (maar dan moet je op je 486 ook linux draaien (eigenlijk ook beter ;))
Of je kunt de artsd van kde gebruiken.

suc6

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 25 oktober 2001 17:48 schreef taranis het volgende:
Hoi
ik heb een linux serverke met een K6-1 300Mhz cpu
de load ligt zeer laag. enkele procenten, dus ik zou hem ook willen mp3's laten decoderen. Nu staat mijn server in mijn bureau.
Ik heb op mijn kamer nog een 486DX staan, maar die kan geen mp3's deftig decoderen.
Is het mogelijk om de mp3's op mijn server te decoderen en op de 486 af te spelen ?
Ik neem aan dat je bureau ook in je kamer staat? Ofwel: die twee pc's staan dicht bij elkaar? In dat geval zou ik gewoon boxen aansluiten op je server, zodat die kan afspelen. Vervolgens maak je een klein scriptje, bijvoorbeeld een CGI die je via de apache (die draait vast wel op die server) kunt benaderen en waar je dan een lied kunt selecteren. Je laat dan dat script gewoon draaien wat hij moet draaien (eventueel ook dingen als 'repeat' en dergelijke inbouwen) en klaar ben je. Zo'n script zou helemaal niet zo lastig zijn, met een paar regels het genoeg.
Mocht dat wat teveel werk zijn dan kun je ook eens kijken naar het Network Audio System ofwel NAS. Zou me niets verbazen als esd daar gebruik van maakt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1