Bad sectors en garantie!

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Hoe zit het nu met de garantie van een harde schijf als er bad sectors zijn gedetecteerd? Ik heb een IBM dtla307045 HD die begin deze week op een bepaalde positie enorm begon te ratelen. Daarop heb ik van de website van IBM het dft-programmaatje gedownload, die een of meerdere bad sectors detecteerde. Ik heb daarop een RMA-nummer aangevraagd, maar de HD nog niet verstuurd. Al surfend over GoT krijg ik toch wel argwaan. Verschillende personen zeggen dat er alleen recht op garantie is, als er verschillende (lees: een flink aantal MB) bad sectors zijn.

Hoe zit het bij mijn IBM harde schijf, heb ik nu recht op een nieuwe of andere HD of heb ik te weinig bad sectors (ong. 0,6MB) dat ze niet tot reparatie/vervanging overgaan?

• TweakersOnly
  • Nu online
Niemand een reactie? Ik wil mijn pakketje zo naar de PTT brengen, maar als dit allemaal geen zin heeft (lees: geen recht op reparatie/vervanging, ong. 0,5mb aan bad sectors), kan ik de verzendkosten (bijna 20 piek :( ) beter besteden.

BTW, mijn schijf is ong. 14 maanden oud.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

ik denk dat je dat geval gewoon moet opsturen. garantie is garantie en jij hebt geen voorwaarden gelezen cq. gezien

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
je verwacht wel ERG snel een reactie, er komen vanzelf mensen reageren, het duurt alleen 1 a 2 dagen.

ik zou zeggen: "hmmm, Jammer".
je kunt gewoon met format die bad sectors vermijden en die 0,6mb kun je best missen op een 30gb HD (als ik dat goed heb gelezen). meestal denk ik ook aan alle moeite die erbij komt met het opsturen enzo, als ik daar aan denk geef ik het meestal op.

• TweakersOnly
  • Nu online
Op donderdag 25 oktober 2001 18:45 schreef Shove_it999 het volgende:
ik denk dat je dat geval gewoon moet opsturen. garantie is garantie en jij hebt geen voorwaarden gelezen cq. gezien
Ja, dat denk ik zelf ook. Maar als iemand op GoT mij kan vertellen, dat ik zeker GEEN recht heb op vervanging/reparatie, dan hoef ik geen 20 piek over de balk te gooien. Plus: dan dan moet ik zeker een nieuwe harde schijf kopen! Als er zeker wel garantie is dan moet ik gewoon een paar dagen/weken wachten, bespaar ik me wel het geld van een nieuwe HD.

• TweakersOnly
  • Nu online
Op donderdag 25 oktober 2001 18:51 schreef Johnny5 het volgende:
je verwacht wel ERG snel een reactie, er komen vanzelf mensen reageren, het duurt alleen 1 a 2 dagen.

ik zou zeggen: "hmmm, Jammer".
je kunt gewoon met format die bad sectors vermijden en die 0,6mb kun je best missen op een 30gb HD (als ik dat goed heb gelezen).
Het is een 45Gb versie trouwens. Mij is echter altijd gezegd geworden, dat als je eenmaal bad sectors hebt, er binnen korte tijd steeds meer zullen komen. Ik heb geen zin een een totale crash van mijn systeem, ook al gebruik ik backups.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Op donderdag 25 oktober 2001 18:55 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Het is een 45Gb versie trouwens. Mij is echter altijd gezegd geworden, dat als je eenmaal bad sectors hebt, er binnen korte tijd steeds meer zullen komen. Ik heb geen zin een een totale crash van mijn systeem, ook al gebruik ik backups.
mijn 45GB IBM begint ook problemen te veroorzaken...

Ratelen tijdens een format...
zomaar in windows VAAG ratelen, en een bsod...

'k ben nu ff windows op die machine aan't installen (was echt ZWAAAAR op z'n bek gegaan door die bad clusters), maar als dat klaar is zal ik ook ff dat ibm tooltje eroploslaten...

Het schijnt overgins dat als je via dat ibm tooltje formatteerd, dat de bad-clusters gedetecteerd worden, en gemarkt. Dan heb je geen vastlopers meer iig als je iets wil schrijven op de bad cluster... (cluster is gewoon weg)

[edit]
checkin' the disk

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 21:52
Geen enkel probleem,
je kunt via de site van IBM je schijf opsturen !
ik werk op de technische dienst van een IT bedrijf en doe daar o.a de logistiek van hardware..
ik stuur elke week wel defecte schijven op naar IBM (gaat naar UPC logistic centre te herkenbosch .
Je hebt dan binnen 10 werkdagen een nieuwe (let wel, gereviseerde schijf) terug !
Je kunt ze zelfs opsturen als ie iets te veel zoemt!
dus meer lawaai maakt dan andere schijven !
ik krijg telkens zonder problemen nieuwe schijven hiervoor terug!
Je hoeft absoluut geen argwaan te hebben hierover !
noteer wel het RMA nummer wat je krijgt goed op de buitenkant van de doos waarin je de hdd opstuurd !

veel succes ermee !

• TweakersOnly
  • Nu online
Op donderdag 25 oktober 2001 19:01 schreef Cutebritney het volgende:
Het schijnt overgins dat als je via dat ibm tooltje formatteerd, dat de bad-clusters gedetecteerd worden, en gemarkt. Dan heb je geen vastlopers meer iig als je iets wil schrijven op de bad cluster... (cluster is gewoon weg)
Als ik het goed begrijp, is dit dus geen Low-level format. Volgens mij doet scandisk dan precies hetzelfde, met het verschil dat scandisk de inhoud van de HD wel met rust laat.

Via een plaatselijke computerboer heb ik het advies gekregen om de Erase disk optie van het IBM-programmaatje niet te gebruiken, low-level-formatteren zou wel eens je HD kapot kunnen maken.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
ik heb dus ook bad - clusters :(

code 0x70...

wat zou makkelijker zijn...HDD naar IBM sturen, of naar Alternate waar ik hem gekocht heb?
Pagina: 1