Bios <-> CPU relatie

Pagina: 1
Acties:

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 17:41

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Ik ga een domme vraag stellen, maar dat zijn mensen wel van me gewoon.

Als ik in de bios het voltage van de CPU naar beneden zou schroeven, zodat deze er mee stopt, kan ik dan na een reboot de bios nog wel in ??

Maakt de BIOS ook gebruik van de CPU om te kunnen starten ?

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Weet wel dat toen mijn Athlon doorgefikt was ik niet meer in de bios kon komen... denk dus van wel. :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 17:15 schreef Masselink het volgende:
Ik ga een domme vraag stellen, maar dat zijn mensen wel van me gewoon.

Als ik in de bios het voltage van de CPU naar beneden zou schroeven, zodat deze er mee stopt, kan ik dan na een reboot de bios nog wel in ??

Maakt de BIOS ook gebruik van de CPU om te kunnen starten ?
twijfelachtig, tenzij je BIOS altijd start met default/fail-safe settings om in gang te raken, anders is het snel op te lossen met een CMOS-clear, moet je wel je BIOS volledig opnieuw configureren

• DarkSide
  • Laatst online: 22-08 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Jahoor dmv clear cmos jumper/switch.

Net te laat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Afhankelijk van je board start hij na een reset in safe modus op in de bios wat inhoud op de standaard multiplier x 100Mhz en mem op het sloomste.
Dan kun je je settings weer wijzigen en saven om alvorens weer te booten.
Als je geen ondersteuning van bovenstaande hebt moet je al een CLEAR-CMOS doen om weer in de bios te kunnen komen.
Er zijn ook boarden die bij deze vorm van 'vasthangen' kunnen booten in safe modus bij het uit en aanzetten van de machine met een ingedrukte DELETE of INSERT toets zodat je dus de default settings krijgt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Dat betekent dus dat het eerste stukje software vanuit de bios zonder tussenkomst van de CPU gestart wordt, anders is het niet mogelijk....

• DarkSide
  • Laatst online: 22-08 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

yep.
daar dient je bios ook voor.
om er voor te zorgen dat de apparatuur aan te spreken zodat je os opgestart kan worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Dus de bios bevat zelf een stukje dat de mogelijkheid heeft om instructies uit te voeren.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 14 november 2001 12:24 schreef Masselink het volgende:
Dus de bios bevat zelf een stukje dat de mogelijkheid heeft om instructies uit te voeren.
Nope.. De bios bevat gewoon programma-code die door de processor wordt uitgevoerd..

Wat wel kan is dat ze een bepaald trigger-mechanisme inbouwen dat als het programma niet kan worden opgestart terwijl de spanning toch aanwezig is (dus de cpu zou moeten werken!) dat het geheel gewoon gereset wordt!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Op woensdag 14 november 2001 12:31 schreef Twynn het volgende:

[..]

Nope.. De bios bevat gewoon programma-code die door de processor wordt uitgevoerd..

Wat wel kan is dat ze een bepaald trigger-mechanisme inbouwen dat als het programma niet kan worden opgestart terwijl de spanning toch aanwezig is (dus de cpu zou moeten werken!) dat het geheel gewoon gereset wordt!
Kijk daar was ik nieuwsgierig naar :D ....anders zou je dus door een verkeerde CPU instelling in de BIOS je systeem onbereikbaar kunnen maken.....(Zonder de Jumper te gebruiken dan)

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Tjah, maar waarom zou je je coreV op nul willen zetten? :? :+

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op vrijdag 14 december 2001 13:18 schreef Bubbles het volgende:
Tjah, maar waarom zou je je coreV op nul willen zetten? :? :+
Dan doet ie het niet en dan wordt de proc dus niet warm :)
Pagina: 1