temp. gestuurde fans

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb vandaag 2 temp. gestuurde 80mm fans binnen gekregen.
de temp sensor is een klein blauw balletje.
mijn vraag: kun je deze temp sensor verlengen door hem af te knippen bij de pootjes en deze pootjes te verlengen met een draadje of iets dergelijks?

ik wil namelijk dat hij sneller gaat draaien als een bepaald oppervlak te heet wordt en niet de luchtstroom zelf. mijn amd 1,2 ghz wordt nu namelijk 55 graden met mijn pal6035 en 80mm fan omdat de luchtstroom niet warm genoeg is om me fan harder te laten draaien :(
ik wil dus me temp sensor aan me koelblok bevestigen want die is wel erg warm.

misschien ook tips wat voor materiaal ik het best kan gebruiken om die pootjes te verlengen..

Verwijderd

Uhh,
moet kunnen ja. Als ze lang genoeg zijn die pootjes, kun je bij de electronicaboer wat dun montage draad halen en er op solderen om de sensor te verlenhen.

Je moet alleen uitkijken dat je geen contact maakt met een metalen oppervlak met die draadjes, bijvoorbeeld de heatsink, en de sensor niet beschadigen. :Y)

//edit
Aanvulling : Ik heb zelf ook zulke plannen voor de 2e machine, Een Ystech 80mm Tempgestuurde fan + fanadapter + Alpha 6035. Dat wordt voor de 2e machine, een Duron 600@900.

Diezelfde electronica boer heeft ook mica plaatje, om powertorren op een koelplaat te monteren, die kun je gebruiken om de sensor tussen te klemmen zodat je geen sluiting maakt. Klemmen kan dan tussen de spijlen van die Alpha heatsink.. mhh goed idee !! :9 ....

• Leipo
  • Niet online
ik ga er dan dus ook wel wat krimpkous omheen doen.

maar omdat ik geen zin heb om te gokken of het wel gaat werken ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die het al eens gedaan hebben.. zou zonde zijn om die sensor te mollen en dan er achter te komen dat het nooit zou werken....

of heeft misschien iemand een ander idee om die temp. gestuurde fans toch harder te laten draaien?

PS. ik heb dus ook die YS-tech temp fan :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Staat er helemaal niets op dat balletje?

• Leipo
  • Niet online
ik zat er ook nog aan te denken om een koperdraadje aan mijn heatsink te knopen en die dan tegen die temp. sensor aan te buigen zodat het koperdraadje warm wordt in de hoop dat de fan harder gaat draaien..

maar als die temp sensor gewoon verlengd kan worden is dat natuurlijk makkelijker :)

• Leipo
  • Niet online
Op donderdag 25 oktober 2001 17:06 schreef AcouSE het volgende:
Staat er helemaal niets op dat balletje?
ja een mooie Z
niet veel dus..
de pootjes zijn ongeveer 5mm lang dus genoeg ruimte om af te knippen en te verlengen.. nu alleen nog zeker weten dat het kan.

Verwijderd

Denk je wel aan de mogelijkheid dat die 'sensor' in werkelijkheid een tempratuurgestuurde weerstand(je) kan zijn?
Als je dus hem gaat verlengen door er wat draad er tussen te solderen, verhoog je dus langs deze weg de totale weerstand die de electriciteit krijgt.
Op die manier beinvloedt je dus de juist werking van de weerstand, waardoor de ventilator sneller of juist evengoed juist langzamer gaat draaien... |:( Ik denk niet dát dit de bedoeling is. :)

• Leipo
  • Niet online
Op donderdag 25 oktober 2001 17:14 schreef Snailer het volgende:
Denk je wel aan de mogelijkheid dat die 'sensor' in werkelijkheid een tempratuurgestuurde weerstand(je) kan zijn?
Als je dus hem gaat verlengen door er wat draad er tussen te solderen, verhoog je dus langs deze weg de totale weerstand die de electriciteit krijgt.
Op die manier beinvloedt je dus de juist werking van de weerstand, waardoor de ventilator sneller of juist evengoed juist langzamer gaat draaien... |:( Ik denk niet dát dit de bedoeling is. :)
kijk hier heb ik dus niet aan gedacht.. dus maar goed dat er hier mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ik..

wat zou dan nog een mogelijkheid zijn om hem sneller te laten draaien.. hij moet niet op volle kracht.. maar zoals die nu draait draait hij veel te sloom zodat ik steeds spontane reboots krijg omdat hijte heet wordt... :(

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 17:14 schreef Snailer het volgende:
HAHAHAHAAH. :P
Nee,
die draad heeft natuurlijk een te verwaarlozen weerstand. Dat gaat goed, maak je geen zorgen. B-)

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Ik heb van een auto-binnen-buiten-temperatuur-metertje ook zo een interne sensor (klein blauw bolletje) verlengt (heeft ook een standaart externe sensor) Ik heb hem getest, en allebij de sensoren geven dezelfde temp aan (in de zelfde ruimte)

Maar op jouw vraag:

het kan dus wel, maar zorg ervoor dat je het verlengt met een niet te hete soldeer apparaat, want je brand die sensor met een te hete bout zo door.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Zo lang je alles netjes soldeert zal het wel werken.

• Leipo
  • Niet online
Op donderdag 25 oktober 2001 17:30 schreef De_Paashaas het volgende:
Ik heb van een auto-binnen-buiten-temperatuur-metertje ook zo een interne sensor (klein blauw bolletje) verlengt (heeft ook een standaart externe sensor) Ik heb hem getest, en allebij de sensoren geven dezelfde temp aan (in de zelfde ruimte)

Maar op jouw vraag:

het kan dus wel, maar zorg ervoor dat je het verlengt met een niet te hete soldeer apparaat, want je brand die sensor met een te hete bout zo door.
ok tnx voor de tip: ik ga dat eens van het weekend proberen.
ff bij de lokale electroboer een goed stukje draad halen en dan kan ik er weer tegen aan :) (nu maar hopen dat me fans niet TEveel lawaai gaan maken :) )

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, ik hoor me hd fan's niet meer, maar nu hoor ik de hd's en psu.
Zal ook komen doordat ik de kast nog open heb staan.
Maar het werkt iig uitstekend 8-)

And The Only One

Pagina: 1