• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zoek een flitser voor m'n Canon Powershot G1. Ik ga nl. binnenkort foto's maken bij een aantal bruiloften, en de interne flitser heeft nogal (te) weinig bereik voor binnen.

Nou kan ik een Canon Speedlite EX serie kopen, maar die kosten vanaf zo'n 400 gulden geloof ik.

Nou vraag ik me af of ik ook een gewone tweedehandse flitser ergens kan halen (of via internet) van zo'n 50 - 100 gulden? Gaat dit werken? De electronica in de cam zal de flitser dan vast niet aan kunnen sturen, maar of dit nodig is?

Wie kan me het één en ander vertellen hierover? Ik zag nl. hier laatst ook een pic van een camera met 'normale' flitser er bovenop...

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Op donderdag 25 oktober 2001 16:04 schreef LL Koelkast het volgende:
Ik zoek een flitser voor m'n Canon Powershot G1. Ik ga nl. binnenkort foto's maken bij een aantal bruiloften, en de interne flitser heeft nogal (te) weinig bereik voor binnen.

Nou kan ik een Canon Speedlite EX serie kopen, maar die kosten vanaf zo'n 400 gulden geloof ik.

Nou vraag ik me af of ik ook een gewone tweedehandse flitser ergens kan halen (of via internet) van zo'n 50 - 100 gulden? Gaat dit werken? De electronica in de cam zal de flitser dan vast niet aan kunnen sturen, maar of dit nodig is?
Zoek 's in de forums van www.dpreview.com. Er zijn wel goedkopere flitsers voor de Canon G1/G2, maar je moet goed oppassen. Canon werkt met flitsers die een (meet)voltage afgeven van 6V. Sommige flitsers gaan daar dik overeen. Da's niet zo goed voor de cam... Je kunt natuurlijk ook een flitser zoeken die helemaal geen contactjes heeft en handmatig te bedienen is. Maar ook die zijn prijzig, vooral als je een draaibare flitser zoekt.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hmm, ik zal er eens rondkijken, bedankt in ieder geval :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op Friday 26 October 2001 19:10 schreef LL Koelkast het volgende:
Hmm, ik zal er eens rondkijken, bedankt in ieder geval :)
n of ander duits merk (Metz ofzo) heeft flitsers die ook werken op Canon-toestellen.
Voordeel: enorm veel goedkoper
Nadeel: geen zwenkend 'hoofd'

Ik heb voor de keuze gestaan om de Canon Speedlite 550EX te kopen of de vergelijkbare van 'Metz' waarbij de 550EX bijna 2x zo duur is maar een kop heeft die naast omhoog/omlaag ook links/rechts kan draaien.

WTF dat uitmaakt?

Als je een keer een foto neemt waarbij je de camera op z'n kant houdt (dus een foto schiet van bijvoorbeeld 1200x1600 ipv 1600x1200 (bij wijze van spreken natuurlijk)) dan krijg je zo'n lelijke schaduw van links naar rechts of juist van rechts naar links.
Bovendien vind ik zelf indirect flitsen veel mooier licht geven dus wil ik graag dat de flitser naar het plafond gericht staat. Dan ben je van die lelijke schaduwen af en je kan toch nog indirect flitsen....

Verder heb ik toen gekozen tussen de 480EX (in ieder geval het eerste model ONDER de 550EX) en de 550EX.
Ik ben toch voor de zwaarste gegaan omdat die 550EX toch een stuk zwaarder is (meer lichtopbrengst)... en fraaie features heeft waar ik alleen geen ruk aan heb op m'n Pro90IS..... Maar het ging mij puur om de hoeveelheid licht. Ik schiet nogal eens wat keren bij voorstellingen.... en om dan niet continu met m'n neus vooraan te zitten en het zicht van iedereen te belemmeren, heb ik gekozen voor een camera met veel zoom... daarbij hoort dan automatisch een flitser met groot bereik.....

Mijn keuzes.... met mijn argumenten.... misschien heb je er wat aan....

Wat doe jij?