Center speaker alleen voor DVD-Video nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Gebruikt DVD-audio het center-kanaal helemaal? Dus voor de stemmen en dan de rest voor de muziek?

Is het nodig om een versterker/actieve sub te kopen met een center-uitgang? Ik kijk geen DVD-video's, maar wil wel DVD-audio gaan luisteren als het er is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het kan zijn dat het ondersteund wordt met de muziek (die kan namelijk ook in 5.1 opgenomen zijn). Maar een centerspeaker zou ik juist bij muziek toch uit willen zetten omdat:
• Hij nooit 100% hetzelfde klinkt als de normale speakers en dus stoort
• Je met 4 speakers al genoeg hebt om het kunstmatige ruimtelijke geluid op te wekken.

Dus: of 5 dezelfde speakers (geen dedicated center) of gewoon 4 dezelfde speakers. En dan wel dezelfde speakers, anders verpesten je mindere rears alleen het geluid van je fronts.

Liever nog zou ik twee keer zo dure fronts kopen, omdat de kwaliteitswinst die je daarmee haalt IMHO veel groter is, dan wat je wint door 5.1 te "gaan" (wat natuurlijk wel heel stoer staat :o).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Jij weet zeker van mijn jamo's af :o

En in de toekomst (1 jaar) wordt de center dan wel belangrijk. Kijk eens ff in je glazen bol :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 25 oktober 2001 15:31 schreef WaarAnders het volgende:
Jij weet zeker van mijn jamo's af :o

En in de toekomst (1 jaar) wordt de center dan wel belangrijk. Kijk eens ff in je glazen bol :+
Nee, bij muziek zou ik geen center willen.

Ik vind een center alleen maar nuttig om te fungeren als "stemweergever" bij films en TV (niet alleen DVD dus), om de stemmen 'uit' de TV te laten komen. Daar heb je bij muziek geen voordeel aan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 25 oktober 2001 15:36 schreef JvS het volgende:

[..]

Nee, bij muziek zou ik geen center willen.

Ik vind een center alleen maar nuttig om te fungeren als "stemweergever" bij films en TV (niet alleen DVD dus), om de stemmen 'uit' de TV te laten komen. Daar heb je bij muziek geen voordeel aan.
Ben het gedeeltelijk wel met je eens.. maar als ik The Eagles- When hell freezes over, DTS 5.1 opzet denk ik hmmm ja das lekker ik stoor me dan eigenlijk meer aan de rear speakers (komt ook doordat dat nog een beetje muk is Onkyo muk zelfs :o )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|