Toon posts:

tcp/ip werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een netwerk met een nt server, novell 3.11 server en diverse windows werkstations. Dit alles werkt naar behoren onder ipx/spx. Ook een werkgroep met file en printer sharing werkt goed. De bekabeling is nog coax.

Nu wilde ik internet gaan delen en dus heb ik tcp/ip nodig. Een oude pc heb ik voorzien van smoothwall om als router en firewall te gaan gebruiken.

Maar het wil niet lukken om tcp/ip aan de praat te krijgen. Ik kan wel alle pc's zelf pingen, met 127.0.0.1 en met eigen adres maar niet vanaf de ene pc een andere te pingen. Om alle problemen uit te sluiten heb ik een kabeltje (bnc coax) gelegd tussen alleen mijn pc en de smoothwall pc. Toch lukt pingen niet. Al diverse keren heb ik alles bij netwerk weggehaald en weer opnieuw geinstalleerd ook alleen maar de nic en tcp/ip en verder helemaal niks, maakt geen verschil.

mijn ip adres is 192.168.1.4 subnet mask 255.255.255.0, de smoothwall pc is 192.168.1.30 subnet mask 255.255.255.0 andere pc heeft 192.168.0.28 subnet mask 255.255.255.0

en ik zie dus niks in netwerkomgeving en ook pingen lukt niet. Zodra ik weer ipx/spx installeer zie ik alle pc wel weer in netwerkomgeving, behalve smoothwall uiteraard.

Wie kan mij hierbij adviseren? Ik heb al veel hier gelezen maar nog geen oplossing gevonden.

groet

Herrald

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Op donderdag 25 oktober 2001 14:06 schreef herrald het volgende:
Maar het wil niet lukken om tcp/ip aan de praat te krijgen. Ik kan wel alle pc's zelf pingen, met 127.0.0.1 en met eigen adres maar niet vanaf de ene pc een andere te pingen. Om alle problemen uit te sluiten heb ik een kabeltje (bnc coax) gelegd tussen alleen mijn pc en de smoothwall pc. Toch lukt pingen niet. Al diverse keren heb ik alles bij netwerk weggehaald en weer opnieuw geinstalleerd ook alleen maar de nic en tcp/ip en verder helemaal niks, maakt geen verschil.

mijn ip adres is 192.168.1.4 subnet mask 255.255.255.0, de smoothwall pc is 192.168.1.30 subnet mask 255.255.255.0 andere pc heeft 192.168.0.28 subnet mask 255.255.255.0
Die smoothwall machine zit niet in hetzelfde subnet als die andere twee. Of je moet het IP adres aanpassen (bv. 192.168.1.28) of het netmask op alle machines aanpassen naar 255.255.254.0

Kun je misschien een (ascii)-plaatje maken van de topologie van je netwerk. Dat maakt alles een stuk duidelijker.

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben al iets verder.

ik heb sinds vandaag op een van de pc's nu ook xp staan. en die pc kan ik ineens zomaar pingen.

xp: 192.168.1.27 255.255.254.0
win98: 192.168.1.4 255.255.254.0
smoothwall: 192.168.1.30 255.255.254.0

op win98 ping:
192.168.1.27 ja ik zie hem
192.168.1.30 time out bij opdracht

op smoothwall ping
192.168.1.27 destination host unreachable
192.168.1.4 destination host unreachable

wat moet ik hier nu mee??

gr

Herrald

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog even zitten pingen
en het valt mij op dat bij de smoothwall pc bij het pingen van die pc er bij ttl 255 staat en op de win98 pc en de xp pc staat bij ttl 128

maakt dat nog iets uit? en zo ja hoe kan ik het wijzigen?

gr

Herrald

Verwijderd

Topicstarter
ik leer nog eens wat.
ttl= time to life
als ik via -i deze op 1 zet dan krijg ik nog steeds dezelfde fout bij het pingen van de smoothwall pc = time out bij opdracht.

gr

Herrald

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben er nog niet uit, maar wat mij verder opviel is het verschil in de waarde metric, deze staat op de smoothwall pc op 0 en op de win98 op 1

wat is dit eigenlijk?

gr

Herrald

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Bij het ping commando kom je "metric" niet tegen.

Metric is een manier om een bepaalde "cost" aan een route naar een bestemming te geven. Zo kan je o.a. hiermee als je meerdere routes naar een bestemming hebt een route de voorkeur geven over een andere. Metric kom je tegen bij het "route" commando.
xp: 192.168.1.27 255.255.254.0
win98: 192.168.1.4 255.255.254.0
smoothwall: 192.168.1.30 255.255.254.0
Deze config lijkt me ok.
Alle ip's zijn allemaal deel van hetzelfde netwerknumnmer (weet ff de correcte termen niet).
192.168.0.0/255.255.254.0 => 192.168.0.0 - 192.168.1.255

Dus als je pingt van de een naar de ander dan zou het moeten lukken.
op win98 ping:
192.168.1.27 ja ik zie hem
192.168.1.30 time out bij opdracht
Time-out kan komen door een verkeerd geconfigde firewall die de reply stopt... of door..(zie onder)
op smoothwall ping
192.168.1.27 destination host unreachable
192.168.1.4 destination host unreachable
Hier geeft de smoothwall PC aan dat deze de andere pc's niet kan bereiken. Dit zou meteen een verklaring voor de time-out van de W98 pc zijn. Ik vermoed een probleem in je routetabel.

Kan je eens het commando "route" op de smoothwall pc geven en hier de output neerzetten?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

Natuurlijk krijg je TCP/IP niet aan de gang. Het is een protocol en geen programma.

Verwijderd

Topicstarter
krijg tcp/ip inderdaad niet aan de gang :?
maar toch nog even het volgende:

ik heb maar weer win98se op mijn smoothwall pc gezet en nu kan ik vanaf die pc wel een tcp/ip verbinding maken met de andere pc's die elkaar inmiddels allemaal zien (eindelijk mogen ze elkaar)

omdat ik het nu toch allemaal aan het werk wil krijgen zal ik smoothwall nog eens installeren, kijken wat de route tabel geeft want daar moet toch echt ergens de fout zitten.
ik hou niet van overschrijven maar iets anders zit er niet op denk ik, vanaf de smoothwall pc heb ik immers geen connectie met printers of het net.

ik ga aan de gang en kom hierop terug.

gr

Herrald

Verwijderd

Topicstarter
ben ik alweer, smoothwall installeren gaat stuk sneller dan win98 alleen lag tweakers er de hele tijd uit en duurde het dus toch nog een hele tijd voordat ik kon posten *D

route levert het volgende op:
kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flg Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 * 255.255.254.0 U 0 0 0 eth0

verder niks en pingen levert nog steeds niks op.

gr

Herrald

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand nog een suggestie? anders ga ik toch maar win98 installeren en van daaruit internet delen.

gr

Herrald

Verwijderd

Herrald, je bent lekker aan het klojen op een gebiedt waar je klaarblijkelijk (nog) geen verstand hebt :Y)
Als je nu eens begint met niet alles tegelijk te doen.

1. ---------------------
Die NT server, als je die inmiddels nog hebt.
Daar zet je TCP op, geef hem een adres en een subnetmask.

Voorbeeld: 10.0.0.1 subnet 255.255.255.0
Op de plaatsen waar in je subnet mask 255 staat, dar mag je je IP adres niet wijzigen. Dus onthoud dat de eerste die octetten, in dit geval, 10.0.0 moeten zijn.
Alleen het laatste getal mag varieren, met een max van 254 en geen 0.
Waarom het octetten zijn wil ik je best een keer uitleggen, maar niet nu.

Zorg er ook voor dat TCP "gebonden" (Bindings) is aan je NIC

2. ---------------------
Neem nu een van je W98 PC's.
Ook daar installeer en configureer je TCP op.
Geef de machine het IP adres 10.0.0.2 met subnet mask 255.255.255.0
Zorg wederom voor een binding met je Netwerk Interface Card (NIC)

3. ---------------------
Zorg ervoor dat beide PC's verbonden zijn met elkaar, desnoods zonder dat er nog andere PC's op je segment zitten, maar dat mag niet uitmaken.

En ga nu eens pingen.

Lemmy know what happens :)

Verwijderd

Topicstarter
Lemmy,

Je hebt gelijk ik weet er nog niet zoveel van een echte newbie dus, maar tijdens het klooien heb ik het de windows (windhoos?) pc's wel aan de tcp/ip gekregen. De NT server draait goed op ipx/spx dat laat ik zo omdat ik niet alle werkstations over wil gaan zetten en het werkt nu goed langs (met?) elkaar.

Probleem blijft de smoothwall pc, als ik daar win98 se opzet zie ik hem meteen in het tcp/ip gedeelte van het net. Onder smoothwall echter niet, met toch dezelfde instellingen: ip:192.168.1.30 mask 255.255.255.0

bij pingen met 192.168.1.30 of 127.0.0.1 ziet de smoothwall zichzelf wel maar de andere pc's (bakken?) ziet hij niet. De andere pc's zien elkaar dus inmiddels wel behalve de smoothwall dan.

Nu ga ik mijn vrouw warm houden en als ik morgenvroeg wakker ben, kom ik hier nog eens kijken of iemand het probleem heeft kunnen oplossen.

gr Herrald :z

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 26 oktober 2001 14:38 schreef herrald het volgende:
ben ik alweer, smoothwall installeren gaat stuk sneller dan win98 alleen lag tweakers er de hele tijd uit en duurde het dus toch nog een hele tijd voordat ik kon posten *D

route levert het volgende op:
kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flg Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 * 255.255.254.0 U 0 0 0 eth0

verder niks en pingen levert nog steeds niks op.

gr

Herrald
Dit is vaag want met deze route zou het moeten werken (nou ja je zou i.i.g. niet de melding "destination host unreachable" moeten krijgen volgens mij)..

Als je pingt en je krijgt "destination host unreachable" dan heeft er een router/gateway/pc een reply gegeven met de melding "destination host unreachable".

Verder weet ik het ff niet meer.Wellicht dat een ander het ziet. :)

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

nu ben ik niet zo thuis in al dit soort toestanden, maar mijn boeren verstand zegt: een router routeerd verkeer van het ene net naar het andere en weer terug.

dus de smoothwall is de verbinding tussen het green net = mijn eigen lan met tcp/ip en het rode net = internet dailup via isdn.

echter ik heb het rode net nog niet werkend. Ik wilde eerst de router (smoothwall) werkend hebben en dan moet ik uit een andere pc het isdn kaartje halen en installeren.

hoe weet die router aan naar welk net ik ping? via het ip adres zou ik zeggen. aha en in die route tabel staat dat adressen van .. t/m .. via de eth0 bereikt kunnen worden.
hmm ja in dat geval zou het gewoon moeten werken.

bij het opstarten van de smoothwall zie ik overigens een een bericht over de nic langskomen en daar staat iets van 10baseT dus hij gebruikt wel gewoon de coax kabel. De nic is trouwens een 3com isa kaart.

kan het nog iets met irq conflicten te maken hebben? Ik dacht zelf dat als ik mezelf kan pingen dan moet de kaart gewoon werken en is de hardware verder in orde.

nou als iemand nog een suggestie heeft hoor ik het graag.

groeten

herrald
|:(

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb nu maar winroute pro geinstalleerd en dat werkt perfect!
Pagina: 1