Toon posts:

IRQ en kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier ergens op het forum eens gelezen in welke volgorde je je PCI kaarten best steekt, bv eerst netwerk dan scsi dan geluidskaart, ... .
Maar ik vind het niet meer terug (ook niet via de search).

Mijn computer werkt namelijk ongelofelijk onstabiel.
Dit zou liggen aan zowel het delen van de IRQ's (waar windows me verdomme niets laat aan veranderen) en het feit dat alle pci sloten vol zitten en die kaarten niet in de juiste volgorde zitten.

Dit zijn mijn IRQ's (ik heb echter mijn Miro PCTV Rave kaart eruit gehaald (heb hem 1 dag) want die gaf problemen met IRQ deling, maar als je hier kijkt is zowat alles gedeeld :?)

0Systeemtimer
1Standaard- (101/102 toetsen)
2Programmeerbare interruptcontroller
3Communicatiepoort (COM2)
4Communicatiepoort (COM1)
5Creative SB Live!
53Com EtherLink XL TPO 10Mb Ethernet NIC (3C900B-TPO)
5Intel 82371AB/EB universele host-controller PCI-USB
5IRQ Holder voor PCI-steering
5IRQ Holder voor PCI-steering
6Standaard-diskettestationcontroller
7ECP-printerpoort (LPT1)
8Systeem-CMOS/Real-timeklok
9Creative SB16 Emulation
10Symbios Logic 53C416 SCSI Adapter (for HP ScanJets)
11Matrox Millennium G550
11Adaptec AHA-2930CU PCI SCSI Controller
11IRQ Holder voor PCI-steering
12Cordless7 (PS/2)
13Numerieke-gegevensprocessor
14Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
14Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller
15Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
15Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller

Verwijderd

Ligt ook aan je OS hoor! Dat IRQ probleem... Ik ken het ook!

Windows 98SE --> Alleen SCSI controller (ISA :r :'() pakt ie
niet, ivm IRQ conflictje... Na een HOOP gekut, met gereserveerde
ISA IRQ kanalen, werkt het eindelijk (weer). Maar vraag me
niet precies hóe ik het heb gedaan :? En als ie de SCSI-controller
eindelijk "aanzet" met z'n eigen IRQ, dán ziet ie m'n DAT
Tapestreamertje ook (geweldig ding :9)

Windows ME --> Alles werkt! Gewoon alles! Geen gekut!
Zo zou alles moeten zijn, alleen kut dat ME zo brak is :r. Alleen die Tapestreamer had ie geen drivers voor, totdat ik
erachter kwam, dat M$ Back-up (van Seagate) tóch op de ME CD
staat, dus nu werkt de hele boel gewoon :)

Windows 2000 --> Sommige dingen heeft ie geen drivers voor,
na beetje zoeken toch gevonden, en draait de boel wel. Alleen
die brakke SCSI-controller zijn geen drivers voor onder Win2k.
Dus 2 apparaten die niet werken (iig dan geen IRQ gekut)

Windows XP --> Precies hetzelfde verhaal als bij Win2k.
Precies dezelfde apparaten zijn geen drivers voor, of vindt
ie niet. Na ff zoeken, werkt het meeste :) (BEHALVE :r :r :r)

Maar het kan nu dus ook hardware matig opgelost worden, dat
IRQ gekut met het verplaatsen van je kaartjes? Fijn :) Geen
jumper gekut A.U.B.! Want daar wordt ik wel zooooooo ziek van!

Verwijderd

Het verhaal blijft een beetje heel erg vaag, omdat je het merk en type van 't moederbord niet vertelt, of de feitelijke plaatsing van de kaarten.

Veel info kun je eventueel vinden bij http://go.to/kt7faq

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
Zet een of twee COM poorten uit... dan heb je meer IRQ's voor je pci kaartjes....

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

Verwijderd

Topicstarter
Het besturingssysteem is Windows 98.

Het moederbord is een Abit, ik denk BX20 (heb ik gevonden via dit forum door iemand met een soorgelijk moederbord).
Ik heb 512 MB ram en een P II 450 processor.

Plaatsing van de kaarten, beginnend bij de agp:

AGP => Matrox G550
PCI => SCSI kaart (voor Rewriter)
PCI => Soundblaste Live 5.1
PCI => Miro PCTV Rave (zit er nu even niet in, staat dus ook niet op de IRQ lijst)
PCI => Ethernet kaart
ISA => wordt gedeeld met laatste PCI slot
ISA => SCSI kaart van HP scanner
ISA => vrij

Weet iemand waarom die soundblaster 2 IRQ's gebruikt. Eentje voor de soundblaster en eentje voor die SB16 Emulation.

Mijn systeembronnen staan ook maar op 48% en ik heb dan nog geen zware programma's draaien. Als ik photoshop opstart dan zakt dat nog een stuk:(.

Verwijderd

Het probleem zit hem in de eerste PCI kaart (SCSI) of de laatste (Ethernetkaart). Waarschijnlijk deelt die hardware matig een IRQ met de Matrox AGP kaart.

Als je een niet bootable schijfje in de floppy stopt, krijg je (als het goed is..) met het booten een systeem dat stilstaat met een lijstje toebedeelde IRQ's.

De SCSI controller heet dan "Mass Storage device" of iets dergelijks. Kijk dus welke dezelfde IRQ heeft als de VGA display controller, voor die kaart zul je een andere plek/oplossing moeten zoeken.

Het kan ook één van de andere PCI sloten zijn, ik ben niet zo thuis in Intel systemen. Maar er zijn dus maar 4 IRQ's beschikbaar om te verdelen over de PCI en AGP sloten. Aangezien je daar in AGP=PCI 5 kaarten hebt, moeten er één hardwarematig een IRQ delen met de AGP bus.

De ISA bus staat er buiten hardware matig gezien, die deelt alleen maar de ruimte om een kaart te plaatsen, dat is de laatste PCI en de eerste ISA, er is gewoon geen plek om beide te vullen.

Helaas zullen de Miro kaart, de SCSI kaart en de 3Com Ethernetkaart niet een IRQ willen delen. En alhoewel de geluidskaart het wel kan, zal dat niet kunnen met de AGP kaart. Ik zie dus geen makkelijke oplossing ... :'(

Je zou een PCI netwerkkaart met een Realtek chip kunnen proberen, of een ISA bus netwerkkaat, of de ISA SCSI kaart ook voor de CD-writer gebruiken, of een ISA-bus geluidskaart.....

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, wordt dus weer prutsen.

Ik had vroeger geen probleem maar sinds ik mijn Matrox kaart heb doet alles een beetje lastig.

Mijn TV kaart die ik had (een oude Maxi) wilde niet meer werken dus heb ik een nieuwe gekocht (Miro PCTV Rave) en die doet ook alleen maar lastig.

Ik heb wel geen geld meer en over een groot half jaar ben ik toch van plan een nieuw systeem te kopen.

Verwijderd

A joh,
een ISA bus ethernet kaartje kost 25 tot 35 piek, da's toch geen probleem ?
Pagina: 1