Toon posts:

Makkelijkste versie van Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit systeem heb ik beschikbaar:
Pentium 100
32MB RAM
1GB HDD

Is puur en alleen bedoeld voor 24/7 }:O
Win98 speelde het klaar om de BIOS in de war te helpen (in veilige modus niet, dus het ligt niet aan de hardware). Aangezien het 24/7 moet draaien ligt Linux voor de hand. Wat is de makkelijkste distributie? Ik ben een newbie vwb Linux, vandaar. Heel belangrijk is dat-ie op die HDD moet passen.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ze passen er allen op, probeer Mandrake 8.1 eens.

edit:

Zeg, ik kijk net ff naar de specs van je pc, waar heb jij die GPU fan gehaald ???
Quote : GPU Fan No-name, Ø 40mm, 55000rpm
:+ :+ :+

• HielkeJ
  • Niet online
Op donderdag 25 oktober 2001 11:00 schreef Spaceknarf het volgende:
Win98 speelde het klaar om de BIOS in de war te helpen (in veilige modus niet, dus het ligt niet aan de hardware).
dat kan dus niet :z

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Niet echt he ;)

Maare... de 'makkelijkste'... tja, welke auto rijdt het makkelijkst? Is voor iedereen verschillen. Maar lees vooral de FAQ eens :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
1GB HD, hmm, dan kan rekenen dat je krap zit met Xfree86 als je die wilt draaien. Ik raad voor jouw RedHat 7.2 of Mandraak 8.1 aan, RedHat omdat Mandraak geen gcc/cpp ondersteuning standaard heeft, en dat weer zo'n gekloot is om te installeeren.

Maarja, dit slaat weer op zo'n 'Welke distro moet ik nemen ?' vraag, die je beter kan stellen in dat grote welk distro topic oid.

Verwijderd

Lekker belangrijk, gpp/cpp installeren voor een newbie :P
Maarre..RH 7.2 is behoorlijk simpel, alleen is linux gewoon anders dan Windows, je kunt wel 'de makkelijkste' of de 'simpelste' zoeken, maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je ook dingen zelf zult moeten uitzoeken en lezen etc.

Succes!

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou geen RH 7.2 nemen, hij zit vol kleine irritante foutjes. Neem liever Mandrake 8.1

• Darius
  • Laatst online: 20:28
Waar is het voor bedoeld, server of gewoon workstation ?

Als makkelijst (& in mijn ogen de beste) distributie raad ik debian aan. Apt-get is just so DAMN handy... :7

• Platel
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

De nieuwe SuSE 7.3 is ook wel erg goed. Maar het hangt er vanaf wat je wil doen natuurlijk.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Installeer alleen de core packages van Slackware 8.0 (A+N) en zelfs daarvan de niet boeiende dingen niet installeren, en dan fijn statisch koetje erop, en dan doet hij precies wat jij wilt, 24/7 }:O

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op donderdag 25 oktober 2001 11:40 schreef XTerm89D het volgende:
Ik zou geen RH 7.2 nemen, hij zit vol kleine irritante foutjes. Neem liever Mandrake 8.1
Aha, kun je dit onderbouwen? Ik ben nl. net aan het overwegen mijn desktop om te bouwen van Mandrake 8.1 naar RH 7.2 omdat ik niet echt tevreden ben over Mandrake 8.1. Onderbouwing:
- veel rare vastlopers, vooral Konqueror loopt vaak vast
- teveel onzin wordt standaard geinstalleerd
- soms start mijn x-server op met een te klein/onleesbaar lettertype
- Mandrake update mogen ze van mijn part net zo goed weghalen want dat werkt echt voor geen meter
- soms mount mijn fat32 partitie wel maar is hij niet writable
- soms starten bepaalde servers niet op, een simpele tweede reboot lost dit probleem dan op
- Harddrake sucks big time, want die beweert regelmatig dat ik nieuwe hardware heb terwijl ik niet heb toegevoegd
- Mandrake Control Centre loopt zeer regelmatig vast enz.

Ik hoop een aantal van deze prolemen niet meer te hebben in RH 7.2. Maar als jouw ervaringen daarmee slecht zijn hoor ik die graag.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op zo'n systeem moet je absoluut niet beginnen aan Mandrake en RedHat... Voor een koe kun je verreweg gewoon een zeer kaal Slackwaresysteem installeren. Dat is IMHO de makkelijkste distributie die er is en je leert er erg veel van. Slackware heeft alleen geen pakketbeheer, maar voor een koe maakt dat toch 3 keer niks uit...

[deze advertentieruimte is te koop]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik vind voor dit doel de makkelijkste distro toch wel debian, relatief simpel te installen, lekker klein en goed te onderhouden

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

MacOS X >:)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op donderdag 25 oktober 2001 17:00 schreef chem het volgende:
MacOS X >:)
op een pentium 100Mhz? :P

ga jij maar verder java'en :D

If it ain't broken it doesn't have enough features

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 09:53

scim

Nani?

Indeed slackware, is tenminste zelf te selecteren wat je wilt, info wat een package precies is, staat er redelijk goed bij en als het alleen maar voor koe dient en eventueel voor linux expirimenteerbak dan is dat prima.
Ikzelf vond install makkelijker, soepeler en sneller gaan dan die van mandrake. Gewoon vanwege het feit dat jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt en niet de installer. En uhm, ik zou zowiezo geen X gaan draaien op die comp :D, dat zal je namelijk niet zo snel lukken...
En anders probeer je er gewoon een paar :) CD'tje kost nog geen gulden en het is altijd handig om van meerdere distro's te weten wat er fijn aan is en wat niet (zo kun je "later" als je eenmaal redelijk wat van de *nix systemen afweet anderen advies geven wat te gebruiken bijv.)
Ikzelf heb SuSe, Mandrake, Debian en Redhat geprobeerd en als laatste Slackware en Slackware gebruik ik nu nog steeds om mee te spelen en verder te leren kennen en om eindelijk iptables eens te doorgronden zodat ik hem als firewall/router kan gebruiken. Koe draait er niet op omdat ik hem niet aan heb staan. Processor is zover gaar dat het totaal geen nut heeft :D en ik daarom dus ook dat ding niet 24/7 aan heb (iptables oefenen is voor als mijn pa zijn oude amd k6-2 450 vrij komt :D)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch maar voor SuSE 7.0, een jongen bij mij in de klas had die liggen met handleiding en al :)
Als het niet lukt kom ik wel terug ;)
Pagina: 1