Toon posts:

[XML] Damn I feel stoopid asking this...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
...but, I will. I'm just starting out, going thru the basics. But I cant get something to work.

DTD:

<!ELEMENT EVENT (LOCATION)>

XML:

<!DOCTYPE tutorial SYSTEM "tutorial.dtd">
<EVENT>
<LOCATION>West Bay Ballpark</LOCATION>
</EVENT>

This should mean that 'Location' can only be used once right? so why wont I get an error? Same thing goes for '+','*' and '?'

(woops, even vergeten dat dit een nederlandse forum is!)

Verwijderd

Topicstarter
xml is echt niet voor me weggelegd, ik cut n paste psies van een tutorial

BOOKS.DTD:

<!--This defines a listing of books-->
<!DOCTYPE books [
<!ELEMENT booklist (title, author)>
<!ELEMENT title (#PCDATA)>
<!ATTLIST title
edition (CDATA) #REQUIRED
type (paper|cloth|hard) "paper">
<!ELEMENT author (#PCDATA)>
]
>

TESTJE.XML:

<?xml version="1.0" standalone="no"?>
<!DOCTYPE booklist SYSTEM "books.dtd">

<BOOKLIST>
<BOOK>
<TITLE edition=1961>My Time as a Tadpole</TITLE>
<AUTHOR>Thadious J. Frog</AUTHOR>
</BOOK>

<BOOK>
<TITLE edition=1972 type=hard>Once Upon a Lilypad</TITLE>
</BOOK>

<BOOK>
<TITLE edition=1984>Once Upon a Lilypad</TITLE>
</BOOK>

<BOOK>
<TITLE edition=1989>Never Say Croak</TITLE>
</BOOK>

</BOOKLIST>

FOUTMELDING:

Meerdere DOCTYPE-declaraties zijn niet toegestaan. Regel 2, positie 11

<!DOCTYPE books [
----------^

Verwijderd

Begin eens met in het nederlands te posten... (en schroef je CapsLock eens los ;))
Virgilz: xml is echt niet voor me weggelegd, ik cut n paste psies van een tutorial
/me

books.dtd:
code:
1
2
3
<!DOCTYPE books [
  ...
]

testje.xml:
code:
1
2
<?xml version="1.0" standalone="no"?>
<!DOCTYPE booklist SYSTEM "books.dtd">

Dat is twee keer...

Tip: zoek eens naar een ander tutorial want als dit allemaal (vorige topics) in je tutorial staat, ehmm... heb je niet zo veel aan het tutorial... Laat ik het daar maar bij laten.

Verwijderd

Virgilz: This should mean that 'Location' can only be used once right?
Right.
So why wont I get an error? Same thing goes for '+', '*' and '?'
Are you using a validating parser?

</english>

Verwijderd

offtopic:
De correcte spelling van stoopid is stupid overigens..

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de replies, stupid? neuh stewpid, stoopid!

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp nog steeds niet waarom ik hier..

<!ATTLIST title
edition (CDATA) #REQUIRED
type (paper|cloth|hard) "paper">

bij required, me edition nog steeds kan weghalen, en bij type nog steeds andere dingen kan intikken

maar ik ga die parse van w3c proberen

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Virgilz: bij required, me edition nog steeds kan weghalen, en bij type nog steeds andere dingen kan intikken
Je kunt bij de meeste parsers instellen over ze moeten valideren of niet. Als er niet wordt gevalideerd mag je gewoon alles in je XML document zetten zolang het maar well-formed is.

Waarin gebruik je je XML toestand? Waarmee parse je?

Verder is het ook wel nuttig om eens naar XML Schema te kijken ipv DTD. XML Schemas bieden meer functionaliteit en gebruiken een XML syntax, waardoor ze duidelijk zijn, Nadeel: er zijn nog niet veel parsers die goed een XML file met een XML Schema kunnen valideren.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 19:23 schreef mbravenboer tussen veel andere wijze woorden het volgende:
Verder is het ook wel nuttig om eens naar XML Schema te kijken ipv DTD. XML Schemas bieden meer functionaliteit en gebruiken een XML syntax, waardoor ze duidelijk zijn, Nadeel: er zijn nog niet veel parsers die goed een XML file met een XML Schema kunnen valideren.
Ja, maar XML schema's zijn toch bedacht door M$ ?? Dat IE dat ondersteunt snap ik, dat staat in de docs van de XML Parser SDK van M$. Maar werkt zoiets dan ook gelijk in Mozilla en Netscape ?? :?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
MisterJava: Ja, maar XML schema's zijn toch bedacht door M$ ??
Nee, XML Schema is 'gewoon' een W3C recommendation. Microsoft heeft zelfs een afwijkend voorstel ingestuurd: XML Data, waardoor XML Scbema uiteraard wel is beinvloed.
Dat IE dat ondersteunt snap ik, dat staat in de docs van de XML Parser SDK van M$. Maar werkt zoiets dan ook gelijk in Mozilla en Netscape ?? :?
Heb eigenlijk geen idee of Mozilla al met XML Schemas kan valideren. Apache's Xerces ondersteunt het in ieder geval, dus je kan het al in Java (via JAXP bijv) gebruiken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Xml Schemas is zeg maar de opvolger van DTD, bij W3C worden deze ook aangeraden boven DTDs. Een van de redenen is dat XMl schema wordt geschreven in XML en dat je voor DTD een nieuwe syntax moet leren!

Je zult idd een validating parser moeten gaan gebruiken. Zelf gebruik ik Turbo XML deze werkt wel fijn. Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer te vinden :+

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 19:45 schreef xml-goeroe mbravenboer het volgende:
Nee, XML Schema is 'gewoon' een W3C recommendation. Microsoft heeft zelfs een afwijkend voorstel ingestuurd: XML Data, waardoor XML Scbema uiteraard wel is beinvloed.
M$ laat in zijn XML Parser SDK wel heel erg doorschemeren dat ze wel een beetje aan de standaard hebben gemorreld. Maar ja, daar moeten we maar mee leven :) Tenslotte deed XML het in IE in beginsel niet echt fantastisch, Mozilla deed het beter. Maar ja, Netscape was vroeger toch ook beter dan IE ??

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Helaas overwinnen de slechte standaarden het nou eenmaal vaak. Denk aan EURO2000 en VHS :9

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Pagina: 1