Toon posts:

Perl, PHP en MySQL

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ze allen gaan leren.

Wat is de beste weg?
Indien boeken -> welke?
Indien webpages -> welke?

Verwijderd

Ik kan geen CGI, wel PHP en ik kan je zeggen dat PHP zeker aan te raden is :)

Weinig code, veel plezier :)

Maar tuturals over vanallesennogwat staat op WebMonkey Programming

Verwijderd

Het beste wat je kan doen is beginnen met een tutorial (Voor de 10e keer, daar zijn er duizenden van, dus zoek eens....), begin gewoon en je moet het gewoon veel doen...

Verwijderd

Voor SQL staat een manual bij MySQL, in de documentatie van MySQL --> <a href="www.mysql.com>www.mysql.com</a.

Voor PHP moet je kun je de reference bekijken op <a href="www.php.net">www.php.net</a>

Een goed boek voor SQLis:
<i>
Titel: het SQL leerboek
Auteur: Rick F. van der Lans
ISBN: 90 6233 739 2
</i>

Zelf gebruik ik verders weinig anders. Werkt prima. Voor Perl moet je zelf maar een oplossing zoeken, want dat gebruik ik (nog) niet ;-)

Photon

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 09:43

wiho

Certified Nerd

Ik heb zelf Programming Perl van uitgeverij O'Reilly ("The Camel Book") en ik moet zeggen: ik heb nog nooit zo'n degelijk & humoristisch boek gelezen over een dergelijk onderwerp. Echt een aanrader! Je kan het bovendien als naslagwerk gebruiken. Het tempo ligt wel vrij hoog; als je weinig programmeer-ervaring hebt, kun je misschien beter Learning Perl van O'Reilly nemen.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
*zucht*

Deze vraag is echt al te vaak gesteld...

Verwijderd

*zucht*

Dit antwoord is al zo vaak gegeven :P...

• Egbert
  • Laatst online: 11-09 16:41
Lijkt het nou maar zo, of kom ik echt alleen maar mensen tegen die serieus zeggen wel php/perl/asp te snappen maar geen cgi..?

Egbert.

• Femme
  • Laatst online: 01:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Perl moet je gewoon vergeten. De populariteit van de combinatie PHP/MySQL groeit niet voor niets zo snel. Het is erg simpel en snel. Met een beetje programmeurkennis kun je meteen aan de slag, daar is geen boek bij nodig (paar tutorials van het net trekken, php.net erbij en tcx.se manual voor het MySQL gebeuren).

• Egbert
Perl vergeten??

Perl is fantastisch (imho)! Ik weet nier precies wat er allemaal mogelijk is met php, en ik wil best geloven dat als t alleen om mysql koppeling gaat, dat het dan ideaal is.
Maar kan je er ook meer mee?
-Sockets?
-Wiskunde?
-Graphics
-(oftewel: ) Zijn er net als bij perl kant-en-klare modules te installeren?

Egbert.

Verwijderd

voor iemand die begint is PHP echt dus veel beter dan PERL, ik ben een tijd terug ook begonnen met PHP zonder enige kennis van programeren (behalve HTML). en het gaat me prima af. er zijn goede beginners tutorials op internet waar je een beetje op weg mee wordt geholpen. als ik dan naar wat PERL tutors kijk zijn dat nogal (voor een beginner) vage tutors en denk je al snel, dat leer ik noooooooooooit.. :) :)

• Hans
  • Niet online
Femme zit er wel goed naast met z'n opmerking dat je Perl maar moet vergeten. Dat is zeker niet zo. Er zijn genoeg dingen die in PHP niet te realiseren zijn, en in Perl wel.

Als jij een echte all-round scripter wilt worden zou ik Perl zeker niet links laten liggen. Het is een super krachtige taal. Ik heb laatst voor m'n werk een script geschreven in Perl dat periodiek aangeroepen word dmv cron. Dit script checkt of er bepaalde gemarkeerde records in een MySQL DB gewist moeten worden. Ik kon geen manier bedenken om dit met PHP te doen (of je moet een PHP parser compilen, zoals de CGI versie van PHP), dus toen heb ik gekozen voor Perl.

Is trouwens erg leuk, Mysql aanspreken in Perl :7

Verwijderd

Met perl kun je veeel meer dan alleen maar www programmeren. Het is een *nix scripttaal. PHP is een simpele scripting taal speciaal voor het web geschreven, er zitten een aantal handige functies in die het geheel vrij makkelijk maken om het te leren (om een mysql database aan te spreken bv). Als je een "simpele" site maakt (databeesje, enzo) is PHP voldoende.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
PHP is de Duplo onder de programmeertalen. Leuk om supersnel een Web - database (specifiek MySQL) koppeling te maken, maar ook niet veel meer. Perl is een taal die in feite alle shell scripting compleet kan vervangen, en meer. Bovendien kan het (zeker met mod_perl) <b>ook</b> gebruikt worden voor web - database koppelingen, waarbij je je script niet compleet hoeft om te bouwen als je een andere database gaat gebruiken. De database interface (DBI) is namelijk gescheiden van de feitelijke driver (DBD).

jeroen (die weet dat hij met deze posting de PHP piepeltjes tegen de schenen schopt }> )

• Egbert
Ik hoor het al...
ik ben heel blij nooit aan php begonnen te zijn :P..

Maar meteen met het technisch-lego aan de slag ben gegaan..

Egbert.

Verwijderd

Tja, als we zo gaan beginnen:

Vergeet PHP, vergeet Perl, met C/C++ kan je alles, tot aan je eigen OS schrijven.

*duuuh*

Ik heb nu ongeveer 5 PHP scripts in mijn crontab draaien, dus daar heb je Perl echt niet voor nodig. (misschien weten jullie niet hoe je zelf een php binary moet compilen, kan natuurlijk ook...)

Toegegeven, Perl is op sommige gebieden erg krachtig, maar is ook maar begonnen als simpele report language (Perl = Practical Extraction and Report Language), en je kan het uitbreiden met modules, net zoals PHP.

Ik had eerst mijn pagina's ook in Perl, later alles opnieuw gedaan met PHP, en het snelheids verschil is wel merkbaar. Zeker als straks PHP4/Zend met optimizer komt is het niet meer te houden.

Ik geef hier niemand gelijk/ongelijk, maar ik zou uit nieuwsgierigheid toch eens graag horen wat Perl wel kan en PHP niet.
VOORBEELDEN GRAAG!!!

Verwijderd

Ow ja, dit is ook wel een handige PHP site http://phpclub.unet.ru / :) :)

Verwijderd

Niemand een voorbeeldje van mankementen aan PHP???

Dacht ik al.... :)

Verwijderd

Oh ja, Jaapf, even jouw stelling onderuit halen, Perl is dus een report language, PHP is een scriptlanguage.
Jeroen> ik zie wel dat jij weinig kaas gegeten hebt van de mogelijkheden van PHP. Tuurlijk kan je handig van MySQL gebruik maken, maar net zo handig van:
- Oracle
- MS SQL server
- DBase
- InterBase
- mSQL
- SyBase
- PostGreSQL
Dus niet SPECIFIEK MySQL....

• jeroen|IA
Tuurlijk weet ik dat wel, The Daan, maar de combo PHP en MySQL is het best geoptimaliseerd.

En dat jouw scripts sneller werden toen je PHP ging gebruiken komt waarschijnlijk omdat je voor Perl de externe interpreter gebruikte, en voor PHP de module in Apache had gecompileerd. Misschien weet The Daan niet hoe je perl als module in Apache moet compileren?

Verwijderd

Dat hoef ik ook niet te weten, want ik gebruik Perl niet meer.
En toen ik Perl gebruikte, liep dat op een Windows systeem. Toen ik mijn nieuwe pagina's ging bouwen, liepen die de eerste maanden ook op een windows systeem, zelfde configuratie, alleen PHP binary (dus niet als module in apache) ipv. Perl.

En PHP is niet alleen voor MySQL geoptimaliseerd hoor, ik weet niet hoe je daarbij komt...
Tis gewoon zo dat je eigenlijk alleen maar over mySQL hoort omdat het gratis is, maar die andere SQL servers aansturen gaat net zo goed/snel.

Maar goed, daar had ik het niet over, ik struikelde alleen een beetje over de opmerkingen dat Perl veel meer kan dan PHP, zonder dat er ook maar iemand een voorbeeldje, uitleg daarvan gaf.

De enige zinnige opmerking die ik gehoord heb is van Hans. die zei dat als je een beetje een all-round scripter/programmer wilt worden, je Perl niet links moet laten liggen. Ben ik het helemaal mee eens.
Daarna gaf hij echter een voorbeeld wat niet klopt, dat je namelijk alleen met Perl een shell script kan laten draaien. Kan dus met PHP net zo goed...

In Perl gebruik je daarvoor iets van:
/usr/local/bin/perl /scripts/script.pl
Met PHP gebruik je gewoon:
/usr/local/bin/php /scripts/script.php

Zoek de 10 verschillen.... ;)

• Hans
  • Niet online
Misschien kan TheDaan ook niet zo goed lezen...

Even een quote van mijzelf
Ik kon geen manier bedenken om dit met PHP te doen (of je moet een PHP parser compilen, zoals de CGI versie van PHP), dus toen heb ik gekozen voor Perl.
Dus JA! Ik weet wel hoe ik PHP als stand-alone interpreter moet compilen. Maar die oplossing is voor de armen.

Perl is voor de echte bikkel ;)

De omschrijving zoals ie in de SlackWare install genoemd word vind ik eentje die de lading wel aardig dekt.
Larry Wall's "Practical Extraction and Report Language". Perl is a language optimized for scanning arbitrary text files, extracting information from those text files, and printing reports based on that information. It's also a good language for many system management tasks. The language is intended to be practical (easy to use, efficient, complete) rather than beautiful (tiny, elegant, minimal).
Het is een feit, Perl is not for the faint hearted :)

Verwijderd

Eeehh, begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook verschillende sites in Perl gemaakt, en shell scripjes geschreven, dus ik ben heus wel op de hoogte van de mogelijkheden van Perl. En zoals ik daarstraks al zei, Perl is inderdaad best een krachtige taal.

Ik heb echter nog steeds nix gezien wat wel met Perl kan en niet met PHP, niet bij mezelf, en niet van jullie.

enne, ik ben hier niet bezig om mensen af te kraken of uit de tent te lokken of kwaad te maken, ik vind dit dus gewoon een interessante discussie..... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..het wordt een beetje warm hier }>

Geeft niet...ik vind het wel informatief zo'n discussie.

Maaruh...waarom kiezen als je alles kunt hebben? :D

Verwijderd

Das waar, je kan het allemaal hebben....geen probleem.

Toch zit ik nog steeds op redenen te wachten waarom PHP 'alleen maar voor www en mysql is, meer niet', en Perl voor alles wat je maar kan verzinnen....

Ik wacht.

Verwijderd

Tja... een koe geeft natuurlijk ook niet in 1X melk daar moet je moeite voor doen.. :)

Timz

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ik vind het een erg boeiende discussie, vooral omdat ik perl al vrij lang ken en php net heb geleerd. Ik vind PHP een stuk practische, duidelijker en sneller. Maar dat is mijn humble opinion. Ik ben toch wel erg benieuwd wat 'de perl lui' nu toch voor leuke voorbeelden gaan geven die in PHP (nog) niet kunnen...!

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Erm, Perl is course veel uitgebreider.. PHP is een simple extraction van Perl, speciaal voor webpages gemaakt. Als je Perl kent ken je PHP ook zo, andersom NIET... Perl kan gewoon veel meer, je hebt veel meer controle.

Simpel zeggen dat je Perl moet vergeten is beetje dom, je wordt slimmer door meteen met perl te beginnen ;) Duurt maybe wat langer voordat je alles door hebt maar uiteindelijk kan je meer. Eigenlijk beetje alles wat je wil :)

So.. als je een website maakt en een of andere connectie moet hebben met mysql en verder niet interested bent om meer te doen use PHP. Wil je meer use Perl :) En wil je nog meer use C ofzo :P etc.. etc :)

Is beetje zelfde als zeggen, als je een simpele site wil hebben use Windows 98 of NT (aka PHP) ofzo. Wil je een prof. site, use Linux of een andere Unix (aka Perl). Is veel ingewikkelder maarja.. je kan ook veel meer aan.

• DeuTeRiuM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 16:19

DeuTeRiuM

http://koelkast.net/

EUhm je opmerking php-> windows perl-> linux sucked een beetje. PHP is ook begonnen onder linux.. Bovendien is PHP sneller, maar je kan _NU_ met perl nog meer geloof ik. Ztrakz, met de zend engine, gaat php veel sneller 300% las ik ergens. Dan kunnen ze misschien aan een uitbreiding werken enzo. :) Perl kun je gebruiken als je iets met een shell wil doen of zo, maar PHP = voor databases enzo..

Het licht er gewoon aan waarvoor je het gebruikt!

[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik zag dus dat iemand wou weten wat je in perl meer kan dan met php, maar ik ben in iedergeval beniewd of het volgende kan in php, het kan in iedergeval met perl.

progje op server 1, opent poort en blijft daar constant op listen en slaat alles wat binnen komt op in database.

scriptjes op server 2,3,4 enz sturen info naar poort xxxxx op server 1.

Verwijderd

Nee hoor :P Ik wou natuurlijk niet zeggen dat PHP voor windows gemaakt is. Bedoel dus dat het meer userfriendly is, php.. en das atm windows vs linux ook. Dat linux meer kan dan windows weten we ook. Zelde met perl.

Pcies.. je moet gewoon dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn. Moet je ze wel kennen, ik doe alles met perl omdat ik dat gewoon gewend ben. Maybe zullen een aantal dingen ff wat makkelijker met php te doen zijn maarja.. ik ben tevreden met perl, ben nogal een control freak op gebied van scripts :)

Maar erm, perl werkt net zo goed voor databases als PHP. Misschien niet met de "windows" userfriendly-ish maar daar gingen sommige posts hier niet echt over. Meer van dat PHP evenveel kan als Perl. BS course, zoals iedereen zou moeten weten :)

Ken PHP niet, dus kan geen voorbeelden geven wat met perl wel kan en niet met php.. maar er zijn er zillions, das zeker :)

En dat perl "_NU_" meer kan? Uh? Perl bestaat heel wat langer dan PHP, het kon al dingen toen PHP nog niet geboren was :-)

Voorbeeld van hierboven klopt denk ik ja.. er zijn complete webservers met perl geschreven, dit lukt denk ik echt niet met php. Of whatever voor server, irc bots, naja.. alles een beetje wat niks met html te maken heeft. PHP is geschreven voor html, perl niet. De naam Personal Home Page (PHP) maakt het wel duidelijk denk ik ;)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Al dat PHP/MySQL-gedoe heeft mij ook aangestoken; ik ga er ook mee bezig.
's kijken...

• Femme
  • Laatst online: 01:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt IRC'en met PHP: http://www.phpwizard.net/phpIRC

Dus het kan meer dan sommigen hier denken.

Verwijderd

Uhm, ow. Nou, iemand anders die php EN perl kent dan? ;)

Verwijderd

Blaat.. gewoon lekker JSP :)

• jeroen|IA
Hmmm... ben een paar dagen weg geweest, interessantie discussie geworden dit :)

Paar punten waarop Perl beter is dan PHP:

- de regular expression engine van Perl is supergoed, compleet en bovendien behoorlijk SNEL. De laatste keer dat ik checkte kende PHP lang niet alle regular expression features die je in Perl (en C) wel vindt.

- low level interactie met het besturingssysteem (Unix/Linux). Ik heb nog nooit een serieus voorbeeld gezien van sockets programmering in PHP. Een botje in een channel alle tekst laten afvangen en in een MySQL database laten pleuren is een ding, maar wie schrijft een volledige webserver in PHP?

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:08

Erikie

www.erikie.nl

zullen we deze interessante topic ff omhoog gooien? worden een paar goede argumenten gegeven. Ik heb me laten vertellen (vandaag in vergadering) dat PERL gewoon een supertaal is.. Maarja, als je alleen maar een intranet, extranet of internet sites moet bouwen is voor mij PHP toch echt de uitkomst.. wie schreeuwt?

traktor scratch!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 10:16
Deze topic is 2 jaar oud....way too old dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.