Verwijderd
Weinig code, veel plezier
Maar tuturals over vanallesennogwat staat op WebMonkey Programming
Verwijderd
Verwijderd
Voor PHP moet je kun je de reference bekijken op <a href="www.php.net">www.php.net</a>
Een goed boek voor SQLis:
<i>
Titel: het SQL leerboek
Auteur: Rick F. van der Lans
ISBN: 90 6233 739 2
</i>
Zelf gebruik ik verders weinig anders. Werkt prima. Voor Perl moet je zelf maar een oplossing zoeken, want dat gebruik ik (nog) niet ;-)
Photon
"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"
Egbert.
Perl is fantastisch (imho)! Ik weet nier precies wat er allemaal mogelijk is met php, en ik wil best geloven dat als t alleen om mysql koppeling gaat, dat het dan ideaal is.
Maar kan je er ook meer mee?
-Sockets?
-Wiskunde?
-Graphics
-(oftewel: ) Zijn er net als bij perl kant-en-klare modules te installeren?
Egbert.
Verwijderd
Als jij een echte all-round scripter wilt worden zou ik Perl zeker niet links laten liggen. Het is een super krachtige taal. Ik heb laatst voor m'n werk een script geschreven in Perl dat periodiek aangeroepen word dmv cron. Dit script checkt of er bepaalde gemarkeerde records in een MySQL DB gewist moeten worden. Ik kon geen manier bedenken om dit met PHP te doen (of je moet een PHP parser compilen, zoals de CGI versie van PHP), dus toen heb ik gekozen voor Perl.
Is trouwens erg leuk, Mysql aanspreken in Perl
Verwijderd
jeroen (die weet dat hij met deze posting de PHP piepeltjes tegen de schenen schopt
ik ben heel blij nooit aan php begonnen te zijn
Maar meteen met het technisch-lego aan de slag ben gegaan..
Egbert.
Verwijderd
Vergeet PHP, vergeet Perl, met C/C++ kan je alles, tot aan je eigen OS schrijven.
*duuuh*
Ik heb nu ongeveer 5 PHP scripts in mijn crontab draaien, dus daar heb je Perl echt niet voor nodig. (misschien weten jullie niet hoe je zelf een php binary moet compilen, kan natuurlijk ook...)
Toegegeven, Perl is op sommige gebieden erg krachtig, maar is ook maar begonnen als simpele report language (Perl = Practical Extraction and Report Language), en je kan het uitbreiden met modules, net zoals PHP.
Ik had eerst mijn pagina's ook in Perl, later alles opnieuw gedaan met PHP, en het snelheids verschil is wel merkbaar. Zeker als straks PHP4/Zend met optimizer komt is het niet meer te houden.
Ik geef hier niemand gelijk/ongelijk, maar ik zou uit nieuwsgierigheid toch eens graag horen wat Perl wel kan en PHP niet.
VOORBEELDEN GRAAG!!!
Verwijderd
Jeroen> ik zie wel dat jij weinig kaas gegeten hebt van de mogelijkheden van PHP. Tuurlijk kan je handig van MySQL gebruik maken, maar net zo handig van:
- Oracle
- MS SQL server
- DBase
- InterBase
- mSQL
- SyBase
- PostGreSQL
Dus niet SPECIFIEK MySQL....
En dat jouw scripts sneller werden toen je PHP ging gebruiken komt waarschijnlijk omdat je voor Perl de externe interpreter gebruikte, en voor PHP de module in Apache had gecompileerd. Misschien weet The Daan niet hoe je perl als module in Apache moet compileren?
Verwijderd
En toen ik Perl gebruikte, liep dat op een Windows systeem. Toen ik mijn nieuwe pagina's ging bouwen, liepen die de eerste maanden ook op een windows systeem, zelfde configuratie, alleen PHP binary (dus niet als module in apache) ipv. Perl.
En PHP is niet alleen voor MySQL geoptimaliseerd hoor, ik weet niet hoe je daarbij komt...
Tis gewoon zo dat je eigenlijk alleen maar over mySQL hoort omdat het gratis is, maar die andere SQL servers aansturen gaat net zo goed/snel.
Maar goed, daar had ik het niet over, ik struikelde alleen een beetje over de opmerkingen dat Perl veel meer kan dan PHP, zonder dat er ook maar iemand een voorbeeldje, uitleg daarvan gaf.
De enige zinnige opmerking die ik gehoord heb is van Hans. die zei dat als je een beetje een all-round scripter/programmer wilt worden, je Perl niet links moet laten liggen. Ben ik het helemaal mee eens.
Daarna gaf hij echter een voorbeeld wat niet klopt, dat je namelijk alleen met Perl een shell script kan laten draaien. Kan dus met PHP net zo goed...
In Perl gebruik je daarvoor iets van:
/usr/local/bin/perl /scripts/script.pl
Met PHP gebruik je gewoon:
/usr/local/bin/php /scripts/script.php
Zoek de 10 verschillen....
Even een quote van mijzelf
Dus JA! Ik weet wel hoe ik PHP als stand-alone interpreter moet compilen. Maar die oplossing is voor de armen.Ik kon geen manier bedenken om dit met PHP te doen (of je moet een PHP parser compilen, zoals de CGI versie van PHP), dus toen heb ik gekozen voor Perl.
Perl is voor de echte bikkel
De omschrijving zoals ie in de SlackWare install genoemd word vind ik eentje die de lading wel aardig dekt.
Het is een feit, Perl is not for the faint heartedLarry Wall's "Practical Extraction and Report Language". Perl is a language optimized for scanning arbitrary text files, extracting information from those text files, and printing reports based on that information. It's also a good language for many system management tasks. The language is intended to be practical (easy to use, efficient, complete) rather than beautiful (tiny, elegant, minimal).
Verwijderd
Ik heb echter nog steeds nix gezien wat wel met Perl kan en niet met PHP, niet bij mezelf, en niet van jullie.
enne, ik ben hier niet bezig om mensen af te kraken of uit de tent te lokken of kwaad te maken, ik vind dit dus gewoon een interessante discussie.....
Geeft niet...ik vind het wel informatief zo'n discussie.
Maaruh...waarom kiezen als je alles kunt hebben?
Verwijderd
Toch zit ik nog steeds op redenen te wachten waarom PHP 'alleen maar voor www en mysql is, meer niet', en Perl voor alles wat je maar kan verzinnen....
Ik wacht.
Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP
Verwijderd
Simpel zeggen dat je Perl moet vergeten is beetje dom, je wordt slimmer door meteen met perl te beginnen
So.. als je een website maakt en een of andere connectie moet hebben met mysql en verder niet interested bent om meer te doen use PHP. Wil je meer use Perl
Is beetje zelfde als zeggen, als je een simpele site wil hebben use Windows 98 of NT (aka PHP) ofzo. Wil je een prof. site, use Linux of een andere Unix (aka Perl). Is veel ingewikkelder maarja.. je kan ook veel meer aan.
Het licht er gewoon aan waarvoor je het gebruikt!
[04:53:17][roel@roel:~]$ sleep
bash: sleep: command not found
progje op server 1, opent poort en blijft daar constant op listen en slaat alles wat binnen komt op in database.
scriptjes op server 2,3,4 enz sturen info naar poort xxxxx op server 1.
Verwijderd
Pcies.. je moet gewoon dingen gebruiken waar ze voor gemaakt zijn. Moet je ze wel kennen, ik doe alles met perl omdat ik dat gewoon gewend ben. Maybe zullen een aantal dingen ff wat makkelijker met php te doen zijn maarja.. ik ben tevreden met perl, ben nogal een control freak op gebied van scripts
Maar erm, perl werkt net zo goed voor databases als PHP. Misschien niet met de "windows" userfriendly-ish maar daar gingen sommige posts hier niet echt over. Meer van dat PHP evenveel kan als Perl. BS course, zoals iedereen zou moeten weten
Ken PHP niet, dus kan geen voorbeelden geven wat met perl wel kan en niet met php.. maar er zijn er zillions, das zeker
En dat perl "_NU_" meer kan? Uh? Perl bestaat heel wat langer dan PHP, het kon al dingen toen PHP nog niet geboren was :-)
Voorbeeld van hierboven klopt denk ik ja.. er zijn complete webservers met perl geschreven, dit lukt denk ik echt niet met php. Of whatever voor server, irc bots, naja.. alles een beetje wat niks met html te maken heeft. PHP is geschreven voor html, perl niet. De naam Personal Home Page (PHP) maakt het wel duidelijk denk ik
's kijken...
Paar punten waarop Perl beter is dan PHP:
- de regular expression engine van Perl is supergoed, compleet en bovendien behoorlijk SNEL. De laatste keer dat ik checkte kende PHP lang niet alle regular expression features die je in Perl (en C) wel vindt.
- low level interactie met het besturingssysteem (Unix/Linux). Ik heb nog nooit een serieus voorbeeld gezien van sockets programmering in PHP. Een botje in een channel alle tekst laten afvangen en in een MySQL database laten pleuren is een ding, maar wie schrijft een volledige webserver in PHP?
traktor scratch!
Dit topic is gesloten.
![]()