Duron 600@900 na 1 jaar stuk/versleten ??

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Hoi,

Ik hb +/- 1 jaar geleden een duron gekocht op een asus a7v en deze langzaam naar de 950 mhz gedrukt, voor de zekerheid ben ik een maandje later maar op 900 mhz verder gegaan. in de zomer heeft ie een poosje op 850 Mhz. gedraaid en nu begint ie telkens te chrashen. (zowel in win98-games / win98 explorer/ suse 7.2 installatie) dus t ligt niet aan microsoft.

ik heb mijn hd al helemaal opnieuw ge partitioneerd en geformatteerd en ik heb ook win ME geprobeerd, het is echt een hardware crash.

Hoe groot is de kans dat dit de processor is ipv. geheugen ??? (512 mb)

en hoe kan ik dit aftesten (nee ik heb geen ander geheugen om dit af te testen !)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Draai iig een test op je geheugen. Memtest oid. Het is vanaf floppy. En dat laat je dan overnacht draaien.

Verwijderd

Hetzelfde heb ik ook een keer meegemaakt, zelfs zo erg dat de CPU niet meer stabiel draaide op zijn normale frequentie. Ik had geheugen gewisseld, moederboard, etc. Maar het leek gewoon echt de CPU te zijn, alsof die idd versleten was. Ik heb toen maar als laatste poging de potlood streepjes, die de cpu unlocken, verwijderd en toen deed die het weer als een tiet. Misschien het proberen waard.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
streepjes weghalen HMMM...

ga ik doen..

ik ga ze natuurlijk wel opnieuw plaatsen ! ;) ;)

Verwijderd

ach ja. oc'en is natuurlijk nooit zonder risico's
en jij doet het best wel extreem (150%)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 25 oktober 2001 08:38 schreef dedon het volgende:
ach ja. oc'en is natuurlijk nooit zonder risico's
en jij doet het best wel extreem (150%)
Mja... Maar OC'en verkort de levensduur van een cpu niet, dat word alleen veroorzaakt door de hogere temperatuur die daardoor ontstaat..
(ja, een slecht gekoelde niet-ge-oc'de cpu gaat korter mee dan een goed gekoelde ge-oc'de cpu ;))

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

hehe ik kan em zonder unlocken met alleen fsb op 900 krijgen.
rock stable alleen wil me logitech optical wheel mouse dan nie meer :'(

Tweakers Discord

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
proc temp constant rond de 58 graden (stressed/idle maakte niet erg veel verschil)
hj is nooit boven 64 geweest, volgens specs moet ie 72 aankunnnen toch ???

Ik zal die potlood streepjes us verversen

Verwijderd

die streepjes maken niet veel uit .... cooler er af, verse koelpasta erop en dat zou voldoende moeten zijn

Verwijderd

Mwuah,
de temperatuur aanduiding verschilt een beetje erg per bord. In mijn ervaring lopen Durons en TBirds ergens bij 70/73 graden vast op een Abit KT7 series moederbord. Bij een Asus K7V series bord zit de aanduiding dan meer in de richting van richting 80/90 graden, in dezelfde situatie.

;) Dat klopt iets meer met wat AMD aangeeft. De CPU loopt dan echter alleen vast, kapot gaat'ie er niet van.

Trouwens, een CPU die voor een hogere snelheid is gestempeld door de fabrikant, verbruikt net zo goed meer stroom. Een Duron 600@900 zal echt niet sneller slijten dan een Duron 950 normaal gesproken. Tenzij je hem frituurt inderdaad .. :9

Extreem hoge VCore instellingen zullen wat meer schade veroorzaken, 2.30 Volt en zo..

Ik denk dat inderdaad de potlood streepjes achteruit zijn gegaan. En de koeler + fan zullen wel vol zitten met stof. En als je geen pasta maar de standaard kauwgom die eventueel bij de koeler zat hebt gebruikt, kan die aan vervanging toe zijn.

Een andere bron van problemen is dan juist weer koelpasta, het 'vettige' gedeelte van de samenstelling van de pasta, die de boel zacht houdt, heeft de neiging de potlood streepjes aan te tasten. Vandaar dat veel mensen electrisch geleidende lijm op hun Durons hebben gebruikt.
(Ik ook, alhoewel ik nu met een TB1333 draai..)

Goed ontvetten die CPU, koeler schoonmaken, nieuwe streepjes. En voorzichtig met de koeler manouvreren, zodat je de core van de CPU niet beschadigt. Da's wat ik aanraad ja . :Y)

//edit Typos :
"weet" en "weer" betekenen toch niet hetzelfde, "testen" en "tasten" ook niet.. *hik* :+

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
sorry dit moet ff snel ik moet weg

het is iig niet de temp waarop de processor crashed !!!!

deze is lager dan van't zomer (nu zo'n 50 graden) hij heeft vaak/lang stabiel op 56 graden gedraaid !

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op donderdag 25 oktober 2001 08:11 schreef Maurice het volgende:
Hetzelfde heb ik ook een keer meegemaakt, zelfs zo erg dat de CPU niet meer stabiel draaide op zijn normale frequentie. Ik had geheugen gewisseld, moederboard, etc. Maar het leek gewoon echt de CPU te zijn, alsof die idd versleten was. Ik heb toen maar als laatste poging de potlood streepjes, die de cpu unlocken, verwijderd en toen deed die het weer als een tiet. Misschien het proberen waard.
HAPPY me is back online !!!

streepjes zijn weg en duron 600@600 draait perfect

(nu nog zien hoelang ik kan wachten voordat ik de streepjes WEER zet !!)

btw. heb jij dan ook geprobeerd ??? maurice ??

Verwijderd

De streepjes opnieuw zetten gaat na verloop van tijd moeilijker, omdat het vet van de koelpasta in de keramische laag 'brandt'.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
dus jou advies >> DIREKT WEER STREPEN ??
of begrijp ik je nou fout ?

Verwijderd

Hah.
Je hebt al een jaar gedraaid met die bak, dus dat 'vet' is al in de keramische laag 'gebrandt'.

(Nog een paar aanhalingstekens, en ze kunnen mij afvoeren naar het gekkenhuis..) :+

Maak in ieder geval de cpu bovenkant goed schoon met wasbenzine, om de boel te ontvetteb.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
maar die koelpasta mag die l1 bruggen nooooit bereiken van dan krijg je 'kortsluiting' 'en' 'dat' 'lijkt' 'mij' 'niet' 'zo' 'best'.

(ik wil je best een kaartje sturen in het zieken huis hoor :D )

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 14:41 schreef xychix het volgende:
maar die koelpasta mag die l1 bruggen nooooit bereiken van dan krijg je 'kortsluiting' 'en' 'dat' 'lijkt' 'mij' 'niet' 'zo' 'best'.

(ik wil je best een kaartje sturen in het zieken huis hoor :D )
Waar heb jij het nou weer over ? Ik heb het over het vettige spul in de koelpasta, die er over verloop van tijd uitdampt.
:(

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hehe, ik had daar na een jaar ook last van. Heb ff nieuwe streepjes gezet, en m'n duronnetje loopt weer als een zonnetje..

Hier staat tekst

Verwijderd

Ik heb de mijne (600) laten solderen om hem te unlocken...draait nog steeds stabiel op 970Mhz en 47 graden stressed.

:)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:52 schreef Hooi het volgende:

[..]

Waar heb jij het nou weer over ? Ik heb het over het vettige spul in de koelpasta, die er over verloop van tijd uitdampt.
:(
ik had het over die 'quotjes' en ziekenhuis moest gekkenhuis zijn ! >:)
No Offence !

Jah inderdaad je hebt gelijk, aan verdampen had ik nog niet gedacht maar het word daar aardig warm |:(

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02

RvV

Een jaar geleden heb ik een tb 800 gekocht. Gelijk op 1Ghz gezet op een default voltage. Een paar maanden later moest ik hem al op het hoogste voltage zetten om de vastlopers te verminderen. Vanaf de zomer heb ik hem weer op de normale 800mhz gezet. Alleen vind ik het zo vaag dat ik zelfs in winXP van die blauwe total system failure memory dumps, of zo iets krijg. Aan de temperatuur kan het niet liggen. Nu 20°C zie ik in MBM. Misschien ga ik hem er binnenkort even uithalen en die streepjes opnieuw zetten.

Y'24

Verwijderd

Op Saturday 27 October 2001 10:36 schreef xychix het volgende:

[..]

ik had het over die 'quotjes' en ziekenhuis moest gekkenhuis zijn ! >:)
No Offence !

Jah inderdaad je hebt gelijk, aan verdampen had ik nog niet gedacht maar het word daar aardig warm |:(
Oeps.. Sorry, ik zag de 'pun of the joke' pas later. Hehehe. Af en toe lijd ik aan ochtenhumeur. *ehum* :+

Dat verdampen, daat hoor je weinig over. Ik ben er een paar keer knetter hard tegenaan gelopen met mijn vorige CPU, Duron 600@1050, tot en met het niet meer kunnen zetten van potlood streepjes die werkten.
(Ik heb die CPU/koeler iets van 30 keer los gehad.)

Na vele pogingen werkte het wel weer, maar steeds korter, en uiteindelijk dus gewoon helemaal niet meer. Tussendoor heb ik nog wat half geslaagde pogingen met nagellak of stickers over de streepjes gedaan, dat werd dan toch uiteindlijk niets. Vergeet ook niet dat deze machine slechts 8 uur per dag uit staat, als ik slaap dus.. :z
En soms gewoon 24/24 als ik op stabiliteit aan het testen ben met b.v. Prime95 en 3DMark in de Demo loop.

Toen heb ik maar Bison Elektro gehaald, de CPU nog ene keer flink met wasbenzine, gum, en nagellak remover behandeld, en toen met wat moeite die geleidende lijm er op gedaan. En nul problemen daarna.. ;)

Verwijderd

Op Saturday 27 October 2001 11:40 schreef RvV het volgende:
Een jaar geleden heb ik een tb 800 gekocht. Gelijk op 1Ghz gezet op een default voltage. Een paar maanden later moest ik hem al op het hoogste voltage zetten om de vastlopers te verminderen. Vanaf de zomer heb ik hem weer op de normale 800mhz gezet. Alleen vind ik het zo vaag dat ik zelfs in winXP van die blauwe total system failure memory dumps, of zo iets krijg. Aan de temperatuur kan het niet liggen. Nu 20C zie ik in MBM. Misschien ga ik hem er binnenkort even uithalen en die streepjes opnieuw zetten.
Dat kan inderdaad als oorzaak de streepjes hebben.

Wat ook nog meespeelt, vooral als je een GF2MX video kaart hebt, zijn de geheugen instellingen qua snelheid. Je ziet al heel snel dat met de CPU op 1Ghz, het arme ding overstuud wordt. Terug tweaken kan dan nodig zijn.

Als je dan AGPx4 uitzet, of zelfs teruggaat naar AGPx1, zie je vaak dat het dan weer goed gaat.

(Voor AGP op 1x moet je effe de VIA 4in1 drivers opnieuw installeren, met de AGP driver nu op Standard in plaats van Turbo.)

Met die GF2MX en de CPU op VCore max moet ook de voeding het maar uithouden, soms stort die na een paar maanden alsnog in omdat het stroom verbruik de electronica in de voeding een opduvel geeft. GF1 kaarten zijn nog een graadje erger.
:Y)

Verwijderd

Ik had hetzelfde, ook na een jaar. (Duron 650@981@1.85VC@49ºCFullStress, Alpha6035). Trager en trager ging -ie lopen, gewoon omdat ik voltage moest terugschroeven omdat -ie te warm werd. Bij 750Mhz was ik het zat. Airflow kap eraf en wat bleek: hele 6035 was een grote bonk stof. Het leek wel een dooie muis die op me duronnetje zat. Prachtige isolatiedeken van vettig (ik rook best veel) bruin stof. En ik maar denken dat het ouwe duronnetje aan het sterven was.

Bovendien was de Alpha, door het verzeulen naar lan parties en zo, scheef gaan zitten. En daarbij was het arctic silver spierwit geworden aan de randen. Weird. Schoongemaakt, opnieuw geplaatst, en back in bizz @ 981 met alle bios settings op fast. Niks stervende duron. ;)
Pagina: 1