Netwerkbeheerder

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 20:02
Kan iemand mij uitleggen wat een Netwerkbeheerder allemaal uitvoert?? En wat voor opleiding cq. achtergrond deze mensen hebben?? :)

Volgensmij is dat net zo iets als een systeembeheerder, alleen loopt deze met wat meer computers en hier en daar met wat andere onderdelen. :7

Kan ook aan mij liggen, maar als ik bepaalde dingen zo lees denk ik "dat kan ik ook"
Ik moet nu een maal voor school een opdracht doen, dus als ik hier wat (serieuze) informatie vanddag kan halen, GRAAG!

Bij voorbaat dank. ;)

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Verwijderd

Er is pas een posting van geweest. Zoek die maar eens op!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Een netwerkbeheerder beheerd de kabeltjes, Router, Firewals, Gateways, enz.
Onderhoud en reparatie (ook in weekenden) van al de apparatuur die met het netwerk te maken hebben.

Ga je solliciteren of zo. Ik heb net een baan als netwerkbeheerder afgeslagen.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Dat kan ik ook.... :r

Een netwerk beheerder beheert niet alleen kabeltjes!
Het hele netwerk bestaat uit rechten, en filters
Vooral als je te maken heb met een mixed enviroment. En dan doel ik op Novell / NT. Dan is er nog zoiets als backup, om de routine goed af te stemmen mag je toch wel spreken van enige kennis. En om even terug te komen op de rechtenkwesties, bepaalde manier van denken en inzicht is dan ook wel geboden.

Dus een netwerkbeheerder beheerd niet alleen kabeltjes en routers (routers moeten trouwens ook goed geconfigureerd worden).
Gaat eerst maar es thuis een server bouwen, waar je meel ophaalt via die meelserver (exchange of Linux mailserver), zet daar een Novell servertje ernaast. En laat je vader pf moeder maar es inloggen en dan bepaalde directories zo scheiden, zodat je vader directories ziet die je moeder niet zit, of broers....weet ik veel wat.

>:)

• iworx
  • Laatst online: 20-08 09:35
en koffie / got / bofh / users pesten / ...

oh life ..

This space intentionally left blank.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik ben zelf systeem&netwerkbeheerder (whatever floats your boat :)) op detacheringsbasis. Ik denk dat de scheidingslijn tussen systeem en netwerkbeheerder vaag is, alhoewel dat heel er afhankelijk is van het bedrijf waar je werkt.

Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit:

- Backup/restore processen
- Serverlogs analyseren
- User support (soms helaas ook functioneel :'()
- WAN beheer (remote systeembeheer)
- Rapportage & advies- Ondersteuning helpdesk
- Problem management (ITILiaans voor het het analyseren van structurele problemen :))

Maar ook:
- Infrastructurele upgrades (kabels trekken, switches programmeren)
- Soms ook wel helpdesk spelen

Oftewel: breed genoeg om iemand >40 uur in de week te kunnen vermaken :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op donderdag 25 oktober 2001 08:46 schreef DynaMikeY het volgende:
Ik ben zelf systeem&netwerkbeheerder (whatever floats your boat :)) op detacheringsbasis. Ik denk dat de scheidingslijn tussen systeem en netwerkbeheerder vaag is, alhoewel dat heel er afhankelijk is van het bedrijf waar je werkt.
Idd.
Sterker nog, als het netwerk (router etc) goed geconfigureerd is hoeft je er amper nog wat aan te doen.

Ik werk nu ff als systeembeheerder / applicatiebeheerder omdat ik geen stage/werk-plek als netwerkbeheerder kon krijgen want het netwerk draait goed en er zijn al mensen die zich daarmee bezig houden.
Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit:

- Backup/restore processen
- Serverlogs analyseren
- User support (soms helaas ook functioneel :'()
- WAN beheer (remote systeembeheer)
- Rapportage & advies- Ondersteuning helpdesk
- Problem management (ITILiaans voor het het analyseren van structurele problemen :))

Maar ook:
- Infrastructurele upgrades (kabels trekken, switches programmeren)
- Soms ook wel helpdesk spelen

Oftewel: breed genoeg om iemand >40 uur in de week te kunnen vermaken :)
Je bent heel breed bezig inderdaad, wel leuk maar je moet wel breed georienteerd zijn.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het brede, is juist voor mij de fun. Lijkt me geen ruk aan om bij een Major Corporation echt alleen maar met het netwerk bezig te zijn. Naar mijn idee kun je zo'n baan bijna met productiewerk vergelijken.
De afwisseling is wat het aantrekkelijk maakt, daarom zou ik ook alleen in het midden.klein bedrijf willen werken.

Verwijderd

Dat klopt, het is inderdaad wel leuker om bij een middel-klein bedrijfje te gaan werken. Dan ben je niet alleen bezig met de infrastructuur....maar ook ben je dan bezig met user problemen, wat overigens 2 kanten op kan gaan...de leuke kant maar ook weer de mindere kant

Zoals "underscore" voluit typen...."Anykey" waar zit ie?
En nog meer van dat soort dingen... :(

En je bent wat actiever bezig met de systemen van de users.(voor de PC dan, ben er vaak me bezig :Z )
kortom maak van je hobbie je beroep

Verwijderd

in algemeen kan je stellen: een netwerkbeheerder beheert geen servers ;)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op donderdag 25 oktober 2001 16:17 schreef Krazzy het volgende:
in algemeen kan je stellen: een netwerkbeheerder beheert geen servers ;)
Ik ben ook geen netwerkbeheerder, maar Allesbeheerder ;)

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 16:19 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Ik ben ook geen netwerkbeheerder, maar Allesbeheerder ;)
Ken het ...ben ook sys-admin in een relatief kleine organisatie ;)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat een echte BOFH uitvoert? Niets, nja krant lezen, koffie drinken, etc. :7

Lees en huiver:
http://www.informatik.uni-trier.de/~bern/Bofh/

;)

Verwijderd

Als je functie alleen netwerkbeheer is; dan hou je je met alles bezig om het netwerk draaiende te houden en eventueel uit te breiden. Dus:
- Bekabeling
- Routers
- Switches / Hubs
- Verbinding naar buiten
- Vaak ook de telefooncentrale
- Bandbreedte
- onderhoud
- aansluitingen
- raportages

etc etc.

Maar meestal heb je een hybride functie waarbij je netwerkbeheerder en systeembeheerder bent.

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 16:39 schreef Vikingpower het volgende:
Als je functie alleen netwerkbeheer is; dan hou je je met alles bezig om het netwerk draaiende te houden en eventueel uit te breiden. Dus:
- Bekabeling
- Routers
- Switches / Hubs
- Verbinding naar buiten
- Vaak ook de telefooncentrale
- Bandbreedte
- onderhoud
- aansluitingen
- raportages

etc etc.

Maar meestal heb je een hybride functie waarbij je netwerkbeheerder en systeembeheerder bent.
het enige wat ik nog mis is DNS regelen...
en ja meestal hybride functie

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op donderdag 25 oktober 2001 08:46 schreef DynaMikeY het volgende:
ITILiaans voor het het analyseren van structurele incidenten denk ik dat je bedoelt.

• Clueless
  • Laatst online: 12-08 20:02
Misschien is het veel gevraagd maar zouden jullie me misschien een paar links kunnen sturen met wat meer informatie. Graag via het forum of E-mail

Bij voorbaat dank

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Op donderdag 25 oktober 2001 19:20 schreef wouzer het volgende:

[..]

ITILiaans voor het het analyseren van structurele incidenten denk ik dat je bedoelt.
Uit het boek 'Service managament - een introductie' van ITSMF Nederland:

Incident: elke gebeurtenis die niet tot de standaardoperatie van een service behoort, en die een interruptie of een vermindering van kwaliteit van die service kan veroorzaken.

Problem: omschrijft een situatie die wordt afgeleid uit een serie incidenten met gelijke kenmerken, of uit een enkel, doch belangrijk incident. Problems hebben een nog onbekende oorzaak.

Ik bedoel dus het analyseren van problems, en eventueel (als het ff kan :)) een oplossing daarvoor aandragen. (en deze dan weer via de gebruikelijke processen implementeren.)

(misschien dat ik niet 'structurele problemen' had moeten gebruiken, maar 'veel voorkomende sequentie van incidenten', maar dat was voor de mensen die geen ITIL praten :))

Overigens, voor 49,95 kun is dat boek te bestellen op http://www.itsmf.nl Erg interessant, voor elke ITer...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Pagina: 1