Temp uitlezen op je COM Port?

Pagina: 1
Acties:

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 11:01
Ik ben op zoek naar een schema waar ik op mijn comport een PTC of een NTC kan aan sluiten en lezen... weet iemand daar meer over?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Dat gaat niet zo makkelijk. Je COM kan namelijk alleen digitale signalen lezen. Een analoog signaal moet eerst worden omgezet in een digitaal signaal. Je kunt hiervoor een ADC (analoog-digitaal-converter) IC kopen, maar die zijn niet zo goedkoop...

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

gaat wel makkelijk... AcouSE niet over dingen kletsen waar je geen verstand van hebt, ik been ook geen elektro-nerd (wel info-nerd, hoewel ik nu in een afkickprogramma genaamd Toegepaste Onderwijskunde zit na m'n HTS Informatica)

zal ff schema opzoeken voor je... staat in elektuurs PC-poorten onder windows...

was niet zo nijdig bedoeld hoor ;)

Cogito Ergo Credo

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou nu pisnijdig :( op je moeten zijn jopiek... Studeren aan een buitenlandse universiteit voor een master studie in embedded systems (Da's elektro ja), en dan wordt je gezegd dat je geen verstand hebt van elektro... |:(

Maar je hebt een kans om aan te tonen dat ik het fout heb. Enkel en alleen omdat ik daar wel nieuwschierig naar ben. ;)

[edit]
Jopiek, ik zie dat je uit 't Harde komt. Ik heb stage gelopen bij JK Acoustics/Ketelaar Hifi - ik ben geen leek op het gebied van AD/DA conversies...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 25 oktober 2001 09:22 schreef jopiek het volgende:
gaat wel makkelijk... AcouSE niet over dingen kletsen waar je geen verstand van hebt, ik been ook geen elektro-nerd (wel info-nerd, hoewel ik nu in een afkickprogramma genaamd Toegepaste Onderwijskunde zit na m'n HTS Informatica)

zal ff schema opzoeken voor je... staat in elektuurs PC-poorten onder windows...
Nou nou, mag wel wat vriendelijker hoor. Hij heeft wel gelijk. Dat schema van jou zal ook echt wel een AD converter bevatten, anders kan je COM poort niets doen met die PTC of NTC hoor.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 09:45 schreef obsidian het volgende:

[..]

Nou nou, mag wel wat vriendelijker hoor. Hij heeft wel gelijk. Dat schema van jou zal ook echt wel een AD converter bevatten, anders kan je COM poort niets doen met die PTC of NTC hoor.
Was niet onvriendelijk bedoeld, meer een beetje snerend hoor (en dan een niet al tegroot beetje)
aardig dat je bij ketelaar hebt stage gelopen acouse! In zo'n gat als 't Harde nog wel ;) Kans is natuurlijk wel heel klein als het niet het leger is dat iemand stage kan lopen in 't Harde, ik ben nog nooit in de zaak geweest maar de etalage is veel belovend!!!

wel hier is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://213.46.36.137:16767/schematempsensor.jpg

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 09:45 schreef obsidian het volgende:

[..]

sorry voor mijn onwetendheid, maar is een timer IC hetzelfde als een AD convertor, volgens mij is het hier eerder gebruikt als een trucje om een frequentie (is analoog nietwaar???) te krijgen bij een bepaalde temperatuur

(jopiek had wat moeite met krachten in de natuurkunde en heeft daarom noodgedwongen geen natuurkunde gekozen voor z'n eindexamen, en is daarom verstoken gebleven van de uitgebreidere basis van elektro hoewel ik in de 3e wel wat heb gehad en dat erg leuk vond en er goed in was)

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 09:45 schreef AcouSE het volgende:
Ik zou nu pisnijdig :( op je moeten zijn jopiek... Studeren aan een buitenlandse universiteit voor een master studie in embedded systems (Da's elektro ja), en dan wordt je gezegd dat je geen verstand hebt van elektro... |:(

Maar je hebt een kans om aan te tonen dat ik het fout heb. Enkel en alleen omdat ik daar wel nieuwschierig naar ben. ;)
kijk het maakt ook niet zoveel uit of je theoretisch kloppende dingen zegt itt tot mijn post (ik heb op informatica gebied juist veel verstand van software en heb niet zo heel veel embedded gehad, hoewel wel een beetje met pics en zo), maar een oplossing aanbieden, daar heeft iemand wat aan en dat stond toevallig in mijn boekje, dus kon ik ff 'overtypen' :) wel succes met je embedded systemen, waar zit je trouwens (welk land)??? Heb je je minor op de HTS of Uni? Ik zit nu in Twente maar heb informatica in Leeuwarden gedaan...

p.s. ik ben het niet eens dat embedded elektro is, het is op de grens van informatica en elektro en ik ben geneigd om te zeggen dat 'embedded systems' op zich informatica is en dat de rest die er bij komt kijken elektro is... (het ging om politieke correctheid toch :?

Cogito Ergo Credo

• MaNDaRK
Geen ruzie maken onder het vechten hoor ;)

Maat heel erg bedankt ik ga kijken wat ik er mee kan doen!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 10:14 schreef M_DaRK het volgende:
Geen ruzie maken onder het vechten hoor ;)

Maat heel erg bedankt ik ga kijken wat ik er mee kan doen!
zo'n timertje is trouwens helemaal niet duur, misschien 2,50 maar hooguit...

dan nog zo'n ntc en twee weerstandjes, dus het hoeft helemaal niet duur te zijn!!! Zit onder een tientje...

Cogito Ergo Credo

• MaNDaRK
Gevonden op de site van Elektuur:

http://www.elektuur.nl/pcbs/pcbs.htm

Nummer 429/430 JULI/AUGUSTUS 1999 :)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 10:31 schreef M_DaRK het volgende:
Gevonden op de site van Elektuur:

http://www.elektuur.nl/pcbs/pcbs.htm

Nummer 429/430 JULI/AUGUSTUS 1999 :)
als je de software wilt hebben roep je maar, kun je in delphi doen, wel ff uitkijken, werkt wellicht niet onder xp (moet via driver naar de comport, maar daar hebben de andere heren wellicht een oplossing voor ;)

Cogito Ergo Credo

• MaNDaRK
Dankje jopiek :)

Die 10K Ohm weerstand is zeker de NTC?

En trouwens nu nog een leukere...

Ik heb 5 van die NTC's en die wil ik allemaal uitlezen...
Dat gaat zeker weer een stappie tever ?

En is er iemand die dat samen met mij wil ontwikkelen?

:?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik kan dat plaatje niet zien i.v.m. die rare poort die je gebruikt, volgens mijn houdt onze firewall dat tegen...

maar je zegt dat er een timer wordt gebruikt. Daaruit leid ik af dat de spanning over de ntc wordt omgezet in een puls (digitale waarde) van een bepaalde (temperatuurgerelateerde) lengte. Die kan je natuurlijk uitlezen met de com. Het is geen normale AD converter, maar zou gezien kunnen worden als een AD converter met seriele uitgang...

Ik zit trouwens in Zweden, dat kun je in m'n profiel zien Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/profile.gif

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op donderdag 25 oktober 2001 10:42 schreef AcouSE het volgende:
Ik kan dat plaatje niet zien i.v.m. die rare poort die je gebruikt, volgens mijn houdt onze firewall dat tegen...

maar je zegt dat er een timer wordt gebruikt. Daaruit leid ik af dat de spanning over de ntc wordt omgezet in een puls (digitale waarde) van een bepaalde (temperatuurgerelateerde) lengte. Die kan je natuurlijk uitlezen met de com. Het is geen normale AD converter, maar zou gezien kunnen worden als een AD converter met seriele uitgang...

Ik zit trouwens in Zweden, dat kun je in m'n profiel zien <a href="http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/profile.gif" target="_blank">[afbeelding]</a>
werkt idd zoals je zegt... bij het plaatje staan ook de waarden tussen de frequentie en temp (ongeveer natuurlijk), hij kan er wellicht een variabele weerstand tussen zetten om 'm exact in te stellen of de meetfout softwarematig weghalen...

zvedde, lekker klimaat om te overclocken zeker of niet ? :)

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Weet iemand hoe die die Temp uitlezing onder linux aan de gang kan helpen.

• MaNDaRK
Op donderdag 25 oktober 2001 10:34 schreef jopiek het volgende:

[..]

als je de software wilt hebben roep je maar, kun je in delphi doen, wel ff uitkijken, werkt wellicht niet onder xp (moet via driver naar de comport, maar daar hebben de andere heren wellicht een oplossing voor ;)
Ik wil het graag doen in VB kan dat ook?

En even een vraagje ik wil dus 5 van die dingen uitlezen op het liefste 1 comport... is dit mogelijk? en zo ja... wil je die print helpen ontwikkelen met mij? :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als je een schema hab kan ik wel een poging doen een printje te tekenen. Maar mijn cad programma heeft een maximum van 8x10 cm (educational version - ik weiger te betalen voor SW die ik zo weinig gebruik)

Je kan hem ook zelf tekenen (http://www.cadsoft.de)

• MaNDaRK
Op donderdag 25 oktober 2001 13:33 schreef AcouSE het volgende:
Als je een schema hab kan ik wel een poging doen een printje te tekenen. Maar mijn cad programma heeft een maximum van 8x10 cm (educational version - ik weiger te betalen voor SW die ik zo weinig gebruik)

Je kan hem ook zelf tekenen (http://www.cadsoft.de)
Als je dat zou willen doen heel graag! :D

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Stuur maar een mail als je een schema hebt.

Verwijderd

Er zijn ook sensoren met een digitale uitgang.
Bijvoorbeeld:
Dallas DS1820 (of 21) Circa 15 piek.
LM75cim-3 (of 5) Circa 10 piek.
Vraag me niet hoe het werkt!

Conrad heeft ze onder nr. 176168 en 165883. Lokale elektronicaboer zal ze ook kunnen leveren.

Ook heeft Conrad de databladen (zie bij service>downloadcenter), en een aansluitmodule voor meerdere sensoren op de printerpoort + software... maar dat moet weer >150 piek kosten.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Die sensoren heb ik wel eens wat over gelezen ja (geven gewoon een 4 bits (of meer) waarde uit, ze zijn er ook in serieel. Nadeel is dat je de hele chip op bijv. je heatsink moet plakken. Dan moet je eigenlijk een klein printje aan de pootjes hebben en dan met een flatcabeltje naar een grote print... lekkere klus...

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
kan makkelijk met een TCL 555, mocht je de schakeling nodig hebben: ikoster@exed.nl

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

• ice-T106
  • Laatst online: 11:09
Je kunt het makkelijker via je joystickpoort doen. kijk maar eens op deze site. http://www.benchtest.com/gp_Temp5.html
Je heb hiervoor geen a\d omzetter voor nodig en het werkt ook met mbm 5 .

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Da's wel slim via de gameport. Die heeft namelijk zelf al AD omzetters. (Een joystick werkt gewoon met potmetertjes...)

• MaNDaRK
Op vrijdag 26 oktober 2001 14:05 schreef ice-T het volgende:
Je kunt het makkelijker via je joystickpoort doen. kijk maar eens op deze site. http://www.benchtest.com/gp_Temp5.html
Je heb hiervoor geen a\d omzetter voor nodig en het werkt ook met mbm 5 .
He bedankt man! Ik ga dit ook eens inmekaar knutselen :)

Bedankt voor alle replys! :)
Pagina: 1