[oververhitting] Wat is er nou precies gebeurd?

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Gisteren (paar uurtjes geleden) had ik een bijeenkomst op mijn kamer, en ik wilde graag wat leuke achtergrondmuziek uit mijn muziekcollectie draaien. Maar mijn fans (nee, niet jullie, jongens!) maken nogal veel lawaai, en ik had over mijn computer (1.4GHz/300watt/ECS mb/Norrod std. kast) een slaapzak gedaan, zodat ik 'm bijna niet meer hoorde.
Halverwege de avond hoorde ik geen muziek meer, en deed mijn scherm aan. Hij gaf echter geen beeld....uh oh.... Ik wilde de computer resetten, maar dat mocht niet baten. Ook het uitknopje weigerde dienst, waardoor de stekker uit het stopcontact roppen de enige (serieuze..) overgebleven methode was. De stekker er weer in doen gaf geen oplossing, dus ik liet dat ding even staan, en haalde na een tijdje de slaapzak ervan af. De gehele kast was flink warm! Na een uurtje of 2 deed ik 'm weer aan, en bekeek de temperatuur eens: processor 54 graden (normaal 45 graden). Niet echt bedreigend, dus ik liet 'm maar lopen. M'n muis deed het half (de 200Hz optie deed het niet meer) en m'n toetsenbord weigerde in z'n geheel dienst (vreemd dat ik daar geen melding over kreeg in de BIOS).
Na een tijdje uit te hebben gestaan, deed ik 'm weer aan, en kreeg een "CMOS/GPNV checksum bad". Deze variant heb ik ook nog nooit gezien, meestal alleen een "CMOS checksum error".

Nu mijn vraag: kan iemand mij nu precies vertellen wat er is gebeurd? Een beveiliging ofzo? En waarom deed mijn toetsenbord het niet? Wat betekent GPNV?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19
Hmm ..

Ga je er eerst een hoop fans in hangen om het monster te koelen om ze daarnaa netjes af te dekken |:(

was nog een veel hitte producerende amd ook zeker ?

tja en gpnv ... !? geen id

Repareren doe je zo.

Verwijderd

In jou geval kan er naast de cpu nog wel meer een klap hebben opgelopen. Ik denk bijvoorbeeld aan de voeding en de condensatoren in je PC. :(

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13
Tja, als je er een slaapzak overheen legt kan de warme lucht niet weg, en stook je dus gewoon je komplete PC op. Zeker met die warme bakken van tegenwoordig kun je dan zo je processor om zeep helpen. Een ventilator werkt alleen maar doordat ie de warme lucht wegblaast, en er dus koudere lucht wordt aangetrokken. Als die koudere lucht er niet is houdt dit principe snel op.

[removed]

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Sorry dat ik dit zeg, maar dit is een matig intelligente aktie

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Wie gaat er nou een slaapzak over z'n pc doen. Dan kan je toch problemen verwachten. :r

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

LOL, smart guy this is.

1: hij smoort z'n pc
2: hij verteld ons hoe dom hij is :D

'Matig intelligente actie' is nog zacht uitgedrukt :)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Wat dacht je van de hdd? Die zal ook wel gekookt zijn in z'n eigen smeervet.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Hahahaha (sorry!), jij gaat je afvragen waarom je PC het niet meer doet ??? Nou in een slaapzak is nogal weinig ventilatie lijkt mij. Ik denk dat de zooi is verbrand is op je mobo |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Jij mag wel een erg goede medewerker treffen, die die schade op de garantie gaat verhalen >:)

/dev/null

Verwijderd

Whahaahhaaha sorry hoor maar dit is wel je eigen schuld :)

Wie doet er nou een pc in een slaapzak.........en helemaal een AMD.

Dacht je zeker dat het een vrouw was?

*D *D *D *D *D *D

• Snijkoek
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Op donderdag 25 oktober 2001 23:21 schreef Terayonnetje het volgende:
...Wie doet er nou een pc in een slaapzak.........en helemaal een AMD...
Ik wordt al bang als het zonnetje gaat schijnen buiten :( (Bij wijze van spreken dan :+)

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 23:23 schreef Snijkoek het volgende:

[..]

Ik wordt al bang als het zonnetje gaat schijnen buiten :( (Bij wijze van spreken dan :+)
idd 8-) 8-) (passende smile)

Verwijderd

Je kunt ook beter de boel eerst naar beneden klokken in zo'n geval.

Hoe test ik ? Kussens tegen de lucht -intake en -uittake, dan CPUBurn laten draaien voor een dagje. Op 1248 Mhz en VCore 1,73 Volt is de boel niet plat te krijgen hier.

Verwijderd

Nou met deze aktie heb je zeker een nominatie voor de "Sukkel van het jaar on GOT" verdient gefeliciteerd. B-)

• freddifish
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

komt vaker voor na BIOS flashen lees ik:

[quote INTEL website]
NOTE: If the error message "CMOS/GPNV Checksum BadPress F1 to Run SETUP" appears during boot, then press [F1] to go into the "BIOS Setup Utility", press [F9] to load setup defaults, and then press [F10] to save and exit.

[andere quote]
GPNV General Purpose Non-Volatile (Area)
ja nu weten we meer >:) :?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op donderdag 25 oktober 2001 23:37 schreef BrainDamage het volgende:
Nou met deze aktie heb je zeker een nominatie voor de "Sukkel van het jaar on GOT" verdient gefeliciteerd. B-)
>:) >:)

/dev/null

Verwijderd

Op donderdag 25 oktober 2001 23:37 schreef BrainDamage het volgende:
Ja idd!!! ik al de prijs opsturen!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Nou nou nou, even rustig aan zeg. :P Het is gewoon een gewoonte van mij om m'n pc af te dekken; ik heb het vroeger altijd al gedaan, toen was het veelal constant (jaren achtereen dus, zonder failure), nu was 't alleen maar voor een paar uur. Ik wist wel dat 't gevaarlijk kon zijn, maar ik had niet gedacht dat hij na 2 uur er al de brui aan zou geven.

En dan nog even wat: jullie hebben mij vra(a)g(en) geloof ik niet helemaal begrepen. Wat ik graag wilde weten was:

- Waarom viel hij uit, in plaats van dat hij in rook opging (dat verwachtte ik eigenlijk :P)? Is er een warmtebeveiliging ofzo, van de voeding dan wel van het moederbord?
- Waarom deed mijn toetsenbord het na een uur niet, en na 2 uur wel?
- Is die BIOS warning ook een gevolg van oververhitting? Misschien is die GPNV-mededeling wel specifiek voor oververhitting ofzo.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• freddifish
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

zal wel een beveiliging (temp) ingesteld staan in het BIOS

GPNV = general purpose non volatile (memory) area, volgens mij is dit een deel van je flashable bios. Opnieuw flashen of "reset defaults" kan dus helpen [ik vond dit op de INTEL site, zoek daar 's]
waarschijnlijk toch te warm geworden waardoor er wat 1tjes in nulletjes zijn teruggevallen ofzo :P

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Het getuigt wel van stijl dat hij het verhaal eerlijk verteld, hij had ook gewoon iets anders kunnen verzinnen.

Maar hopen dat de ezel zich geen 2x aan dezelfde steen stoot ! :)

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

Verwijderd

STUPID , dat zou wel het laatste wezen wat ik met mijn AMD pc zou doen >:)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Haha...ik heb gisteren mijn fan van mijn CPU afgehaald, dus hij draaide alleen met heatsink...en wilde niet crashen, totdat ik een }:O op startte, toen liep hij langzaam naar de 70 graden, en toen een 'spontane' reset. Maar zonder }:O draait ie dus gewoon, dat vond ik wel stoer :)

Overigens, needless to say, gaat het hier over een Intel P3-1000@1155 :)

Je CPU was na 2 uur nog 54 graden...hoe warm denk je dan wel niet dat dat arme ding geweest is???

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Pagina: 1