Toon posts:

Disk write cache enablen (xp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 color gif..daarom ziet het er brak uit :)
Afbeeldingslocatie: http://thijs.saalmink.nl/disk.gif

Volgens de benchmark is disk write cache niet enabled..en de score is ook nogal laag..in w98 was ie veeeeel hoger.

Waarom is dit niet automatisch geactiveerd? En why the hell, is er niks over te vinden in XP help en online ook nauwelijks.

Ik kan in XP nergens vinden waar ik dat moet activeren..en of dat uberhaubt kan. Ik heb diverse online performance tips gevolgd..maar ik kan in XP nergens iets over vinden dus laat staan aanzetten. Of hoeft dit niet?
Lijkt me wel want ik kreeg ook al een waarshuwing van het programma Bootvis.

Drivers zijn ok..

HD = Maxtor 5 T020H2 SCSI (er staat scsi maar het is helemaal geen scsi..dat begrijp ik ook niet)
(NTFS) (ATA100)

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Dat SiSoft is alleen een beetje betrouwbaar als de schijf leeg is. Dan zet 'ie z'n testfile aan het begin van de schijf en wordt de testfile zelf niet gefragmenteerd op de disk gezet. Door al dit soort beperkingen is het een niet erg representatieve benchmark tool.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Lijkt mij dat het een propertie is van het disk object in de hardware manager, net als W95-W2000.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Volgens mij is het "normaal" dat Sisoft zo'n lage waarden aangeeft in XP ... ik heb het nl ook met alle 3 de schijven (ntfs of fat maakt ook niet uit) :(

Gewoon een ander programma gebruiken, hdtach schijnt wel goed te zijn voor de hd.
Zelf merk ik geen verschil in HD snelheid tussen XP en 2K , dus dan neem ik aan dat het aan Sandra ligt.

PS Ook vandaag Windows XP gekocht? ;)

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

..In Win2K AS heb ik hetzelfde probleem. Kijk ook eens in je event viewer.

Bij mij staat er als Warning:

" The driver disabled the write cache on device device\harddisk0\dr0 "

Event Id: 34

Ik ben er ook nog niet helemaal uit :?

B.t.w. ik heb een Quantum LM plus 15 Gig

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Staat bij XP in de eigenschappen van de schijf zelf.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Bij m'n Ata66 schijf staat ie zeker aan, die zit op de gewone IDE controller,
maar een andere ATA66 en een ATA100 zitten op de highpoint 370 controller van de Abit KA7-100 , die worden in Windows gezien als SCSI schijven (heeft T-LEE ook last van denk ik) en dan kun je de cache dus niet in-/uitschakelen...

Maar ik denk dat dat ook wel goed zit, zal wel standaard caching aanstaan in XP.

//ff lekker off-topic: mr_a , hoe kom je aan dat user icoontje ? ik zie nl dat WaarAnders precies dezelfde heeft ...

Verwijderd

Effe dit oude topic kicken. Ik krijg dus ook een waarschuwing van Bootvis dat mijn write cache niet enabled is. Hoe krijg ik deze aan met mijn onboard raid config? Bij de schijven in apparaat beheer is geen mogelijkheid tot het aanzetten ervan. Iets wat wel mogenlijk is als ik een ide schijf solo eraan hang??? Hellup :)

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 21:02:
Effe dit oude topic kicken. Ik krijg dus ook een waarschuwing van Bootvis dat mijn write cache niet enabled is. Hoe krijg ik deze aan met mijn onboard raid config? Bij de schijven in apparaat beheer is geen mogelijkheid tot het aanzetten ervan. Iets wat wel mogenlijk is als ik een ide schijf solo eraan hang??? Hellup :)
Ik heb precies hetzelfde, bootvis zegt dit ook met mijn systeem. (asus P4T533-C)

I

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Jah daar heb ik dus ook last van met bootvis dat ie zegt dat disk write cache disabled is ofzo en omdat er nog geen antwoord is op dit topic en ik zelf nog wel graag een antwoord wil heropen ik hem. :9

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

Verwijderd

kijk eerst es bij de fabrikant van je hd, sommige hebben tools om dat te veranderen bv ibm heeft zoiets waarmee je van alles kan veranderen...

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Jah maar zoals al in me sig staat heb ik een maxtor en daaar kan ik niet zon tooltje voor vinde :'(

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 06:51

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 06:35:
kijk eerst es bij de fabrikant van je hd, sommige hebben tools om dat te veranderen bv ibm heeft zoiets waarmee je van alles kan veranderen...
Oja? Ik heb net gezocht op de IBM-site en niet iets bruikbaars gevonden? Heb je namen, types enz. van die tools voor me?

Verwijderd

ja ibm is niet meer, je moet bij hitachi kijken http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm en het programma heet Feature Tool (v1.80)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-03 02:38
Mr Double B schreef op 24 April 2003 @ 15:42:
Jah maar zoals al in me sig staat heb ik een maxtor en daaar kan ik niet zon tooltje voor vinde :'(
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 21:02:
Iemand die hier een oplossing voor heeft :?

Ik heb die melding ook, maar kan nog steeds niets vinden hoe of wat ik dat moet aanzetten, en of dat ook daadwerkelijk zorgt voor verbetering, die write cache..

Dus bij deze een KICK :)

Ik kan het niet aanzetten bij properties van me HD o.i.d.
Ik heb de meerdere HD's, maar 2 daarvan zitten op RAID en 2 ervan los op normale IDE, maar op geen van allen kan ik het ergens aan/uitzetten

[ Voor 12% gewijzigd door Hoyden op 28-04-2003 21:13 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je haalt 2 dingen door elkaar: de Windows write cache, en de harddisk write cache. Die van de harddisk zal vast wel aan staan, dat is bij bijna alle moderne IDE schijven zo. Anders kan je dat met de IBM Feature tool wel aanzetten. Anderzijds heb je de Windows write cache. Deze kan je bij IDE controllers inderdaad aan en uit zetten. Maar bij gebruik van bijv Promise raid controllers worden de schijven als SCSI schijven gezien en is de cache grijs en kan niet meer veranderd worden. Dit is "per design". De melding in Bootvis kan dus fout zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-03 02:38
Microkid schreef op 28 april 2003 @ 21:22:
Je haalt 2 dingen door elkaar: de Windows write cache, en de harddisk write cache. Die van de harddisk zal vast wel aan staan, dat is bij bijna alle moderne IDE schijven zo. Anders kan je dat met de IBM Feature tool wel aanzetten. Anderzijds heb je de Windows write cache. Deze kan je bij IDE controllers inderdaad aan en uit zetten. Maar bij gebruik van bijv Promise raid controllers worden de schijven als SCSI schijven gezien en is de cache grijs en kan niet meer veranderd worden. Dit is "per design". De melding in Bootvis kan dus fout zijn.
Het gaat mij idd ook alleen maar om die melding van Bootvis.
Als het niks "ergs" dan laten we het zo. :)

Maar ik zag dat er nogal wat onduidelijkheid over was, hoe en wat, en of het aangezet kon worden.

Maar blijkbaar is dit dus normaal, zeker met Raid schijven..
Ok thnx dan. :)
Pagina: 1