Probleem: Visualisation en Beamers

Pagina: 1
Acties:

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 13:45
Probleem:

Binnenkort hebben we een 'night of the proms', wij zijn hierbij aangesteld om de visualisatie te verzorgen.
De bedoeling is dus dat wij de muziek in beeld brengen, met een computer en een beamer (die zich ergens hoog in de lucht aan de trussen heeft opgehangen).

We zaten hierbij te denken aan WinAmp, met een aparte plugin voor de input, en visualisations voor de uitvoer. Op zich (tamelijk) stabiel, en niet al te moeilijk in uitvoering. Maar misschien zijn er mensen die een beter programma kennen dat we daarvoor kunnen gebruiken. Een paar eisen:
- het programma moet freeware zijn;
- het moet een tamelijk hoge framerate op een tamelijk hoge resolutie draaien.

Maar nu zitten we nog met een technisch vraagstuk:
We hebben op zich een systeem, maar we weten nog niet hoe we het gaan uitvoeren, er zijn drie mogelijkheden:

1) Één computer, met twee videokaarten. Op de ene videokaart een monitor, op de andere de beamer. Verder op de monitor Windows (en dus de controls van de visualisation) laten zien, en op de beamer dus de visualisation van WinAmp.

2) Één computer met een dual-head kaart. Dus op dezelfde kaart de monitor en de beamer. Voor de rest ook gewoon op de monitor Windows, en op de beamer de visualisation.

3) Twee computers, verbonden met een UTP-Kabel (netwerk):
- Een snel rekenwonder, met een videokaart, met daarop de beamer
- Een gewone office-computer, waarmee we de visualisation kunnen bedienen.

Voordelen van configuratie 1 en 2 zijn dat we maar één computer nodig hebben (één windhoos die kan vastnaaien), plus we weten zeker dat dit systeem werkt (op de ene monitor Windows, op de andere monitor Visualisation)
Voordelen van configuratie 3 zijn dat we zeker geen signaalverlies hebben in het videobeeld (de computer kan praktisch langs de beamers staan) en we denken dat we ook wat minder cpu-load hebben, maar dat weten we niet zeker.

Nu is eigenlijk het belangrijkst dat we een hoge framerate halen, op een tamelijk hoge resolutie (tenminste 1024 x 768).

Ook weten we nog niet helemaal zeker hoe de beamers aangestuurd worden, met standaard VGA-kabel, of met een video-kabel (coax). Dat hopen we in de loop van de week te horen.

Twee vragen aan jullie GoTters dus:

1) Kennen jullie nog een snel, handig programma voor ons? (graag URL)
2) Welke van de drie configuraties kunnen we het best gebruiken? (incl. uitleg, natuurlijk)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
ten eerste, jullie zijn aangesteld voor de night of the proms en jullie weten er niet eens iets vanaf?!?!?

ten tweede, optie 3 is het beste, ALS je een prog kan vinden dat met netwerk werkt.

ten derde, Gebruik een VJ programma (ben ff de naam kwijt), heel simpel.

en ten vierde: Ik geloof niet echt dat jullie daarvoor aangesteld zijn, terwijl de gemiddelde GoTter er al meer vanaf weet.

• Flard
Mijn antwoorden:

1) Wij twee zijn samen allebei fanatiek programmers en webscripters. Dat zijn twee dingen waar we hartstikke goed mee uit de voeten kunnen. Toen dacht dus iemand dat wij zoets wel zouden kunnen doen. Hebben wij meteen 'ja' gezegd, want het leuk ons ook wel leuk.
Nu zaten wij dus gisteravond alles een beetje uit te denken, en toen kwamen we dus op die drie configuraties uit.

We hebben op zich dus wel een idee hoe, maar willen de snelste configuratie hebben, en aangezien we de niet het geld hebben om de verschillende configuraties uit te testen, hadden we de hoop dat hier op Tweakers ons iemand wel kon helpen.

2) was ook onze favoriet. Voor de besturing zijn we niet zo héél erg bang.

3) iemand anders die misschien wel de naam weet van een goed VJ programma?

4) Like I said: we hebben er wel verstand van (zeker meer dan de gemiddelde GoTter), maar we hebben gewoon niet het geld om alles uit te proberen. En we zijn er zekers voor aangesteld.

• Flard
Niemand die kan helpen?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

met UTP netwerk lijkt me een beetje overbodig... ik zou voor dualhead gaan

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met een winamp plugin als R2v2 zijn hele aardige resultaten te bereiken:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jesc/foto/visual.jpg
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jesc/foto/visual2.jpg

Op de site van winamp vind je er nog veel meer, maar dit is wel één van de betere :)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Hoge refresh rates? Waarom? Bij een beamer boeit het niet welke refresh rate je draait, 60 Hz of 100 Hz, geen verschil.

Oh ja..

Wat ik altijd doe, Winamp op secondary scherm, plugin (Climax, zoek even op winamp.com) op primary op beamer. Voordeel is dat je nummers kan add'en in je playlist en verder gewoon winamp kan gebruiken terwijl plugin draait, met andere plugins zoald Geiss, G-Force, etc kan dat niet.

ATi Rage Pro AGP (1e)
Matrox G200 PCI (2e)

Werkt wel goed. Enige nadeel is, Climax is niet zo'n geweldig boeiende plugin

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

snoei

kabels... :D

Op maandag 29 oktober 2001 21:24 schreef m-m het volgende:
met UTP netwerk lijkt me een beetje overbodig... ik zou voor dualhead gaan
Dan krijgen we het probleem dat we een vga-kabel moeten hebben die zo'n 50 tot 100 meter lang is. (misschien een beetje te lang zelfs), Vandaar dat wij aan utp zaten te denken.

• snoei

snoei

Op maandag 29 oktober 2001 23:19 schreef gcb het volgende:
Hoge refresh rates? Waarom? Bij een beamer boeit het niet welke refresh rate je draait, 60 Hz of 100 Hz, geen verschil.

Oh ja..

Wat ik altijd doe, Winamp op secondary scherm, plugin (Climax, zoek even op winamp.com) op primary op beamer. Voordeel is dat je nummers kan add'en in je playlist en verder gewoon winamp kan gebruiken terwijl plugin draait, met andere plugins zoald Geiss, G-Force, etc kan dat niet.

ATi Rage Pro AGP (1e)
Matrox G200 PCI (2e)

Werkt wel goed. Enige nadeel is, Climax is niet zo'n geweldig boeiende plugin
ff goed lezen!! wij zeggen hoge frame rates, is heel wat anders dan refresh rates!!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Op dinsdag 30 oktober 2001 11:30 schreef snoei het volgende:

[..]

Dan krijgen we het probleem dat we een vga-kabel moeten hebben die zo'n 50 tot 100 meter lang is. (misschien een beetje te lang zelfs), Vandaar dat wij aan utp zaten te denken.
:o :+

• ferdi|IA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2003
Hmm 50 tot 100 meter is idd wel erg veel, bij ons op het stagebedrijf weet ik dat 15-20 sowieso geen probleem is en voor een langere afstand zou ik dus kiezen voor een tv out (tulp) dan de nodige lengte RG59 (BNC) kabel ertussen en eventueel verloopjes.

Een andere optie is een win2k pc bij de beamer en een laptopje met UTP voor de besturing, met zoiets als bijvoorbeeld Terminal Services erop ofzo.

Persoonlijk zou ik voor het eerste gaan.

groetjes ferdi

• snoei

snoei

TV-signaal kan wel, alleen dan hebben we weer een lagere resolutie. (d8 iets van 700 x 350??). we wilde juist een zo hoog mogelijk res. vandaar dus de pc naast de beamer.
Pagina: 1