Toon posts:

[Linux] Dualboot met twee distro's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd of ik straffeloos een dualboot systeem met bijvoorbeeld Debian 2.2r3 en Red Hat 7.2 op kan zetten.
Ik werk zelf het liefst met Debian maar voor mijn lieftallige echtgenote zou een uitgebreide Desktop Environment als KDE wel prettig zijn. Ik realiseer me dat dit onder Woody ook mogelijk is, maar gezien het feit dat daar de laatste tijd wat probleempjes zijn met de bootdisks heb ik de iso's van Red Hat gedownload.
Als ik bijvoorbeeld :
/dev/hda1 40 Mb /boot
/dev/hda2 510 Mb /swap (schijnt RedHat lekker te vinden)
/dev/hda3 5000 Mb / Debian
/dev/hda4 5000 Mb / Red Hat
op bovenstaande wijze mijn hd zou partioneren, zou dit problemen opleveren ? Ik neem aan van niet, maar voor dat ik mijn o zo fijne Debian installatie opnieuw ga partioneren wil ik dat wel ff zeker weten :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Beetje onzinnig om voor een windowsmanager een andere distributie te installeren lijkt me.. Als je al op een HD Debian wilt installeren, dan kun je daar gewoon KDE bijzetten. Ik gebruik zelf nu al ruim een half jaar ofzo Woody, en hij boot tot nu toe elke keer..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Het verschil tussen RedHat en Debian zit hem IMHO vooral in de configuratietools. Lizzardje zus en zo. Geef je je echtgenote je root password? Ja? -> RedHat (en verkloot ze jouw mooie Debian installatie niet), Nee? -> Geen RedHat omdat ze het verschil van ze langzalzeleven niet zal merken.

En wat zijn je troubels met bootdisks?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Wat je wil kan in ieder geval :z

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 21:01 schreef moto-moi het volgende:
Beetje onzinnig om voor een windowsmanager een andere distributie te installeren lijkt me.. Als je al op een HD Debian wilt installeren, dan kun je daar gewoon KDE bijzetten. Ik gebruik zelf nu al ruim een half jaar ofzo Woody, en hij boot tot nu toe elke keer..
Okay, daar zit wat in (je hebt ook gelijk, overigens).
Gesteld dat ik het toch zou willen, los van de motivatie : kan het of kan het niet ?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Heel simpel zelfs!:)

Met die boot zou ik alleen niet gaan kloten, dat kun je bij redhat gewoon in die ene partitie bouwen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 24 oktober 2001 20:52 schreef Sprits het volgende:
Ik ben benieuwd of ik straffeloos een dualboot systeem met bijvoorbeeld Debian 2.2r3 en Red Hat 7.2 op kan zetten.
Ik werk zelf het liefst met Debian maar voor mijn lieftallige echtgenote zou een uitgebreide Desktop Environment als KDE wel prettig zijn. Ik realiseer me dat dit onder Woody ook mogelijk is, maar gezien het feit dat daar de laatste tijd wat probleempjes zijn met de bootdisks heb ik de iso's van Red Hat gedownload.
Als ik bijvoorbeeld :
/dev/hda1 40 Mb /boot
/dev/hda2 510 Mb /swap (schijnt RedHat lekker te vinden)
/dev/hda3 5000 Mb / Debian
/dev/hda4 5000 Mb / Red Hat
op bovenstaande wijze mijn hd zou partioneren, zou dit problemen opleveren ? Ik neem aan van niet, maar voor dat ik mijn o zo fijne Debian installatie opnieuw ga partioneren wil ik dat wel ff zeker weten :)
Ik weet niet precies wat de problemen zijn met de KDE van woody, maar als deze in orde is, zou ik daar gewoon voor gaan.
Als je er toch voor kiest om te herpartitioneren is het misschien interessant om 2 gig (or so) voor Debian te doen, 2 gig voor Red Hat, en 6 gig voor een aparte /home partitie.
Op woensdag 24 oktober 2001 21:09 schreef balk het volgende:
Geef je je echtgenote je root password? Ja? -> RedHat (en verkloot ze jouw mooie Debian installatie niet)
code:
1
2
mount /dev/debianpartitie /mnt
rm -rf /mnt/*

>:)

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 24 oktober 2001 21:13 schreef Sprits het volgende:
Gesteld dat ik het toch zou willen, los van de motivatie : kan het of kan het niet ?
Owja, of het kan: ja.
Mits je een beetje oppast dat je niet tijdens het installen de verkeerde / partitie mount ofzo...
Als je dualboot volsta je overigens ook met 1 swap-partitie.

* deadinspace heeft ooit gedualboot met Debian en Debian op zijn workstation :)

• balk
Op woensdag 24 oktober 2001 21:21 schreef deadinspace het volgende:
code:
1
2
rm -rf /mnt/*

:)
Je hebt helemaal gelijk. Maar er is een verschil tussen moedwil en een ongelukje......

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 21:21 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat de problemen zijn met de KDE van woody, maar als deze in orde is, zou ik daar gewoon voor gaan.
Als je er toch voor kiest om te herpartitioneren is het misschien interessant om 2 gig (or so) voor Debian te doen, 2 gig voor Red Hat, en 6 gig voor een aparte /home partitie.
[..]
code:
1
2
rm -rf /mnt/*

Grinnik, rootwachtwoorden en echtgenotes, lijkt me niet zo'n beste combinatie. M.b.t. tot de problemen met Woody,met de een na laatste set met bootdisks waren wat problemen. Aangezien Woody nog niet helemaal stable is (de pakketten wel, maar toch lees ik af en toe wat meldingen over de debian-tools) heb ik niet zo veel zin om na een apt-get dist-upgrade met Woody een gebroken configuratie te hebben. Vandaar het idee van RH en dan voor mezelf voorlopig Potato totdat Woody gereleased wordt. Maar als ik de reacties zo lees dan zijn er kennelijk weinig problemen met Woody, en kan ik dus beter upgraden. Is per slot van rekening ook beter voor mijn uptime :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 24 oktober 2001 21:36 schreef Sprits het volgende:
Maar als ik de reacties zo lees dan zijn er kennelijk weinig problemen met Woody, en kan ik dus beter upgraden. Is per slot van rekening ook beter voor mijn uptime :)
<grijns> Da's zeker waar.. Trouwens, die bootdisks heb je maar _1_ keertje nodig, om de install te starten, daarna installeer je lilo, en kun je (gelukkig) die bootdisk het raam uit smijten.. Die dingen gaan alleen maar stuk hier :-(

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 21:23 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Owja, of het kan: ja.
Mits je een beetje oppast dat je niet tijdens het installen de verkeerde / partitie mount ofzo...
Als je dualboot volsta je overigens ook met 1 swap-partitie.

* deadinspace heeft ooit gedualboot met Debian en Debian op zijn workstation :)
Dat zal het probleem niet wezen, da's een kwestie van lilo configureren, en zorgen dat de beide root's elkaar niet bijten. Overigens had ik ook maar een swap in mijn voorstel staan. Ik vind trouwens dat die swap voor Red Hat wel achterlijk groot is geworden. Ik heb 512 MB geheugen en Red Hat maakt gewoon lekker een halve gieg aan swap aan :? Dan lees ik elders dat de nieuwe kernels effectiever swappen, dan denk je bij je zelf ook : dat haal je de donder met zo'n swap :)

Verwijderd

Topicstarter
Met vreugde kan ik u mededelen dat ik van mijn vrouw (ja,ja) Woody of Potato mag blijven/gaan gebruiken mits ik dezelfde spelletjes weet te installeren, die zij op dit moment naast me onder KDE zit te spelen (Ik heb Red Hat op een andere pc draaien). Met andere woorden, hartelijk voor het meedenken :) en de vriendelijke groeten van mijn lieftallige echtgenote (die vanavond voor het eerst een Linux Distro heeft geinstalleerd - Applaus en staande ovaties welkom).
:D

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:46
Onderschat ze niet he, die vrouwen. Mijn vriendin kan ook prima een harddisk of een pci kaartje inbouwen hoor!

Maaruh, zover ik weet is een swap van >127 mb onzinnig, ookal zit er meer geheugen in. Ik durf dit alleen niet met zekerheid te zeggen

edit:

Ik heb het ff opgezocht:
De kernel 2.0.x kan max een swap van 128 mb aan, maar je kunt natuurlijk wel meerdere swap partities aanleggen.
Vanaf 2.2.x mag de swap 2GB zijn

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 21:54 schreef hardrocker het volgende:

Ik heb het ff opgezocht:
De kernel 2.0.x kan max een swap van 128 mb aan, maar je kunt natuurlijk wel meerdere swap partities aanleggen.
Vanaf 2.2.x mag de swap 2GB zijn
offtopic:
Misschien ligt dan aan mij hoor, maar waarvoor is zo'n grote swap nodig :? Ik heb hier een systeem met een K6-III 400 met 512Mb SDRAM en een 20GB schijf draaien, en volgens mij is de swap van zijn levensdagen nooit gebruikt....

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:46
Ik haal dit rechtstreeks uit het handboek van SuSE 7.0
(page 71 section 2.10.1)
To be safe, opt for at least 96 MB of virtual memory. Oone thing you should never do is not assign swap space at all! Even on a machine with 256MB RAM, there sould be a swap partition. The reasons are described in section 2.10.3 page 74
(page 74 section 2.10.3)
The size of main memory is more important in Linux than the processor itself. One reason is Linux' ability to dynamically create buffers of hard disk data. Here, Linux uses lots of tricks, such as "read ahead" (getting sectors in advance) and "delayed write" (saving writes until there is a bundle to write). The latter is the reason why you should not switch off your Linux machine. Both items are the reason why Linux is so fast and why the memory seems to fill rapidly. Linux works with shared libraries, that is, lots of programs and applications share the same library. A library call has only to be allocated once. This also means that your memory fills up rather quickly. So if you do not know whether to purchase another main board or some more memory, we recommend you do the latter as it increases the speed of Linux.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is duidelijk en dat wist ik op zich ook wel, maar ik heb onder WindowMaker een dockapp draaien waar je kunt zien hoeveel geheugen en swap er effectief gebruikt worden en ik heb die swap nog nooit op zien lopen. Op systemen met weinig geheugen kan ik het me heel goed voorstellen, maar dat de nieuwe kernels zo'n enorme swap nodig hebben, daar begrijp ik geen moer van. 512 Mb geheugen + 512 Mb swap, daar kan ik 8 installaties van Debian in bufferen. Dat lijkt me een beetje teveel van het goed. Maar goed, voordat we op ons lazer krijgen, dat we offtopic bezig zijn :) , ik zal me wel eens verdiepen in de reden dat de nieuwe kernels zo veeleisend zijn. Bedankt voor het meedenken en je zoekwerk.

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Wat betreft de swap:
als je 512 meg ram hebt, kun je best met weinig of zelfs geen swap toe, mits je je compu als gewone desktop gebruikt, kortom als die 512meg veel te veel is.
Als je die 512 meg ook ECHT gebruikt (zeg gimpen met een paar plaatjes van 150 meg ieder ofzo, of 100 instances van apache die ieder een paar meg worden) zou ik de gebruikelijke regel van swap = 2 x ram wel aanhouden.
Als het een gewone desktop bak is: 256 of (als je krap zit qua HD) 128 meg swap. (ikzelf heb 640 meg en 200 ofzo, resp).

Wat betreft die bootdisks:
Die heb je niet nodig, mits je een goede inet-verbinding hebt.
• sources.list aanpassen
• apt-get update; apt-get dist-upgrade

Zou goed moeten gaan, ik heb alle Debian bakken ook met de Potato bootflops geinstalled.

En veel problemen qua 'stabiliteit' verwacht ik niet met Woody... het is al de bedoeling dat in Debian Testing niks fataal kapot is, en Woody is nu al half frozen, en zou juist op het moment conservatiever moeten zijn.

Er waren alleen licensing issues met KDE/QT, dus KDE en QT hebben een achterstand opgelopen in Debian, ik weet niet of dit nog een rol speelt in Woody (dat weet Odysseus waarschijnlijk beter).

En ach ja... Sid is te overleven (ik draai Sid op mijn workstations), dus woody zal goed te houden zijn lijkt me.

• balk
Woody wordt op dit moment geleverd met KDE 2.1.2, niet de nieuwste editie dus. Zal er ook wel nooit in komen gezien de huidige staat van Woody.

Dit baseer ik vooral op de dalende hoeveelheid pakketjes die je dagelijks binnen kan apt-get upgrade'n.
Pagina: 1