Word ik freelancer? Of is er een andere oplossing!

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Ik ben nu met een paar site's bezig, en loop elke keer tegen hetzelfde probleem aan.
Veel bedrijven willen geen zwart geld betalen. Wat is voor mij het beste alternatief?
Ik ben op gesprek geweest bij de kamer van koophandel en die vertelden mij dat je je niet zo maar even laat inschrijven. Dit in verband met allerlei moeilijke belastingstoestanden.
Hoe lossen jullie dit soort problemen op?
Weten jullie misschien een andere oplossing?

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:12
http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/index.htm

(en andere pagina's op de site v/d belastingdienst)

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Ik werk via mijn pa... Die heeft een eigen zaak, een communicatiebureau. Hij brengt me in contact met mensen/bedrijven die een site nodig hebben. Werkt uitstekend.. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Verwijderd

Laat je niet afschrikken. Eerst eens pijlen wie er in je omg allemaal wel een site willen en of ze het kunnen/willen betalen (niet onder de prijs gaan zitten!), Btw-nummer nemen, bedrijfsplannetje maken (hoeveel&wat investeren, hoeveel lenen en bij wie, op hoeveel inkomsten mik je in de eerstkomende periode etc.) goeie boekhouder nemen, je kan gratis iemand van de beldienst langs laten komen om je te laten adviseren, dan inschrijven bij KvK.

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
ehhh,

hoezo moeilijke belasting toestanden?

ik heb me laatst gewoon als eenmans zaak
laten inschrijven bij kvk (o.a. zodat je een .nl domein kan nemen ) nadat ik eerst 2 keer was langs geweest voor info,
maar ze hebben me nix verteld van moeilijke dingen met belasting ofzo.

je laat me wel ff schrikken hoor.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

ik ben 14, en het mocht pas vanaf 16 :(
maar to the point :)

Ik heb me ook laten informeren. En je kan problemen met studiefinanciering krijgen :( (of jullie moeten al oude lullen zijn hiero :) )

Verder mocht je ook maar een bepaald bedrag per jaar verdienen en anders moest je al meer belasting gaan betalen

en dan
zouden er ook nog problemen met de verzekering kunnen komen (in mijn geval, 14 of 16 jaar) dat je onder de "paraplu" van je ouders wordt gehaald en jezelf moet verzekeren ofziets

ik zou dus eens goed rondgaanvragen aan iedereen :)

Verwijderd

Waarom zou jezelf wel zwart betaald willen worden dan? Je kan je verdiende geld gewoon uit laten keren en het zelf daarna aan de belasting opgeven als extra freelance inkomsten. Nadeel is wel dat waar iedereen geld terugkrijgt jij meestal geld moet betalen (Tenzij het minder dan 8000 piek is ofzo).

Een inschrijving bij de KvK is echt niet nodig als je alleen af en toe een opdracht uitvoert! Het klopt helemaal als ze zeggen dat het meer rompslomp oplevert dan het goed doet.

Ik heb zelf ook een paar maanden een bedrijfje gehad, omdat ik in de veronderstelling was dat dat zo hoorde, maar dat hoeft dus helemaal niet.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 20:11
Het grootste probleem waar ik volgens de KvK tegenaan zou lopen zou de belasting zijn. Als je een eigen bedrijf begint (freelance of BV maakt niet uit) gaat de belastingdienst pas na een jaar kijken wat je het afgelopen jaar omgezet hebt, hoeveel klanten je gehad hebt, etc.
Pas DAN gaan ze bepalen hoe ze jouw voor de belasting zien.
Dus of eenmanszaak of gewoon loondienst, etc... Dan kan je dus van een behoorlijk koude kermis thuiskomen!
Al je (geplande) belasting aftrek gaat niet door. En je kan dus alsnog van al je afgehandelde klussen de helft aan meneer belasting afdragen. Dit is wat ze bij de kvk hebben verteld. Heeft iemand hier andere ervaringen mee?

Verwijderd

Klopt, freelancen is niet fijn tegenwoordig. Ik zelf ben semi-freelancer. Ik weet niet hoeveel je verdient, maar wat je kunt doen is een poolbureau (een soort verkapte uitzendbureau) benaderen. Bij hun sluit je een contract op projectbasis (je komt dus gewoon in loondienst). Het bedrijf voor wie jij een website bouwt betaalt dan het poolbureau die vervolgens jou betaalt. Zij zorgen voor belastingafdracht, administratie etc....hiervoor vragen ze natuurlijk een commissie. Je moet uitgaan van circa 15%, maar het hangt ervan af of het voor de poolbureau aantrekkelijk is.
Wat je ook kunt doen is een uitzendbureau benaderen. Ik denk dat je bij een kleine meer kans maakt dat ze zaken met je willen doen.

• _FlasH_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-08 13:22
Wat denken jullie dat ik het beste kan doen? Als ik als freelancer af en toe wat kleine opdrachtjes voor particulieren/verenigingen en bedrijven doe, (zeg 1 tot 80 uurs opdrachten) en dus geen 1225 haal per jaar, maar toch legaal bezig wil zijn en belasting e.d. betalen??

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.. Moet ik dan toch perse een eenmanszaak starten, KVK-nummer regelen etc.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:40

Pelle

🚴‍♂️

Euh, zo'n oud topic kicken hoeft van mij niet hoor :)
Bel de belastingdienst eens op, die kunnen je er alles over vertellen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.