Toon posts:

mobo zonder CMOS?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een oudere compu gekregen en ik wilde het password uit de BIOS halen, en dat zou ik dan moeten doen door m'n CMOS te clearen, maar het klint misschien gek, en ik ben echt geen newbie, maar ik kan die jumper helemaal niet vinden op deze mobo!!!
Het is een oude mobo, waar ik sowieso minder bekend mee ben (Pentium I), en het hele woord CMOS staat uberhaupt niet op de mobo, en de battery kan ik ook niet vinden...
Toen heb ik alle jumpers op de mobo maar een keer omgezet, maar de BIOS heeft nog steeds dat password...

Weet iemand hoe je op oudere borden de CMOS cleart?
Thnx

Verwijderd

Hmm vreemd, geen batterij. Die jumper zou nog kunnen, niet alle Biossen hadden vroeger een jumper. Welke bios is het (dus Award AMi..).

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10
* Bramster pakt zijn oude P1 mobo van de muur

op deze zit ook geen batery en ik vind ook geen jumper....

Verwijderd

Zit er ook geen condensator op die de boel onder spanning houd? Dus zo'n tonnetje (meestal in de kleuren paars/zart of blauw).

Verwijderd

zit er niet ergens een blok ter groote van een bios IC.

met de text "DALLAS real time"

dat is nl een bios met ingeboude battery

Verwijderd

Topicstarter
OK, het ligt dus kennelijk niet aan mij :)
Maar hoe clear ik dan m'n CMOS?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu ff niet thuis, maar als ik die DALLAS vind, moet ik die er dan af trekken en er weer in zetten ofzo?

Verwijderd

als het een award bios is gewoon ff intypen
AWARD_SW das het master password voor oude mobo's met een award bios

Verwijderd

Weet je uit je hoofd welk merk en type MB het is?
En dat AWARD_SW klopt idd (wel met hoofdletters!) een ander password is (uit mijn hoofd) j292.

Verwijderd

zal niet werken omdat de battery er vast in zit.

het MB dat ik heb heeft er een jumper voor om het wachtwoord weg te halen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

Exirion

Gadgetfetisjist

->[PMG]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

okee, volgens mij betekent CMOS zoiets als complementary metal oxide semiconductor ofzo, zit je mobo niet VOL geladen met dat soort silicium transistortjes, weerstanden, condensators etc...?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Als je nog wel op kunt starten in DOS:

debug
o 70 2E
o 71 0
q

CTRL+ALT+DEL: Hey, mn CMOS is brak :)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-08 14:34

markvt

Peppi Cola

je kan ook jouw bios settings backup-en en in die planten met een proggie

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm. Waarschijnlijk zit er wel een batterij op, maar niet in de vorm die je misschien kent..

Meestal een blauw 'tonnetje' en dat zit meestal in de buurt van de keyboard-connector.. Als het goed is zit daar in de buurt dan ook iets om de cmos te clearen.. (twee jumper-pennetjes zonder jumper erop.. Die moet je dus effe kortsluiten!)
Pagina: 1