Cyrix cpu server waardig??

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 22:24
Hoi,

Ik wil een server opzetten om het internet te delen tussen 3 computers.
Ook wil ik er in de toekomst een file server van maken.

De huidige proc is een Cyrix 166+ (133mzh).
Nu kan het mobo ook Pentium MMX procjes aan! en ik vraag mij af, heeft het zin om er een andere CPU in te zetten?

Het geheel gaat op linux draaien, maar is de FPU van de cyrix genoeg om het werk een beetje aan te kunnen?
Een 200mhz mmmx heb je voor zo'n 5 tientjes!

American Express vraagbaak

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:31
internet delen wil prima met je cyrix, wel linux gebruiken onder windows is ie niet echt stabiel :P

Of het ook genoeg is voor een fileserver weet ik niet!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Doorgaans heeft een server niet veel aan een FPU (tenzij je een rendering farm oid wilt bouwen ;) ).
Vrijwel alle normale zaken (webserver, ftpserver, fileserver, etc.) gebruiken alleen integer dus die Cyrix zou geen problemen moeten geven.

• Stinger_Ventura
Op woensdag 24 oktober 2001 16:05 schreef Matrix het volgende:
internet delen wil prima met je cyrix, wel linux gebruiken onder windows is ie niet echt stabiel :P

Ja! linux!?
maar onder windows niet stabiel!?

Is deze CPU dan uberhaupt wel stabiel, want ik heb geen zin om steeds die pc te resetten! Omdat deze in de andere ruimte gaat staan heb ik er geen permanente toegang toe!

• warp
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 16:05 schreef Matrix het volgende:
Een pure fileserver hoeft alleen maar een beetje te I/O'en, kan ook prima met een 486je ofzo ;)

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Het enige wat een cyrix cpu waardig is, is een bewerking met de moker. Sorry.. mijn mening (iets teveel slechte ervaringen gehad met die cyrix krengen :r).

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cyrix 166+ funcioneert hier na 5 jaar nog steeds perfect als 2e pc hoor. Officetoepassingen, beetje internetten. Gaat prima.

• Stinger_Ventura
Maar mijn vraag is dan of de vervanging van de Cyrix cpu door een intel variant van enig snellere afkomst ( 200mhz ) de moeite waard is.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Op woensdag 24 oktober 2001 16:28 schreef RedruM het volgende:
Het enige wat een cyrix cpu waardig is, is een bewerking met de moker. Sorry.. mijn mening (iets teveel slechte ervaringen gehad met die cyrix krengen :r).
Sorry dat ik het zeg, maar dat ligt dan echt aan je eigen kunnen. Ik wil absoluut niet zeggen dat een cyrix perfect is, maar met een beetje moeite doen ze het goed.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• warp
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 16:43 schreef Stinger_Ventura het volgende:
Maar mijn vraag is dan of de vervanging van de Cyrix cpu door een intel variant van enig snellere afkomst ( 200mhz ) de moeite waard is.
Lees je de replys ook wel?!?

Zal mezelf maar quoten:

"Doorgaans heeft een server niet veel aan een FPU (tenzij je een rendering farm oid wilt bouwen ).

Vrijwel alle normale zaken (webserver, ftpserver, fileserver, etc.) gebruiken alleen integer dus die Cyrix zou geen problemen moeten geven."

Vervangen door een snellere intel is niet echt de moeite waard in dit geval.

• warp
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 16:28 schreef RedruM het volgende:
Ik heb er hier ook nog eentje liggen, werkt als een tiet.
Installeren is ook een vak :+

• Stinger_Ventura
Op woensdag 24 oktober 2001 16:48 schreef warp het volgende:

[..]

Lees je de replys ook wel?!?

Zal mezelf maar quoten:

"Doorgaans heeft een server niet veel aan een FPU (tenzij je een rendering farm oid wilt bouwen ).

Vrijwel alle normale zaken (webserver, ftpserver, fileserver, etc.) gebruiken alleen integer dus die Cyrix zou geen problemen moeten geven."

Vervangen door een snellere intel is niet echt de moeite waard in dit geval.
Natuurlijk lees ik de repleys.

Jij zegt dat het voldoende kan zijn. Okay, ik stel daarop de vraag of het dan toch zin heeft om hem alsnog te vervangen.

Kijk als die Intel zeg, 200% snelheids winst boekt tov de Cyrix voor maar 5 tientjes, dan zeg ik "Dan prak ik er wel een intel in". Aan de andere kant kan die Cyrix op dit moment wel voldoende zijn, maar de minimum eisen van systemen gaat ook steeds meer omhoog.

Ik bekijk dingen wat economischer.

• _Hades_
  • Laatst online: 16:25
Voor Internet delen, en web/ftp server maakt dat dus niet zo heel veel uit.. Tenzij je een webserver wil gaan draaien met 10000 users :)

Ik draai zelf ook gewoon een P75 als internet deler, onder windows NT. Werkt perfect!

• warp
  • Niet online
200% snelheidswinst zal je niet boeken want die Cyrix CPU's zijn qua integer performance juist wel vrij sterk; sneller dan een gelijk geklokte intel iig. en zoals ik al zei, normaliter komt er in een server geen FPU bij kijken (tenzij je erop gaat renderen, of erop gaat Quaken oid ;) ).

Aangezien je hem als Linux file server wilt gebruiken kun je die 5 tientjes beter aan iets anders uitgeven; Linux heeft nog steeds niet van die absurde hardware eisen als de meer recente Windows versies.

Verwijderd

en anders zet je toch een amd k6 in of een k6-2

Verwijderd

Ik heb nog een Cyrix II 300 liggen, presteerd nog best aardig...

Verwijderd

is goed genoeg mits het mobo goed is ik heb een 486sx van cyrix draaien en heeft nu al een uptime van 8 mnd....
(met linux natuurlijk)er hangen dagelijks 6 pc aan te trekken(inet)

lijkt me redelijk....

• valkenier
  • Laatst online: 20-08 15:11
Ach, hier draait een cyrix 120 Mhz met 32 Mb onder w98 als servertje met winroute al bijna 2 jaar (ok, da's niet de uptime) zonder problemen.

Zou rustig die cyrix gebruiken.

• boekenbon
  • Laatst online: 30-08-2023
Heb hier een Cyrix 200+ server draaien op een no-name mobo met 64mb ram. Werkt als een tierelier. Lees er mijn mail op en gebruik hem voor ICQ. Ook als downloadstation is hij perfect. Daarnaast hangen er probleemloos 2 clients aan.

Onzin als je zegt dat een systeem gebasserd op een Cyrix ongeschikt is als server.

Verwijderd

Kun je voor die 5 tientjes geen pentium mmx krijgen dan ?

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ik zou van deze bagger-proc een voor een de pootjes "amputeren". >:) Heb zelf een Cyrix 200+ gehad en het was dat er een Matrox Mystique in m'n comp zat, want anders was m'n comp zo traag als dikke ......

Verwijderd

Vriend van mij draait zijn gateway op een 486 onder BSD en dat draait nog steeds net zo goed als mijn 300... absoluut geen enkel verschil in snelheid dus 't maakt echt geen ene ruk uit. Tja misschien in nanoseconden ofzo maar ja dat moet je zelf maar weten dan :).

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

'k heb hier een cyrix 150pr , draait als een jeweetwel... geen problemen. Als het niet bevalt kun je later toch altijd nog een andere CPU kopen? (okee, zonde van je uptime :))

RAM is interessanter om uit te breiden dan de proc bij dit soort projecten.
Pagina: 1