RH7.2 en IDE RAID (FastTrak 100)

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:41
Vorige week heel m'n PC opnieuw geinstalleerd, 2 partities gemaakt, met veel moeite XP erop gezet, daarna RH7.1 via Network install eropgezet.. Ging allemaal perfect tot ik XP wilde booten, had een beetje domme partities gemaakt en kreeg XP daardoor niet meer geboot.

Anyway, alles eraf gezout, wat handigere partities gemaakt, XP er weer op en maar ff gewacht met RH omdat er ook nog andere dingen moeten gebeuren dan PC's installeren. Zit toch 95% van de tijd in een SSH venster naar een aantal linux servers te werken dus zo'n haast had ik nou ook weer niet.

Zag paar dagen geleden dat Redhat 7.2 uit is en wilde die vandaag maar eens op m'n PC planten.

bootnet.img gedownload, op flop gezet, flop met Promise Fasttrak100 drivers weer gepakt (die het gewoon deed met RH7.1) en geboot..

Vette pech dus. RH7.2 lijkt m'n Raid helemaal niet te herkennen. Krijg nergens foutmeldingen maar hij ziet de raid gewoon niet ;( Enige dat ie ziet zijn 2 losse disks die hij wil initializen (lijkt me niet slim ;)).

Heb het geprobeerd met driver disk, zonder driver disk, met startup opties (die nodig zijn voor kernels t/m 2.4.5: "ide0=0x1f0,0x3f6,14 ide1=0x170,0x376,15 ide2=0 ide3=0 .. etc") en ook zonder startup options.

In geen van de gevallen wil ie die RAID zien :( Enige dat hij ziet is m'n SCSI controller en ZIP drive en om nou RH7.2 op een ZIP van 100 MB te gaan installeren.. Hmm ;)

Maar heeft iemand enig idee hoe ik RH7.2 zo gek krijgt dat ie iets met m'n RAID array doet? Irritante is dat ik een beetje beperkt ben in de mogelijkheiden omdat XP er al op staat en ik die er ook niet meer af wil hebben (blijf niet installeren.. pff ;))..

Any thoughts?
BTW Redhat 7.2 wordt geleverd met een 2.4.6 kernel en heeft dus geen buildin IDE-RAID ondersteuning ;( Irri..

Verwijderd

redhat 7.1 er op en die gewoon upgraden (en een custom kernel klaarzetten?)

of ff een setup floppy met een goeie kernel bakken...

• bartvb
Hmm, upgrade is een optie maar ik ben niet zo'n voorstander van upgrades ;)

Setup floppy bakken kan dus alleen als ik een Linux install heb :(

Hmm.. Kan dat natuurlijk op m'n Redhat 6.2 bak doen die in de meterkast staat ;)

Maar iemand nog eenvoudigere oplossingen die wat minder tijd kosten?

Verwijderd

Kijk eens op deze site.
[edit]op de een of andere wijze ziet topix deze reply niet :?

• bartvb
Heb die site gevonden, lijkt erg veel belovend maar ik krijg het niet aan de gang :(

Heb Redhat 7.1 nu op m'n RAID array staan en kan booten met een bootflop (mkbootdisk met standaard RH7.1 kernel). Irritante is dat dat ding dus gebruik maakt van die Promise drivers (die niet OpenSource zijn).

Heb gisteren 2.4.13 gedownload en gecompiled met de Fasttrak drivers ingebakken. Lijkt te werken, hij boot, hij ziet m'n raid array en ziet ook m'n logical partition waar Linux op staat (/etc/ataraid/d0p5). Vreemde is dat ie stiekum toch niets kan met die partitie tijdens het booten.

Ik kan met GRUB gewoon de kernel booten die op de RAID staat maar als ik dan 'root=/dev/ataraid/d0p5' meegeef dan krijg ik toch nog de melding dat ik geen valid root disk opgegeven heb :( Heeeeeeel weird. Heb wel netjes die /dev/ataraid/ devices aangemaakt met het MAKEDEV script op de door janjanjansen genoemde pagina..

Ik snap er werkelijkwaar helemaal niets van :( Heb die kernel nu al een keer of 8 gecompiled met telkens net wat andere opties maar niets lijkt te werken :(

Ik krijg dus iets als:

request_module[block-major-8] root fs not mounted
VFS: Cannot open root device 00:E3
Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 00:E3

(of iets dat daar op lijkt)..

ook als ik geen root meegeef of 'root=/dev/sda5' (wat werkt met die Promise ft.o module) dan krijg ik die melding ;( HEEEEEEEEEL irritant dit. Geen idee meer waar ik het moet zoeken :( Grr.

Iemand ideeen?

Verwijderd

Heb je de optie Support for IDE RAID Controllers wel aangezet in de kernel + bijbehorende promise support ? Deze opties dien je static (= niet module) mee te compileren.

• bartvb
Jup, been there, done that ;)

Heb support voor die PDC20265 enzo ingebakken, Fasttrack support en (wat verder naar onderen) die IDE-raid support inclusief Fasttrak spul weer. Alles uiteraard ingebakken en niet als module (hoewel dat in theorie ook zou moeten kunnen maar daar waag ik me maar niet aan ;))..

Hij herkend de raid wel.. Hij ziet alle harddisks (nou ja, het zijn er maar 2) en zie dan ook de RAID0 array inclusief partities.

BTW wat wel een beetje vreemd is dat ie zit te zeuren dat de partition table op de /dev/hda devices e.d. niet kloppen. Dat klopt op zich wel maar eigenlijk hoeft ie daar niet eens naar te kijken. Weet niet of dat nog kwaad kan?

Trouwens ook al een kernel gecompiled zonder IDE-DRIVE support (om die /dev/hda meldingen te voorkomen) maar dan werkt ook de raid niet meer goed..

Heeeeeeeeel vreemd als het mij vraagt en vooral erg frustrerend dit ;( Ben al 2 dagen bezig met het simpelweg booten van de 2.4.13 kernel |o

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

denk er wel ff aan dat bij promise stond dat die drivers niet werken voor de cooperate kernel,

de eerste kernel die hij boot na een installatie is de cooperate kernel

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• bartvb
Klopt, of ja, werkt niet met de Enterprise kernels van RedHat (whatever that may be)..

Maar dat is voor die drivers van www.promise.com, ik ben nu bezig met de drivers die in de kernel zelf zitten.

Heb overigens SMP e.d. uitgezet dus volgensmij kan het daar ook niet op fout gaan.

Snap echt niet waarom ie die harddisk ineens niet snapt terwijl hij de array wel gewoon lijkt te detecteren..

Verwijderd

Detecteert Linux de individuele harde schijven en niet het array of andersom ?

• bartvb
Detecteerd ze allemaal..

Eerst de 2 harddisks los en dan nog een keer de array met de 2 disks. Array geeft ie netjes aan als /dev/ataraid/d0 met de partities (ataraid/d0p1, ataraid/d0p2 < ataraid/d0p5 > als ik me niet vergis)..

Maar booten doe ie niet ;(

Enig idee hoe ik kan kijken waarom hij niet boot? Of een makkelijke manier om een soort van rescue disk aan te maken met die 2.4.13 kernel en wat simpele tools als dmesg en mount e.d.?

Verwijderd

Het zou kunnen zijn dat je bootmanager deze drive nog niet aankan. LILO heeft inmiddels ondersteuning voor de Highpoint HPT370, denk dat je eens moeten zoeken naar een heel erg recente versie van de bootmanager.
Ik heb net even gekeken maar zowel bij LiLo als bij GNU grub kon ik niets vinden over Promise Fastrack ondersteuning.

• bartvb
Maar eeeh, als de kernel geladen is dan ben je toch van je bootmanager af?

Boot nu met een standaard 'mkbootdisk' floppy.. Ook geprobeerd met nieuwe versie van GRUB en die zag gewoon de heel RAID-Array, kon daar ook /boot/vmlinuz-2.4.13 vinden en die booten alleen begon daarna de kernel dus te zeuren dat ie het root filesystem niet kan booten |o Ik wordt GEK! Aaaargh, dit is echt heeeeel irritant |o
;)

Verwijderd

Ik denk dat het probleem in de /dev/ataraid/d0 zit, dat dat niet wordt ondersteund (nog) door bootmanagers in linux. Voor de highpoint is er al een Lilo versie, kwestie van wachten voor de Fasttrak serie denk ik.
Als je driver je drives identificeert als 'normale' raid arrays zou het wat betreft de bootmanagers geen probleem zijn, echter IDE Raid ondersteuning in reguliere Linus kernels is net nieuw. Geduld en tot die tijd floppy boot ?

• bartvb
Maar eeeh, in de bootmanager zit toch geen complete lijst met alle mogelijke boot devices opgenomen?

Misschien toch maar eens wat documentatie gaan zoeken..

Linux kan / niet booten maar kan wel /root/vmlinuz-2.4.13 lezen en schijnbaar ook de files in /dev/* Vaaag..

Maar ja, weirde is dus dat op de ideraid mailinglist (zie pagina van die Arjan@redhat) redelijk wat meldingen staan van mensen die die Fasttrak100 aan de gang hebben gekregen, ook met booten..

Verwijderd

Probeer daar achter 'het geheim' te komen en post de uitkomst hier. Ik heb me er niet echt in verdiept daar ik:
- een highpoint hpt370 heb
- boot vanaf een hd aangesloten op mijn normale onboard ide controller
Dus de noodzaak voor mij om dit uit te zoeken was niet echt aanwezig >:)

• bartvb
Hmm, ok, dan duiken we lekker wat verder de documentatie in. En nog eens wat meer op die mailinglist gaan spitten.

BTW misschien een idee om eerst ff wat te gaan slapen? :z

Verwijderd

Ik zag op /. nog een artikel over een andere bootmanager, XOSL. Helaas is de site slashdotted, dus je zult geduld moeten hebben (page is over max dag traffic). http://www.xosl.org . Misschien dat dit progsel wel met je ataraid overweg kan.

Verwijderd

hang er eens gewoon een normale schijf in waar je linux op kan zetten, waarbij je in eerste instantie die raid array niet nodig hebt...dan kun je later als linux eenmaal draait op je gemakje kernels vervangen / patchen / modules laden die array aan de gang slingeren :)

Verwijderd

Op Saturday 27 October 2001 15:41 schreef fkooman het volgende:
hang er eens gewoon een normale schijf in waar je linux op kan zetten, waarbij je in eerste instantie die raid array niet nodig hebt...dan kun je later als linux eenmaal draait op je gemakje kernels vervangen / patchen / modules laden die array aan de gang slingeren :)
Dat is dus precies wat ik ook heb gedaan :)

• bartvb
Kan niet want ik heb XP en dat soort meuk al helemaal geinstalleerd.. Kan dus wel maar ik heb daar niet veel zin in :)

Maar Redhat 7.1 staat er nu helemaal op en die doet het (met de drivers van www.Promise.com). Kan dus gewoon booten en kan dus zonder problemen kernels en modules bouwen (na booten vanaf diskette).. Vreemde is dus dat alles wel werkt met de drivers van Promise en niet met de OS-drivers.. Snap er niets van.

Verwijderd

Dat niet booten heeft te maken met de andere blockdevices die in de kernel zitten, n.l. /dev/ataraid/d0 etc., terwijl de driver van promise ze als 'echte' raiddevices laat zien. Verschil is dan dat de bootmanager nog niet met de eerste en wel met de laatste soort blockdevices overweg kan.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Het heeft zo te zien niet echt veel te maken met lilo, want ik had een lilo probleem en dan wil die zoiezo helemaal niet meer booten. Ik zou even checken al deze opties aan had staan in je kernel(heb ik ergens gelezen en ook maar aangezet):
-ramdisk
-elf (staat volgens mij standaard aan)
-ext2fs(als je die gebruikt natuurlijk, staat ook standaard aan)
-procfs

Ik hoop dat dit een beetje helpt om een werkbare kernel te bakken :)

Verwijderd

Op zondag 28 oktober 2001 22:42 schreef cool_zero het volgende:
Het heeft zo te zien niet echt veel te maken met lilo, want ik had een lilo probleem en dan wil die zoiezo helemaal niet meer booten. Ik zou even checken al deze opties aan had staan in je kernel(heb ik ergens gelezen en ook maar aangezet):
-ramdisk
-elf (staat volgens mij standaard aan)
-ext2fs(als je die gebruikt natuurlijk, staat ook standaard aan)
-procfs

Ik hoop dat dit een beetje helpt om een werkbare kernel te bakken :)
-3 troll :)

• cool_zero
Op maandag 29 oktober 2001 01:29 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

-3 troll :)
Nou, je wordt weer bedankt :) Maar ik bedoelde het niet als troll ( je zou het inderdaad zo wel kunnen zien ) Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat als je een boot-floppie maakt, je wel moet zorgen dat er een ramdisk op zit (in iedergeval bij debian wel)

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 03:22 schreef cool_zero het volgende:

[..]

Nou, je wordt weer bedankt :) Maar ik bedoelde het niet als troll ( je zou het inderdaad zo wel kunnen zien ) Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat als je een boot-floppie maakt, je wel moet zorgen dat er een ramdisk op zit (in iedergeval bij debian wel)
Wat je zegt is wel (voor een deel) waar, maar in dit geval ligt het toch echt aan de bootmanager, aangezien de kernel vanaf flop wel wil booten. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt op mijn bak. Als je de changelog van lilo eens bekijkt zul je zien dat booten van een ATARAID drive pas net in LILO is ingebakken.
:)

• cool_zero
o, ik zie al wat ik fout deed |:(
Ik dacht dat deze error:
code:
1
2
3
request_module[block-major-8] root fs not mounted
VFS: Cannot open root device 00:E3
Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 00:E3

bij het booten van floppie fout ging, maar dit gebeurt al op de harddisk.
Nu is het alleen de vraag of redhat zijn software raid nog wel exact hetzelfde is als die van de 2.4.13 kernel(redhat kernel kon ik wel met een oudere lilo versie booten, 2.4.13 niet & redhat ziet de raid als scsi en dat moet je juist niet hebben bij de 2.4.13 kernel)
Daarnaast zou je nog even kunnen testen of /dev/ataraid/d0p5 (je eerste schijf van je extended partitie) dit klopt, zou lullig zijn als dit fout is. Daarnaast even kijken of dit nog binnen de ruimte is waarvan lilo kan opstarten(of is dit al verholpen in lilo?)

• bartvb
Het gaat met de 2.4.13 kernel zowel vanaf floppy als vanaf de HD mis, Raid wordt gedetecteerd maar daarna wil ie niets van m'n root fs weten ;(

/dev/ataraid/d0p5 klopt, ik heb 1 primaire partitie van 70GB met WindowsXP erop en dan nog een 10GB logische partitie in die extended partition..

Als ik met grub:

root(hd0,4)
doe dan ziet ie de kernel gewoon staan.

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 14:54 schreef janjanjansen het volgende:
Heb je de optie Support for IDE RAID Controllers wel aangezet in de kernel + bijbehorende promise support ? Deze opties dien je static (= niet module) mee te compileren.
Lijkt me niet zo'n slim ide, software Raid van promise of highpoint in de 2.4.x kernels zijn niet denderend.. prestaties zijn meestel VERR onder 1hd configuraties.

Beste is toch om de standaard driver disk van promise aan de gang te krijgen.. Het moet lukken met de nieuwste driver 1.1.014 ofzo (iig zeker van de .014 op het eind).. deze moet je IN LINUX (of ander unix compliant os) uitpakken naar flop!! Dus niet in winzip.. wanneer je deze ext2 driver flop klaar hebt kan je hem wel gewoon gebruiken.. en inderdaad ook je expert text ide0=0 ide1=0 ide2=0 ide3=0 enz enz.. intikken tijdens het booten.. suc6 en have phun with rh72 :)

Verwijderd

Op vrijdag 29 maart 2002 11:03 schreef axkman het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo'n slim ide, software Raid van promise of highpoint in de 2.4.x kernels zijn niet denderend.. prestaties zijn meestel VERR onder 1hd configuraties.
Er was toen nog helemaal geen goed werkende driver van promise. En de huidige driver is ook niet geweldig; met een kale install lijken ze niet te werken.
Bovendien heb ik hetgeen jij stelt nooit in cijfers gezien op mijn config. De performance van mijn RAID0 array was minstens 180% van een single drive .

Beetje oud ook wel :)
Pagina: 1