Dual processor handig voor mij?

Pagina: 1
Acties:

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Ik wil een beetje gaan dreamweaveren, soms een http/ftp-server, soms wat gamen en word XP :P en niet te vergeten een koe laten grazen!

Wat kan ik dan beter doen, dual duron/morgan of single xp?
Welke programma's maken goed gebruik van duals?

Ik heb win XP pro dus dat is geen probleem

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Single XP

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• WaarAnders
iets onderbouwen graag Gizz ;)

• Twynn
  • Laatst online: 15:17
Single XP inderdaad..

Van al die programma's die je aangeeft, zal alleen de koe echt gebruik maken van twee processoren tegelijk.
De rest gebruikt allemaal maar 1 proc, en dan meestal niet eens op volle load..

Tel daarbij nog eens de extra kosten, dan heb je gewoon veel meer aan een single xp systeem..

• WaarAnders
ok tnx, dan wordt het een XP

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Ik vind de koe een prima reden voor een dual sys :) }:O

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:02

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Dual kan ook voordeliger zijn. Stel je koopt 2 procs op een iets lagere snelheid dan de enkele die je anders koopt. Omdat je doorgaans bij het aanschaffen van iets nieuws wel een beetje goed spul wilt, heb je best kans op een redelijk prijsverschil tussen een hele snelle of een iets minder snelle.
Weliswaar ben je absoluut gezien meer geld kwijt aan twee sub-toppers dan aan één topper, maar je krijgt er wel meer rekenkracht voor terug :)
Ik heb zelf in januari 2000 een Dual Celeron 433 gekocht, overgeclocked naar 540 en ik loop op pure rekenkracht een AMD 1GHz er nog steeds uit >:) helaas weet ik niet meer precies hoe de prijzen toen lagen alleen dat een Celeron 433 aanzienlijk goedkoper was dan de 500 die ik in gedachten had voor een evt single proc systeem.
Het is maar net wat je het meest aanspreekt, mij bevalt het, enige waar je op moet letten is dat wanneer je van beide procs gebruik wilt maken je wel een Multi Processor Compatible OS moet hebben, zoals daar zijn NT, 2K & XP (ME? weet ik niet zeker, geloof het niet).
En bedenk ook dat je 2 koelers nodig hebt ipv 1 en dat je een goeie airflow in je kast moet hebben, zeker als je 2 procs gaat oc'en.
Suc6 met je keuze *D

[edit] typo

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 16:05 schreef Rene59 het volgende:
Ik vind de koe een prima reden voor een dual sys :) }:O
Seti gaat ook 2x zo snel hoor ;)

Maar dual is eigenlijk alleen interessant als je toepassingen draait die ook gebruik maken van een dual systeem. Plus dat je idd voor de toppers in de perstatie best wel veel geld nodig hebt. Dual AMD MP 1600+ is leuk, maar je betaald er ook flink wat voor >:)

Verwijderd

Dual systeem is altijd in het voordeel als je meerdere dingen tegelijk doet, vooral als deze taken toch wel enige processorkracht vereisen. Eenmaal een dual-systeem gehad, wil je niet meer terug!

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 16:17 schreef realbart het volgende:

Ik heb zelf in januari 2000 een Dual Celeron 433 gekocht, overgeclocked naar 540 en ik loop op pure rekenkracht een AMD 1GHz er nog steeds uit >:)
[edit] typo
Dacht het dus niet! 2x 540Mhz celeron of een 1Ghz Athlon...De Athlon is een stuk sneller!

• TimMer
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 19:16 schreef NoStra het volgende:

[..]

Dacht het dus niet! 2x 540Mhz celeron of een 1Ghz Athlon...De Athlon is een stuk sneller!
Perzisch!! :P Misschien dat hij bij dual-taken in de buurt komt, maar sneller: No Way José! :)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb mijn Cellie BP6 400@400 vervangen door 'n GA7DXR TB1400B maar eerst had ik 'n tijdje eerder mijn MSI met cellie 366 vervangen door 'n AV7133 TB1200

BP6 DUAL Cellie is voor met mindergeld PIII 600/700 performance te krijgen door Dual cellies te OC'en toen de PIII 600 +/- 700 á 800 piek kosten

PIII waren erg duur tov 'n midrange cellie

TB 1Gig is helemaal niet duur zelfs geodkoper dan twee cellies en meer performance

maar als je nu voor budged dual gaat en je maakt weinig gebruik van SMP software krijg je ook in de meeste gevallen enkeleCPU performance dus je ben geld kwijt aan 'n tweede CPU die wat idle watts zit te verstoken en alleen in enkele gevallen wat doet dat is zonde van het geld.

"n krachtige betaalbare snellere CPU zal met elke software goed presteren onder elk OS.

ik zal nooit 'n Cellie DUAL meer willen ook géén Dual PIII ook geen Dual morgan ook geen Dual Xeon hooguit 'n Dual 1600Mhz XP 1900+ ivm Prijs performance

waarom, dual doe je voor performance met specifieke software met SMP OS en anders heb je er weinig aan.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• real[B]art
  • Laatst online: 07:02

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Op woensdag 24 oktober 2001 19:16 schreef NoStra het volgende:

[..]

Ik had het over pure rekenkracht...na een benchje met SiSoft Sandra bleek mijn Dual Celeron 433 @ 540 meer te verstouwen dan een AMD 1GHz @ 1GHz van een vriend van me...
Toegegeven het feit dat het hier puur over MIPS en MFLOPS gaat geeft geen goed beeld van de werkelijkheid, was meer als illustratie bedoeld. En die pure rekenkracht komt mij nog wel eens van pas bij encoden *D

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Dual Morgan, erg goedkoop en bijna gelijk aan Dual XP :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dual is ook nuttig met apps die maar 1 CPU gebruiken. (zoals de meesten dat doen)
Zolang het operatingsystem het maar ondersteunt. Die verdeelt het dan wel over meerdere processoren. Zo kun je heerlijk met Linux doorwerken, terwijl je ook stevig wat zaken aan het compileren bent :7

Wat operatingsystems betreft, kun je beter zeggen wat zinloos is op een dual systeem: DOS, Windows 95/98/ME, Minix, sommige OS/2-versies.
Vrijwel elk ander operatingsystem maakt gebruik van meerdere CPU's.

Voorbeelden van wat wel zinvol is op een dual systeem: Windows NT/2000/XP, Linux, FreeBSD, Novell Netware, BeOS

• Twynn
  • Laatst online: 15:17
Op donderdag 25 oktober 2001 03:06 schreef svdmeer het volgende:
Dual is ook nuttig met apps die maar 1 CPU gebruiken. (zoals de meesten dat doen)
Zolang het operatingsystem het maar ondersteunt. Die verdeelt het dan wel over meerdere processoren. Zo kun je heerlijk met Linux doorwerken, terwijl je ook stevig wat zaken aan het compileren bent :7
Hmm.. Wat jij bedoelt is dat als je meerdere applicaties tegelijk draait, het word verdeelt.. Bij een enkele applicatie zal er ook echt maar 1 cpu gebruikt worden.. (tenzij de applicatie multithreading is natuurlijk!)
Pagina: 1