Toon posts:

Vanaf scsi schijf booten i.p.v. Ide......

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

het volgende is het geval:

in een pc zat een scsi harde schijf,(scsi controller is mij helaas onbekend), harde schijf ruimte was vol en er werd dus voor gekozen om een 80 mb IDe harde schijf naast te zetten.

De Ide schijf staat standaard op Cable select(maakt niet uit want het is de enie Ide schijf), en de scsi schijf heb ik van cmd-write naar id0 gezet. Het probleem is dat het systeem wil booten vanaf de Ide schijf, terwijl die moet booten vanaf scsi.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Met vriendelijke groet.

• Roaming
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08-2022

Roaming

Could not update your profile

verander in de bios de boot sequence.
a,scsi,ide, cdrom

zoiets.

Dr Watson heeft niets kunnen vinden dat op een probleem zou kunnen wijzen

Verwijderd

Topicstarter
Werkt niet, je kan booten van flop, cdrom, of harddisk in de bios. Heb ik ook al geprobeerd.

Toch bedankt.

Verwijderd

Maar ff voor de duidelijkheid, je kon eerst wél van SCSI booten?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 17:29
ff in het bios instellen..

het staat niet bij first boot divice etc, maar ergens anders :P

'k heb nu ff gee tijd om m'n bios in te duiken, maar het heeft bij mij dus een eigen kopje, waar je kan kiezen: scsi, ide

succes

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 11:00 schreef Cutebritney het volgende:
ff in het bios instellen..

het staat niet bij first boot divice etc, maar ergens anders :P

'k heb nu ff gee tijd om m'n bios in te duiken, maar het heeft bij mij dus een eigen kopje, waar je kan kiezen: scsi, ide

succes
Cutebrit had 38 minuten de tijd kunnen nemen om te ontdekken dattie dat al heeft geprobeerd... |:(

• Xandrios
  • Laatst online: 28-04 17:29
Op woensdag 24 oktober 2001 11:12 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Cutebrit had 38 minuten de tijd kunnen nemen om te ontdekken dattie dat al heeft geprobeerd... |:(
hij zei dat het er niet stond...en het staat er wel, maar onder een ander kopje ! |:(

overgins, helpt het als je de hdd op SLAVE zet ipv op master, op een verder leeg IDE kanaal?

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Laat het BIOS de HDD niet detecteren (gewoon op NONE laten staan) maar zorg wel dat de IDE controller aanstaat.

Windoze zal dan vanzelf de IDE disk detecteren.

Handig dat PnP.... ;)

Verwijderd

Je hebt 2 dingen nodig (volgens mij) als je vanaf scsi wil booten. Namelijk een systeembios die dat ondersteunt en een scsi bios die het booten initialiseert. Als je een scsi-card zonder bios hebt wordt het volgens mij lastig, zelfde geldt voor een systeembios die booten vanaf scsi niet ondersteunt.

Misschien een idee om dit eerst uit te zoeken ....

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

was het niet zo dat je in de BIOS van een bootable SCSI kaart ook wel aan kunt geven dat de PC daarvan moet booten ongeacht de mobo BIOS instelling dat IDE eerst moet?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Janus3

Heb jij in je Bios ergens de mogenlijheid om SCSI als bootdevice in te stellen? Lijkt gezien je reply's van niet. Bovenstaande twiekerts denken daar blijkbaar anders over.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op woensdag 24 oktober 2001 11:17 schreef SSoaker het volgende:
Laat het BIOS de HDD niet detecteren (gewoon op NONE laten staan) maar zorg wel dat de IDE controller aanstaat.

Windoze zal dan vanzelf de IDE disk detecteren.

Handig dat PnP.... ;)
Als Janus3 dit gaat proberen dan gaat het zeker werken. Geniale truuk! Je fopt het BIOS zodat het BIOS helemaal geen IDE schijf ziet. Windows trekt zich daar dan niets van aan.
Alternatief: gebruik de IDE controller van je SoundBlaster 16 ISA. Die kan ZEKER niet booten van IDE :P
Alternatief: kijk naar BIOS updates, leg het probleem bij de leverancier van het systeem neer, ervan uitgaande dat het een merk-pc is.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 24 oktober 2001 11:51 schreef mr_a het volgende:

[..]

Alternatief: gebruik de IDE controller van je SoundBlaster 16 ISA. Die kan ZEKER niet booten van IDE :P
SB IDE interface = traag en geen DMA en is ISA -> gebruikt veel CPU power, heb zelf een tijdje een brander op een AWE32 IDE gehad, nou dan heb je tijdens het branden (4 speed ofzo) dus iets van 40% CPU usage op een P2-400...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op woensdag 24 oktober 2001 12:03 schreef limoentje het volgende:

[..]

SB IDE interface = traag en geen DMA en is ISA -> gebruikt veel CPU power, heb zelf een tijdje een brander op een AWE32 IDE gehad, nou dan heb je tijdens het branden (4 speed ofzo) dus iets van 40% CPU usage op een P2-400...
ach ja... was niet echt serieus bedoeld... werkt wel als je genoegen neemt met ranzigheid natuurlijk.

Trouwens valt mij mee dat jij er uberhaupt nog mee kon branden. Overigens, ter correctie: ISA kan *wel* DMA/busmastering aan. Lang zo snel niet natuurlijk als PCI maar het kan wel. Voorbeeld: aha1542 ISA SCSI kaartjes.

De perceptie dat de ISA bus gruwelijk achterhaald zou zijn (en dergelijke) is volgens mij een gevolg van de vele ISA insteekkaartjes van dubieuze makelijk die overal en nergens gebruikt worden. Bv. Ne2000 klonen en dergelijke.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 24 oktober 2001 13:02 schreef mr_a het volgende:

Trouwens valt mij mee dat jij er uberhaupt nog mee kon branden. Overigens, ter correctie: ISA kan *wel* DMA/busmastering aan. Lang zo snel niet natuurlijk als PCI maar het kan wel. Voorbeeld: aha1542 ISA SCSI kaartjes.
op het gebied van DMA heb je helemaal gelijk want een SB ISA gebruik zelf ook DMA voor zijn audiokanalen. Maar goed, de IDE controller ondersteunt geen DMA (i.i.g. niet onder een Win9x of NT).
Of de ISA bus echter busmastering ondersteunt vraag ik me af, dat is toch echt wel een nieuw ingevoerd iets met de PCI bus (ff afgezien van andere mogelijkheden als VLB, MCA) volgens mij...

Het branden ging altijd perfect, kon ook nog vrij veel dingen tegelijk doen (veel InternetExplorer vensters etc.), maar tsja je systeem reageert merkbaar trager door de hoge CPU belasting...

Pagina: 1