Toon posts:

Western Digital 100GB partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg vandaag als het goed gaat m'n Western Digital 100GB schijfje binnen *D

Ik denk er aan om voorlopig een c:schijf van 3 gig te maken en een d: van de rest,en als windhoos er eenmaal opstaat partition magic installen om de rest te partitioneren.
want ik las ergens dat fdisk wel eens moeite kan hebben met deze maat hd.... iemand ervaring met deze schijf?

is er nog een minimaal aantal partities waar ik me aan moet houden om de shijfruimte maximaal te benutten?

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:26
3 gig is misschien wat weinig voor 'n systeem partitie, en 97 gig voor 'n andere schijf is 'n beke veel.

@ home ook 100 Gig WD

- C: 5 Gig Systeem
- D: 15 Gig Apps (Office/Photoshop/...)
- E: 10 Gig Games
- F: 30 Gig ZipDisk (Compressed Files/Downloads)
- G: 5 Gig BurnDisk (ISO/NRG/...) Ready to burn
- H: 30 Gig MediaDisk (MP3/DivX)

Kwestie van't overzichtelijk te houden,
worx like a charm.

.K

This space intentionally left blank.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Minimaal? Je zal wel maximaal bedoelen zeker?! ;)

Waarom maak je je C-partitie "maar" 3 GB groot? Met zo'n schijf zou ik er minstens 10 GB voor nemen...

Welk OS ga je erop zetten en in welk formaat wil je de schijf formatteren (FAT16 zal nie proper zijn; FAT32 zou ik persoonlijk nie doen; NTFS is wellicht de beste oplossing voor Windows-systemen)?

Heb hier een link gevonden met wat meer info:
http://www.smartcomputing.com/editorial/article.asp?article=articles%2Farchive%2Fl0606%2F16l06%2F16l06%2Easp

edit:
link toegevoegd

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Minimaal klopt wel. Je wilt namelijk wel je clustergrootte zo laag mogelijk houden. En dan zit je per partitie aan een bepaalde grootte gebonden. En met een grote schijf heb je dan veel partities.

Je kunt wel grotere partities maken, maar die moet je dan niet vullen met allemaal kleine files, want dan verlies je veel ruimte. Voor video en mp3 en zo boeit het niet. Dan kun je best grotere clusters nemen en dus een grotere partitie.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Oeps... je hebt gelijk, ik dacht dat hij bedoelde een minimale partition size... een minimaal aantal is al wat zinvoller inderdaad.

Ik zou zelf NTFS kiezen omdat je daar veel kleinere clusters hebt. Dat helpt ook wel met de fragmentatie natuurlijk: NTFS kan daar minder last van hebben dan FAT doordat je gemakkelijker kleine cluster vrij zult hebben achtereen. Kleine files gaan er dan ook wat vaker als 1 continu blok op passen... Of je dat in real-life gaat merken is natuurlijk een andere vraag.

Anyway, als je NTFS gebruikt dan maakt het niet uit hoe groot je de partities maakt: uiteindelijk zal je NTFS index altijd dezelfde space innemen.

Ervaring leert dat het indelen in veel verschillende drives weinig efficiënt is. Je hebt misschien wat meer overzicht, maar je hebt altijd de neiging een paar 100'en MB's op iedere partitie vrij te laten. Als je dan 10 partities neemt, dan hou je in totaal dus 1 GB vrij (de volle 1% van je hele schijf ;)); als je 2 partities hebt is dat dan slechts 200 MB...

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar NTFS draait niet onder win98 oid, alleen met NT based operating systems.

Zelf heb ik een 60 gig hdd (fat32) opgedeeld in 3 partities (20,20,20).
Fdisk begint echter wel te blaten met error 6, maar gaat gewoon door.
die error 6 heb ik op alle 3 mijn Cuda's gehad |:(, domme fdisk, want de schijven zijn perfect

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)

tof idee dat ik strax all m'n pc games gewoon erop kan laten staan inplaats van telkens eraf pleuren.

Verwijderd

Windows 2000 of XP kunnen ook partitioneren heb je geen Pmagic meer nodig. Via Fdisk 3 Gb aanmaken, windows2000 of XP er op en dan via diskmanagement de rest partitioneren, gaat veel sneller en makkelijker dan Pmagic
Pagina: 1