[SQL] Reserveringen query

Pagina: 1
Acties:

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 23:59
Ik kom er niet uit. Het volgende heb ik:

Tabel [Stoelen] met [StoelNummer]
Tabel [Reserveringen] met [Stoel],[Ronde]
Tabel [Ronden] met [RondeNummer]

Stoelen en Ronden hebben een veel op veel relatie, met als koppeltabel [Reserveringen]

Wat ik wil weten is de stoelen die in de verschillende ronden nog _niet_ gereserveerd zijn.

[ik vind sql niet leuk!]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:48
Ik kom er niet uit. Het volgende heb ik:

Tabel [Stoelen] met [StoelNummer]
Tabel [Reserveringen] met [Stoel],[Ronde]
Tabel [Ronden] met [RondeNummer]

Stoelen en Ronden hebben een veel op veel relatie, met als koppeltabel [Reserveringen]

Wat ik wil weten is de stoelen die in de verschillende ronden nog _niet_ gereserveerd zijn.
Je hebt Reseveringen, je hebt stoelen en je hebt ronden. Dus je wilt van bijv. ronde 3 de niet gereserveerde stoelen weten... Dus dat wordt:
code:
1
SELECT Stoelnummer FROM Stoelen WHERE Stoelnummer NOT IN (SELECT Stoel FROM Reserveringen WHERE Ronde = 3)

Voila... Et presto! ;)
[ik vind sql niet leuk!]
Moet je het leuk gaan vinden... Is erg handig namelijk...

• farlane
Hij doet niet helemaal wat ik nodig heb ...

Ik wil namelijk ook de vrije stoelen weten uit de ronden die nog geen reserveringen hebben. Die staan dus nog niet in de reserveringen tabel.

Bovendien zou ik graag alle ronden met vrije stoelen in 1 resultset krijgen. Heb je daar misschien ook een oplossing voor ? :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat kan met een join.

• farlane
Met hulp van meneer Rick F van der Lans :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
SELECT
    [RondeNummer], [StoelNummer]
FROM 
    [Stoelen],[Ronden]
WHERE NOT EXISTS (
  SELECT
    [Ronde],[Stoel]
  FROM
    [Reserveringen]
  WHERE
    [Stoelen].[StoelNummer]=[Stoel]
  AND 
    [Ronden].[RondeNummer]=[Ronde]
);

*kuch*