Toon posts:

Emancipatie: een stap te ver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik in de trein rustig m'n krantje (ok, toegegeven, de SPITS) te lezen, valt mijn oog op een interessant artikeltje op de voorpagina. "Universiteit RUG lokt vrouwen met premie". Omdat er zo weinig vrouwlijke wetenschappers zijn op de RUG, proberen ze die te lokken met een premie van 50.000 (!!) gulden. Alleen omdat ze vrouw zijn.
Is dit niet gewoon puur discriminatie?? Was dat niet verboden in Nederland?
Ik vind het hele concept van stimulatie van emancipatie sowieso grote onzin. Waarom zien we vrouwen graag als minderwaardig? Mijns inziens probeert de maatschappij op deze manier van alle vrouwen een vent te maken. Beperken we de vrouwen zo niet in hun eigen ontwikkeling door ze te pushen in allerlei richtingen?

Ik zou mezelf potverdorie bijna om laten bouwen zodat ik 50k kan vangen ;)

Dit topic in in A&N maar in W&L omdat de actualiteit in deze niet echt belangrijk is. Het gaat meer om de filosofische achtergrond.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Het gaat meer om de filosofische achtergrond.
Ok :?

Ik vind dit als man niet kunnen en een beetje onzin, de meeste vrouwen zijn slim genoeg voor een wetenschappelijke opleiding maar kiezen er doelbewust voor om het toch maar niet te doen.

MAar nu gaat onze overheid ze "dwingen" om het toch te doen hier staat wel tegen over een bonus van 50k onzin natuurlijk.

zou een lieve vrouw hierover willen posten anders zitten we zodirect met 98% mannelijke reacties die het natuurlijk allemaal met elkaar eens zijn :)

Dit is geen emancipatie meer, want dan verdwijnen eigelijk de zelfde rechten, vrouwen krijgen 50k als ze gaan studeren, stel nou dat mannen 50k kregen als ze gingen studeren (het omgekeerde wereld model) dan zouden nu alle vrouwen hier negatief tegen aankijken

naja duidelijk bedtijd :z

De rust mijn vrienden....

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Lijkt mij inderdaad niet in overeenstemming met het 'anti-discriminatie-beleid' maar misschien is daar wel weer een mouw aangepast :) .
Vond er overigens (nog?) niks over in de persberichten die 'RUG' (zie website) uitgeeft... :?
Misschien toch de foute krant gelezen...? ;)

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 12:36
och, in dit geval heb ik niet veel protest.... :)

een mooie blonde stoot als docent... :9

maar idd.... vorm van positieve discriminatie.... niet goed...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Het zullen wel geen studenten zijn die de premie krijgen. Als ik zo om me heen kijk in Utrecht zijn er genoeg vrouwelijke studenten.

Het punt is gewoon dat er gewoon te weinig daarvan de wetenschap ingaan.

Zie het zo: Als de emancipatie helemaal had gewerkt, was deze premie niet nodig geweest, want dan hadden de vrouwen en mannen precies hetzelfde gekozen (ergo: te weinig wetenschappers, maar dat is een ander verhaal).

Verandert z'n sig te weinig.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Positieve discriminatie vind ik eigenlijk nog erger dan negatieve discriminatie omdat het zo sluipend is. Het enige wat die universiteit zo bereikt is dat dames die dat willen gaan studeren er eerder aan gaan denken om naar die bepaalde universiteit te gaan. Je bereikt er helemaal niet meer dat er landelijk meer dames die richting op gaan!

Emancipatie is goed, maar je moet het niet overdrijven. Door generaties lang vrouwen achter te stellen bij het bereiken van hoge functies, is het evenwicht bovenin ver te zoeken. Maar het is heel slecht om dan vrouwen voor te trekken - om vrouwen aan te nemen omdat ze vrouw zijn, terwijl er misschien mannen zijn die beter gekwalificeerd zijn. Als je op die manier de boel in evenwicht forceert, sla je door de verkeerde kant op.

Je moet gewoon de natuur zijn loop laten. In de volgende generatie zal het evenwicht er zijn zoals men graag wil.

Oh, en heb je er misschien over nagedacht dat veel vrouwen niet eens carrière willen maken? Niet eens bèta willen studeren? Er is gewoon een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn nou eenmaal over het algemeen beter in abstract denken, en vrouwen zijn over het algemeen beter met sociale vaardigheden. Dat is geen discriminatie, dat is een biologisch feit. En doen alsof er geen verschil is terwijl er wel degelijk verschil is zorgt juist voor onbalans.

edit:

Ook bij het zoeken naar een baan in Frankrijk loop ik tegen de verkeerde kant van positieve discriminatie aan. Ik heb in Nantes een paar jobs gevonden die precies zijn wat ik zoek - maar daar staat boven "poste réservée pour travailleur handicappé", oftewel, alleen als je gehandicapt bent. Nou uh, ik wil graag een baan, maar om mezelf een dwarslaesie (sp?) te Jackassen om die baan te krijgen, nee dank u.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dit is geen emanciptaie die een stap te ver is doorgevoerd, dit is het teurg draaien van emancipatie. Emancipatie gaat om gelijke mogelijkheden; dit creeert ongelijke mogelijkheden en is dus geen emancipatie.

Positieve discriminatie en negatieve discriminatie - wat een loos verschil maak je zo. Ze zijn namelijk niet uit elkaar te houden. Discrimineer je positief omdat je vrouwen een bonus geeft? Of discrimineer je negatief omdat je mannen weigert die bonus te geven waar men zo te zien recht op heeft? Om te weten op wat voor wijze je discrimineert moet je eigenlijk weten hoe je zou handelen als je niet zou discrimineren - maar dat kan je natuurlijk niet weten, want dat gebeurt niet.

Als je tegen discrimintaie bent moet je dus tegen zowel negatieve als positieve discriminatie zijn.

Nu zal ik niet degene zijn die zegt dat discrimintaie slecht is overigens; als ik mijn vriendne uitnodig op mijn verjaardag en de rest van de mensen niet doe ik immers aan discriminatie. Iedereen doet aan discriminatie ieder moment dat hij een keuze maakt. Discriminatie is typisch een van die woorden, net zoals bijvoorbeeld macht, die onterecht een negatieve bijklank heeft.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het zullen wel geen studenten zijn die de premie krijgen. Als ik zo om me heen kijk in Utrecht zijn er genoeg vrouwelijke studenten.
Nou, niet bij natuurkunde. :P

Verwijderd

In principe heeft ieder bedrijf het recht om te zeggen: "Voor deze functie alleen een vrouw, of alleen een man omdat ... "
Daarnaast is het ook zo dat een bedrijf een premie mag geven aan een nieuwe werknemer.

Daar zullen ze het wel op gaan gooien.

>:)

• FCA
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Op woensdag 24 oktober 2001 11:48 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Nou, niet bij natuurkunde. :P
De mooiste quote die ik ooit in het U-blad tegenkwam:
Er wordt gezegd dat er teveel vrouwelijke studenten in Utrecht zijn. Maar pas als 90% van de studenten vrouw is, is de verhouding bij sterrenkunde 1 op 1. Dat is dus het streefgetal.
Of zoiets.
Maar goed, positieve discriminatie is gevaarlijk, maar kan voor korte tijd worden gebruikt om een vicieuze cirkel te doorbreken. De bonus moet dan niet standaard worden.....

Verandert z'n sig te weinig.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Er wordt gezegd dat er teveel vrouwelijke studenten in Utrecht zijn. Maar pas als 90% van de studenten vrouw is, is de verhouding bij sterrenkunde 1 op 1. Dat is dus het streefgetal.
Nou, in mij jaar ligt het op 1 op 3 ... letterlijk. >:)

Het aantal sterrenkunde studenten ligt niet zo hoog op dit moment - allemaal tot het inzicht gekomen dat natuurkunde toch leuker is. :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik vind elke vorm van zogenaamde 'positieve discriminatie' afschuwwekkend.

Er gaat een volkomen verkeerd beeld van uit. De redenatie die achter positieve discriminatie ligt is: "Jullie zijn minderwaardig, en hebben dus een steuntje nodig om gelijke kansen te hebben".

Ik heb niets tegen pragmatisme, als je altijd dom allerlei principes volgt kom je ook nergens, maar dit valt dus niet on pragmatisme, dit is je reinste onzin.

OTOH heeft zo'n universiteit het recht te doen wat ze wil. Als ze geld wil bieden aan vrouwen, tsja, het is een prive-instellingen, geen staatsorgaan...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 12:03 schreef FCA het volgende:

[... cut ...]

Of zoiets.
Maar goed, positieve discriminatie is gevaarlijk, maar kan voor korte tijd worden gebruikt om een vicieuze cirkel te doorbreken. De bonus moet dan niet standaard worden.....
Vrouwen van nederland, zorg nu dat u word aangenomen en ontvang een premie van 50K...

Dit aanbod geld tot 25-10-2001 >:)

Zal waarschijnlijk wel zorgen voor een roodgloeiende telefoondraad... :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 13:22 schreef Diadem het volgende:
Er gaat een volkomen verkeerd beeld van uit. De redenatie die achter positieve discriminatie ligt is: "Jullie zijn minderwaardig, en hebben dus een steuntje nodig om gelijke kansen te hebben".
Exact mijn punt. Waarom zien we vrouwen als minderwaardig? Alleen omdat ze ander soort functies vervullen die nou eenmaal minder betalen? Betekent minder betaald worden ook minder gewaardeerd worden?
Neem als voorbeeld mijn moeder. 53 jaar, werkt in het basisonderwijs. Ik verdien meer geld dan m'n moeder, maar krijg ik er ook meer waardering voor dan zij? Absoluut niet!
Waarom voelen vrouwen zich zo aangevallen?

En belangrijker:
Waarom willen 'we' dat vrouwen gelijk worden aan mannen?

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 17:07 schreef TwwT_Unexplained het volgende:

[..]

Exact mijn punt. Waarom zien we vrouwen als minderwaardig? Alleen omdat ze ander soort functies vervullen die nou eenmaal minder betalen? Betekent minder betaald worden ook minder gewaardeerd worden?
Neem als voorbeeld mijn moeder. 53 jaar, werkt in het basisonderwijs. Ik verdien meer geld dan m'n moeder, maar krijg ik er ook meer waardering voor dan zij? Absoluut niet!
Waarom voelen vrouwen zich zo aangevallen?

En belangrijker:
Waarom willen 'we' dat vrouwen gelijk worden aan mannen?
Hooooo!

Nou moet je even heel goed nadenken over wat je net gezegd hebt en mischien ook eens nadenken over het feit dat vrouwen helemaal niet minder gewaardeerd worden.

Een leraar verdient in het basis onderwijs net zoveel als een lerares.

Een programmeur net zoveel als een programmeuse, mits ze op het zelfde niveau zitten...

dus!

Verwijderd

Waar kan ik me in laten schrijven !
;)

Is nog niet zo verkeerd..

Maar het is wel een beetje belachelijk ja !

( Maar als het nou eens andersom was.. dat mannen dat kregen !!!!! Dan zouden de meningen wel ff helemaal anders zijn !! )

:* Em

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:12

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Klinkt misschien stom...
maar zou dit niet door een feministische vrouw zijn verzonnen...
zo eentje die zo feministisch is dat ze geen tegenspraak duldt...

Het volgende wat we gaan krijgen is dat mannelijke middelbare schooldocenten een premie gaan krijgen...
hier is ook een tekort aan...
[wordt ik misschien toch ooit nog leraar; niet dat ze ooit zo'n hoge premie kunnen betalen, maar toch... een beetje valse hoop :Y) ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 23:26

MaDLiVe

.-Observer-.

Op woensdag 24 oktober 2001 19:14 schreef Mystikal_Me het volgende:
Klinkt misschien stom...
maar zou dit niet door een feministische vrouw zijn verzonnen...
zo eentje die zo feministisch is dat ze geen tegenspraak duldt...

Het volgende wat we gaan krijgen is dat mannelijke middelbare schooldocenten een premie gaan krijgen...
hier is ook een tekort aan...
[wordt ik misschien toch ooit nog leraar; niet dat ze ooit zo'n hoge premie kunnen betalen, maar toch... een beetje valse hoop :Y) ]
Ik denk juist dat iets te ver gezocht is, maar voorals nog in onze moderne maatschappij willen/"moeten" vrouwen gelijke behandeling genieten, en terecht vind ik.

Lees: gelijke behandeling :)

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat dit niet kan, ik ben eigelijk wel benieuwd wat de andere argumenten voor dit voorstel waren.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16

Lordy79

Vastberaden

Op woensdag 24 oktober 2001 17:26 schreef drSinister het volgende:

Een leraar verdient in het basis onderwijs net zoveel als een lerares.

Een programmeur net zoveel als een programmeuse, mits ze op het zelfde niveau zitten...

dus!
Ik heb toch vaak gehoord dat gelijk(waardig) werk gedaan door mannen en vrouwen vaak beter betaalt voor mannen dan voor vrouwen. Waarom? Dat week nie.

misschien omdat mannen toch iets beter hun best doen dan vrouwen... >:) (dat laatste niet al te serieus nemen)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Dit is geen emancipatie maar positieve discriminatie !

dikzak

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 25 oktober 2001 00:10 schreef Chello200 het volgende:
Dit is geen emancipatie maar positieve discriminatie !
Inderdaad. Emancipatie houdt in dat de er geen verschil wordt gemaakt. Hier wordt juist wel verschil gemaakt - is dus geen emancipatie.

Onderhand worden vrouwen in zo ongeveer alle van oudsher "mannenberoepen" geaccepteerd. Waarom mannen in vrouwenberoepen niet of veel minder, dan?

Waarom zijn er uitgebreide projecten om vrouwen technische studies te laten kiezen, maar geen projecten om mannen de verpleging in te krijgen? Ik bedoel, verpleging is fysiek heel erg zwaar - je zou zeggen dat dat dus juist een mannenberoep bij uitstek is, en dat mannen zeer welkom zouden zijn. En dat is maar één voorbeeld.

Het wordt hoog tijd dat er een mannenemancipatiebeweging komt. De Dolle Martins ofzo.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• elessar
  • Laatst online: 02-04-2024
Waar is die wilg waar m'n labjas aan hangt? Dan ga ik solliciteren zodat ik bij het sollicitatiegesprek over ze heen kan kotsen....

(trouwens hoe serieus moet je iemand nemen die komt solliciteren om dat er 50k te halen valt? Je wilt toch gemotiveerde mensen hebben, niet mensen die voor het geld komen? Zou je tenminste denken.)

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Pagina: 1