Mijn server is bijna klaar.

Pagina: 1
Acties:

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Topicstarter
Ik heb een aantal dagen een pc met wat onderdelen gekocht van een maatje. :)

Spec's:

Mobo: Merk is nog onbekend, wel kan ik de multieplier en FSBsnelheid veranderen.
Geheugen: 256MB PC133 noname.
Proc: Cyrix-II M 300Mhz. >:)
HD: Maxtor 10GB 7200Toeren.
Videokaart: Trident 3D-image 9750 met 4MB
CD-rom: LG 36x
Diskettestation: geen
Geluidskaart: geen
LAN: 2x Level one 10/100Mb

En dit alles voor FL.100,- >:) :D

Nu wil ik hier een server van maken zodat ik internet en zo, kan delen.
En dat ding gaat dienst doen als firewall, zodat de meeste ellende van mijn eigen pc gegooit kan worden.

Nu heb ik er WinME op gezet (wat perfekt draait :? ), in de toekomst komt er Linux op te staan.

Maar zijn er nu nog meer toepassingen voor te vinden?
Er zullen vast wel meer taken zijn die dit ding kan doen.

Verder moet ik zeggen dat ondanks de langzame configuratie, dat ding goed uit de voeten komt met alles wat ik er nu mee doe.

Ook ga ik morgen kijken wat die cyrix doet als ik de FSB op 100Mhz zet ipv 75Mhz.
Ik ga hem overklocken, 350Mhz moet te doen zijn vogens mij, heet zal die processor toch niet worden. :)

Dus, kom maar op met die tips. 8-)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

tja heb 2 tips
1. die cyrix eruit gooien die dingen worden bloedheet zijn onbetrouwbaar en zijn tering traag

2. winme eraf gooien want die heeft tcp/ip bugjes dus zeker niet geschikt voor server enja linux is een beter keuzen

Verwijderd

redhat 6.2 ofzo is wel relaxed heb ik zelf ook op mijn server draaien

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Idd geen ME nemen als server OS, als je al windows wilt neem dan Win2k of Win XP.

En laat hem naast internet delen ook fileserver spelen voor je mp3 ofzo. Makkelijk, want dan heeft iedereen op het netwerk een lading muziek beschikbaar.

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
als het alleen maar als router is, dan kun je ook freesco gaan gebruiken, is goed genoeg voor dat werk (en zeker zo stabiel

cyrix... brrrr die dingen worden inderdaad zeeeeer heet, heb er ooit een netware server mee geinstalleerd, geen aanrader...

A wise man's life is based around fuck you

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Oké, de volgende tips zijn binnengekomen.

- Cyrix moet eruit.
- ME moet er af.
- Freesco kan ik gebruiken.
- Red Hat 6.2.

Dat zijn allemaal bruikbare tips. :)
Alleen Freesco zal ik niet gaan gebruiken, omdat ik meer met die server ga doen, dan hem alleen als router te gebruiken.

Jammer genoeg blijft die Cyrix zitten, simpelweg omdat ik geen andere processor heb om er in te doen. :{

WinME heb ik er alleen maar op staan omdat ik snel moest weten of alles aan die bak werkte.
Een ander OS heb ik op dit moment niet in huis, dat is volgende week anders, dan heb ik linux (SuSe ook goed?)

Ik heb nog ff met de buren gesproken of zij dan ook op dit LAN willen. (enige tijd geleden wilden zij dit wel)
Dan is het alleen de noodzaak om hem als DHCP te laten funktioneren omdat mijn buren niet echt het verstand hebben om hun pc te laten werken. (laat staan een netwerk. ;) )
Als ik er een DHCP-server van maak dan hoeven zij er niets voor te doen en krijgen zij vanzelf een IP-adres.

Maar hoe doe ik dat met de internetverbinding van anderen?
Een buurman heeft (net als ik) kabel, kan hij het dan af met een HUB, of moet hij ook een tweede NIC installeren?

De andere buren hebben geen internet, dat zal dus geen problemen geven ook.

Pfff, dat waren wel weer veel vragen. :)

Verwijderd

Ik vrees dat hij een 2de Nic moet installeren, je kan namelijk in dit geval niet zowel Internet (wat hij alzelf heeft) als het Lan netwerk over 1 kaart laten lopen, omdat als je dhcp gaat gebruiken dat erg lastig gaat worden.
2x een ip adres vragen bij de dhcp server ? ? ?

nee ik denk dat een 2de netwerkkaart makkelijkste oplossing is (en wat kost nou een netwerkkaartje) zelfs de wat duurdere 3com's en Intel's zijn voor een prikkie te krijgen, als je een rond kijkt.

• WZegers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 08:44
Het grootste probleem met delen van internet met je buren zit hem in de aardlussen.
Mijn hub ging down omdat ik mijn buurman er aan hing er bleek 110V spanningsveschil tussen zijn aarde en mijn aarde te zijn en blijkbaar kon mijn hub dat niet scheiden.
Het is nu opgelost door een glasvezel verbinding te gerbuiken.
Ik ga het nu nog proberen met wavelan, dat lijkt me makkelijker zeker omdat je dan ook geen gaten naar je buren behoefd te maken.

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Oké, als ik problemen krijg met de verbinding dan zal ik daar naar kijken. bedankt. ;)
Wavelan is leuk maar voor het goede te duur.

Ook zal ik bij die buur met kabel een tweede NIC installeren.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op verzoek:
Move HA -> NT :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Linux in combinatie met een Cyrix processor gaat niet zomaar werken. Je zal je kernel moeten patchen.

Kijk bijvoorbeeld hier:
http://wauug.erols.com/~balsa/linux/cyrix/p1.html

(Dit geldt trouwens voor 2.2.x kernels, of het goed gaat met 2.4 weet ik niet)

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Hee bedankt, dit wist ik niet.
De buren zijn er trouwens blij mee.
Dat wordt dus een mooi netwerk. :9
Vanavond maar ff downen wat achter die link zit.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:20

TheVMaster

Moderator WOS
hmm..wrom deel je internet niet gelijk met je buurman.... mag eigenlijk niet maar toch :) scheelt in de kosten

'k heb zelf adsl....met ehh..paar pc's zeg maar :) *lol* werkt super..is lekker goedkoop ook...

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

Verwijderd

waarom wil je een netwerk maken met jullie buren, als jullie alle 2 al kabelinternet hebben?

freesco geeft & DHCP leases & is firewall & DNS server & printserver. Je kunt het ook uitbreiden met verschillende overal verkrijgbare packs, tot het file sharen, webserver en mail server....

voordelen:
Rete stabiel
bedienen dmv browser http://i.p.adr.es:82
en telnet

• jep
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Leuk, freesco op een bak met 256mb geheugen en een 10gig schijf :+

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 22:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

waarom zou je die cyrix eruit gooien ?

ik rout hier zelf nog met een cyrix 150 :)
werkt perfect, tis niet de snelste maar meer dan snel genoeg
en ze zijn nog altijd koeler dan een duron.

maarreh waar heb je die hd vandaan gehaald ?

ow ja nog een optie,zet er wel een snellere proc, een tvout-kaart(tnt2 nieuw met tv in &uit al voor 100 piek) em je hebt een coole divx/mp3 box !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 09:05 schreef j3p het volgende:
Leuk, freesco op een bak met 256mb geheugen en een 10gig schijf :+
je kunt idd die 256 mb geheugen voor andere leuke dingen gebruiken, FREESCO draait op 6 mb, maar met extra features zorgen dat je ca. 32 MB hebt, en die 10 gieg schijf kun je toch gebruiken voor file sharing?

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Je hebt al gezegd dat er Linux opkomt, waarom er dan toch nog mensen moeten roepen dat WinME eraf moet is mij even niet duidelijk maar vooruit..

Iedere Linux distro waar jij mee overweg kunt is prima om te gebruiken, of het nou Redhat of SuSe is of Slackware, ik ik draai zelf Slack 8 met kernel 2.4.10 omdat ik geen een distro kende en een vriend van mij aardig thuis is in Slackware..

Ik zal je vertellen waar ik mijn server (een Duron 800/80Gb/256Mb) voor gebruik, misschien kun je er iets mee:

- Internet delen (@Home)
- Firewall (iptables)
- Apache (staat naar buiten dicht)
- MySQL
- PHP
- Samba (Filesharing/printersharing)
- }:O

Tsja het is niet echt spannend, maar tis een server.. :) Binnenkort wil ik es gaan kijken naar MAPI zodat ik vanaf overal bij m'n mail kan, maar dat ziet er nog wat te ingewikkeld uit..

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
TripleM, goed idee om er een database op te gooien.
Dan kan ik iedereen die database bij laten houden zodat het een beetje overzichtelijk blijft met wat erop staat.

En Heuveltje, die HD had ik al (komt bij dat zelfde maatje vandaan. :)

Maar er komt nog een 40GB bij.

arjo_kamp, ik deel het internet niet met iedereen (behalve bij mij thuis en mijn neefje (bij de buren zonder internet), omdat het anders te traag zou worden.

* bazs2000 denkt dat hij aan de hand van de aangeboden ideeën al een aardig eind komt. :*

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op woensdag 24 oktober 2001 09:02 schreef arjo_kamp het volgende:
waarom wil je een netwerk maken met jullie buren, als jullie alle 2 al kabelinternet hebben?
Lol, wat wat d8 je van een proxy array... lekker parallel leechen over 2 lijnen.

• Whizzer
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Ik zou ook voor een volwaardige linux gaan (freesco is handig, maar kan te beperkt zijn).. Draai er thuis ook een (mandrake 8) op een P II 333 met 128 MB ram en 3 hdd's met totaal 8 gig.. Dat ding doet op z'n sloffen alle taken:
- Iptables firewall
- Apache
- Proftpd
- Bind
- Sendmail
- Squid
- PHP
- MySQL
- Samba
- }:O
- En nog een zooi klein spul (sshd, snmpd (mrtg stats), etc etc)

Dan moet die 300 met 256 MB dat ook met gemak kunnen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• bazs2000

bazs2000

Topicstarter
Shit, ik kom er net achter dat ik geen crosscable heb. :(
En natuurlijk heb ik ook geen tang met de daarbij behorende RJ-45 pluggen. :'(
Nu moet ik dus verplicht tot morgen wachten zodat ik het kan kopen........

Damn, ik had mij er zo op verheugd die cyrix te testen......
Maarja, life's a big fat bitch...

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Kzou redhat 6.2 niet meer doen eigenluk....of je moet um flink upgraden(linux dan niet je pc want die is meer als zat).

Maar iig wel linux (liefst slackware of debian) maar voor te beginnen Redhat/mandrake (99% compatible maar toch)..

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 19:03
[topic=300540/1/25]

American Express vraagbaak

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

mijn server

486 100mhz
40mb intern
6.9gb
draait win98SE op

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 23:32 schreef Tijn_3d het volgende:
tja heb 2 tips
1. die cyrix eruit gooien die dingen worden bloedheet zijn onbetrouwbaar en zijn tering traag

2. winme eraf gooien want die heeft tcp/ip bugjes dus zeker niet geschikt voor server enja linux is een beter keuzen
1. Dat valt allemaal best mee vooral onder linux... Een vriend van mij heeft 3 jaar lang zo' n ding onder Redhat 5.2 stabiel aan het lopen gehad(Dat was iedere keer 5 dagen aan een stuk). Wel met dedicated kernel...

2. Cyrix en windows gaan overigens niet lekker samen

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Zo'n beetje elke professor is beter dan die cyrix......erg vaute keus dus....maja...... laten we even van je bestaande hardware uitgaan.....
Ik zou zelf een Linuxbak ervan maken..maar ik weet niet of je genoeg van linux weet om er een goed werkende server van te knutselen....Anders is NT4-server misschien wel een oplossing. Met servicepack 5 of hoger erop valt daar nog best wat leuks mee te doen

iRacing Profiel

Pagina: 1