[XP] ziet workgroup niet - kan wel pingen?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb dit maar even hier in WOS gepost omdat het meer een XP probleem is dan een algemeen netwerk probleem.

Situatie: Ik heb hier een LANnatje van 4 machines:

1x AMD 600 Classic, Realtek 10/100mbit "Kermit", Win98SE
1x P3/500, Realtek 10/100mbit "Wilson", Win98SE
1x P2/300 (laptop), Xircom 10/100 PCMCIA "Artoo", Win2K Pro
1x AMD TB900@1Ghz, 3Com 905TX "Sparkvark", WinXP

Aangezien Win98SE op "Sparkvark" (mijn game bak) weer es gaar was, dacht ik.. laat ik es XP proberen. Installatie verliep vlekkeloos maar dan..

Op "Wilson" draait een prima werkende Winroute (DHCP, DNS forwarder, NAT, geen email server). DHCP is prima ingesteld, subnet mask etc ook. Onder Win98SE kon ik gewoon met mijn Game doos connecten naar de shares op alle andere PCs en ook gewoon internetten via Wilson (waar mijn ISDN modem aan hangt) ging prima.

Alleen onder XP lukt het allemaal niet. In XP zie ik de Workgroup wel (ja, naam is goed opgegeven) maar ik zie geen van de andere PCs. Kijk ik naar de Network Neighbourhood van alle andere PCs, dan zie ik gewoon alle 3 de PCs die deel uitmaken van de Workgroup.

Mijn netwerk onder XP werkt *wel*. XP krijgt *prima* de IP's uit de opgegeven DHCP range, en ik kan pingen naar alle machines. Alleen hij resolved de computernames niet. Ik kan niet connecten naar shares.. hij vind gewoon de hele machines niet. Onder XP kan ik *wel* gewoon internetten via Wilson, waar dus Winroute op draait. Ik heb een aparte mailserver op Wilson draaien, die kan ik *alleen* benaderen als ik het IP address opgeef ipv de Computername.

Iemand ENIG idee? Het MOET een probleem met mijn WinXP bak zijn want alle andere pc's (Win98SE en Win2K) werken prima. Zover ik weet heb ik de Firewall *UIT* staan in XP (is niet aangevinkt)... en ik heb die Netwerk Setup Wizard wel 1000 miljoen keer gerund.. ik weet het echt niet meer hoor?

Help? Mayday? SOS? Vrouwen en kinderen eerst? :)

PS: ik heb de sjursh WEL gebruikt maar *DIT* probleem niet kunnen vinden. Alleen langzame netwerken en mensen die niet eens konden pingen.. ik hang er ergens tussen in.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:) heej..

Kun je wat in je logs vinden wat eventueel met een browsemaster te maken zou kunnen hebben?
Normaal gesproken zou je daar geen last van moeten hebben, maar het kán voor komen dat je pas na 15-20 minuten een nieuwe browselist ophaalt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
ERhm ik zal es in mijn eventlog gaan kijken. Maar als die browsemaster niet geupdate is, kan ik dan ook niet met net use commando's naar shares connecten?

PS: er staan nu 6x Turkse F-4E op Hopsten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nah, 't is toch slecht weer :P misschien..

Kun je dan wel via find > computer je win98 collega's op hostname vinden?

[edit]
Ik boot ff mee naar XP om eens te kijken ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Zal es proberen zometeen. Ik las ergens dat het wellicht aan die ingebouwde firewall ligt.. Ik lees diverse postings op Annoyances.org, dat alleen XP machines met elkaar willen 'babbelen' en dat ze NT4/2K/98 machines gewoon niet zien. Dat zal dan toch wel met die firewall te maken moeten hebben ofzo?? Waar zit dat ding en hoe zet ik dat ding *exact* uit?

PS: Ik heb nog wel wat leuke plaatjes uit polen, zullen we maar weer in SG of HK een foto topic openen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ROTFL
Just like ol' times :P

Na een verse reboot kan ik ook nog even niks zien in de werkgroep, maar zoeken werkt wel.

winkey + f, computers or people.
[edit]
Gelijk die search companion uitgezet :r

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ben ff XP even aan het rebooten, ik ga zo es even kijken of ik wat PC's kan vinden. Waar zit die Firewall zooi?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/helpdesk/netwerkfirewall.JPG

bij je netwerk verbinding.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
--> NT

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nee die staat uit.. maar ik probeer wel ff wat anders.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik kreeg pas na 12 (!) minuten de win98 clients te zien hier...
XP zuigt met 98 clients imho

Zit nu wel weer onder 2k, bevalt stukken beter.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ja maar dat is het probleem niet.

Ik kan niet eens op computername pingen tussen mijn Win98SE en Win2K PCs en mijn XP bak. Dat kan toch niet?! :? :? :? :?

Ik sta op het punt om XP d'r keihard af te pleuren, dit gaat *NERGENS* over.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[plink]Idee:

Heb je wel een HOSTS file in \WINDOWS\system32\drivers\etc staan met de hostnames en IPs van je clients?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nee, ik zal es kijken.. dat hoeft normaal toch niet? Oh wacht, normaal gebruik ik ook een PDC :) Moet je voor een workgroup onder Win2K een LMHOSTS file aanmaken? Dat hoef ik voor mijn Win2K laptop niet te doen .

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
HOSTS filetje aangepast.. geen zin om te stabben dus dan maar ff rebooten (ok ok, ik geef toe, was ff vergeten hoe dat moest :) ), ok.. ik kan nu pingen op basis van computername maar nog steeds zie ik geen PC's en kan ik niet naar shares connecten dus dit was de oplossing helaas ook niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Raar... ook niet door te zoeken op computernaam?

Het duurde bij m'n win98 clients wel wat langer dan bij m'n win2k bakkies, maar uiteindelijk zag ik ze wel allemaal.

Ook shares e.d. kon ik gewoon benaderen/aanmaken.
Weet je zeker dat er nergens een nummertje verkeerd staat?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Wat voor nummertje? Mijn XP bak krijgt z'n IP van mijn DHCP server en dat klopte allemaal, daar heb ik niets aan veranderd. Nah misschien dan maar 2K pro installeren ipv XP? Ik word het nu echt zat :(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geef 'm anders eens een vast IP boven je DHCP range en kijk dan nog eens..

Stond er ook niks vreemds in je logfiles? Services allemaal nog ok?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
services zijn allemaal ok..IP veranderen helpt ook niets.

:? :? :? :? :?

Ik snap het echt niet meer......

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wie is de browsemaster op je netwerk?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Die XP bak als het goed is.. niet de Win2K pro laptop. Waar kan ik dat ook al weer terug zien in XP? Ik verdwaal steeds.. :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
XP overnieuw geinstalleerd en voila ik zie ineens mijn workgroup en alle machines.. :? :? Erhm okay, niets meer aan doen! :)

Pagina: 1