100mbit, en toch traag :(

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-08 09:11

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik heb in m'n dell inspiron 8100 een ingebouwde NIC, een Actiontec 82559 (intel) based mini PCI ethernet adapter 10/100. Dan zou je een cd van 650 mb toch redelijk rap moeten kunnen overkopieeren naar m'n server, maar 't lijkt wel op 10mbit te gebeuren. Er zit een ACER 10/100 hub/switch tussen... Een andere pc op 't netwerk doet 't wel snel. Windows 2000 zegt ook dat er een 100 mbit verbinding actief is. Waarom zou dit komen? Ik heb ook al geprobeerd om 100 mbit full duplex te forcen in de kaartinstellingen... Behalve de standaard drivers van win2k heb ik ook de drivers van de dell site gedownload maar dat had ook geen effect. Ook is 't gewoon een goede Cat 5 kabel.

Wat is going on here?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 23 oktober 2001 21:57 schreef Amphora het volgende:
Ik heb in m'n dell inspiron 8100 een ingebouwde NIC, een Actiontec 82559 (intel) based mini PCI ethernet adapter 10/100. Dan zou je een cd van 650 mb toch redelijk rap moeten kunnen overkopieeren naar m'n server, maar 't lijkt wel op 10mbit te gebeuren. Er zit een ACER 10/100 hub/switch tussen... Een andere pc op 't netwerk doet 't wel snel. Windows 2000 zegt ook dat er een 100 mbit verbinding actief is. Waarom zou dit komen? Ik heb ook al geprobeerd om 100 mbit full duplex te forcen in de kaartinstellingen... Behalve de standaard drivers van win2k heb ik ook de drivers van de dell site gedownload maar dat had ook geen effect. Ook is 't gewoon een goede Cat 5 kabel.
Wat is het nou ? een ACER 10/100 hub/switch ? Ik neem even aan een dual-plane hub (das twee hubs in een, 1 op 10Mbit, 1 op 100Mbit met een "switch" tussen de twee hubs in zegmaar).

Kun je op dat switchje zien hoe die NIC linkt ? is dat op 100Mbit ? Overigens zou je sowieso (als het een dual-plane hub is) niet je full duplex aan moeten zetten. Hub is *immer* half-duplex.

Probeer het ding ook eens aan een echte 10/100 MB switch. (liefst eentje met snelheidsindicatie) en kijk wat je dan haalt. Misschien is het simpelweg de max transferrate van je kaart ? (alhoewel ik die NICs ken, ze zijn redelijk rap)

Heb je niet wat data die aan kunnen geven wat voor snelheden je haalt ?

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Verwijderd

ik ben het helemaal eens met mijn voorganger, probeer ook eens naar je processor belasting en je udma instellingen van je ide devices te kijken, hier liggen ook vaak problemen.Ook kun je proberen netbui te proberen ipv. tcp/ip (sneller protocol, en als je dat al niet deed.)

RGZ

MASH

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 16:22
Anders kun je eventueel ook een cross-link kabel ertussen zetten om te kijken of een van de NIC's misschien geen traagheid veroorzaakt...

Verwijderd

geef eens wat cijfers, hoelang doet ie over een 650 MB bestand, en zijn dit grote files, of allemaal kleintjes, en wat voor'n hardschijven zitten erin, en wat doen die op dat moment, raadpleeg je perfmon eens..

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
een cd van 650 mb
Dan is dus je cd-romspeler de bottleneck...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Op woensdag 24 oktober 2001 09:11 schreef Mr_Atheist het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ie dat heeft uigesloten, anders |:( |:( |:( |:( |:( en :o :o :o :o :o :o

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 00:41 schreef weirdje het volgende:
Wat is het nou ? een ACER 10/100 hub/switch ? Ik neem even aan een dual-plane hub (das twee hubs in een, 1 op 10Mbit, 1 op 100Mbit met een "switch" tussen de twee hubs in zegmaar).
Het is een 8 poorts switch als ik me niet vergis... Geen fancy ding met admin interface ofzo[quote]
Kun je op dat switchje zien hoe die NIC linkt ? is dat op 100Mbit ? Overigens zou je sowieso (als het een dual-plane hub is) niet je full duplex aan moeten zetten. Hub is *immer* half-duplex.
[/qoute]
Ook switch geeft 100 mbit aan
Probeer het ding ook eens aan een echte 10/100 MB switch. (liefst eentje met snelheidsindicatie) en kijk wat je dan haalt. Misschien is het simpelweg de max transferrate van je kaart ? (alhoewel ik die NICs ken, ze zijn redelijk rap)

Heb je niet wat data die aan kunnen geven wat voor snelheden je haalt ?
Helaas heb ik geen echte switch (3com ofzo), wat is een makkelijke tooltje om netwerk te benchmarken?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 09:11 schreef Mr_Atheist het volgende:

[..]

Correctie: Image van cd... Dus vanaf harde schijf

Verwijderd

1- Hoeveel en welke netwerk-protocollen heb je geinstalleerd op de Netwerkkaarten? -> Leuk voor je switch om te managen.
2- Veel kleine bestanden is gewoon retetraag, daar packets van 64k verzonden worden (over TCP/IP).

Mvgt

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 08:39 schreef MASH_MAN het volgende:
ik ben het helemaal eens met mijn voorganger, probeer ook eens naar je processor belasting en je udma instellingen van je ide devices te kijken, hier liggen ook vaak problemen.Ook kun je proberen netbui te proberen ipv. tcp/ip (sneller protocol, en als je dat al niet deed.)

RGZ

MASH
Processor belasting staat op 5% ofzo, UDMA staat aan. Maar toch raar dat m'n systeem traag reageert terwijl CPU load slecht 5% is?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 11:41 schreef SaiyanPrince het volgende:
1- Hoeveel en welke netwerk-protocollen heb je geinstalleerd op de Netwerkkaarten? -> Leuk voor je switch om te managen.
2- Veel kleine bestanden is gewoon retetraag, daar packets van 64k verzonden worden (over TCP/IP).

Mvgt
1-Aleen tcp/ip
2-meestal gaat 't om mp3 files van 100 mb ofzo of films dus altijd grote bestanden.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
FF testje gedaan en ik word er niet vrolijk van:

Als ik achter m'n laptop zit en ik kopieer van laptop naar server is dus traag.
Als ik achter server zit en ik kopieer van laptop naar server gaat wel snel.

Rara? Het is toch zelfde soort dataverkeer? Of word ik nou gek?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik ben eruit...

Ik gebruik de offline files functie van windows omdat ik sommige bestanden van de server altijd bij me wil hebben en niet zelf handmatig wil kopieren, er handig dus.
Maar blijkbaar is 't een stukkie k*t software want je netwerkt verbinding wordt er niet beter op.
Volgens mij kopieert ie 't bestand niet alleen op de server maar ook lokaal in die offline files directory en dat is natuurlijk op de zelfde schijf, dus loopt die hd te ratelen als een gek en word alles lekker vrolijk super traag.
Nu ik offline files uit heb staan werk 't perfect maar ik wil 't toch wel aan hebben? Iemand hier een oplossing voor?

Verwijderd

dat probleem heb ik ook gehad, oplossing was door windows opnieuw te installeren of door een optie aan te passen (verwijderen) in het windows register. Ik geloof dat het iets was met "windowsize" en was bij mij toen te vinden in een onderliggende map in.

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net\.

of

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\NetTrans

----

ik moet toch is sneller typen :)

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op woensdag 24 oktober 2001 12:11 schreef DarkShot het volgende:
dat probleem heb ik ook gehad, oplossing was door windows opnieuw te installeren of door een optie aan te passen (verwijderen) in het windows register. Ik geloof dat het iets was met "windowsize" en was bij mij toen te vinden in een onderliggende map in.

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Net\.

of

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\NetTrans

----

ik moet toch is sneller typen :)
Heb ff gezocht maar zowel 'windowsize' als die registry entries komen bij mij niet voor :(

Verwijderd

Darkshot verwees naar jou bericht als reactie op mijn probleem.. [link] [topic=298627/1/25] [link]

ik heb dus hetzelfde probleem en ik kan doordat 1 van de 2 (de boodsdoenner) windowsXP is, zien dat hij maar 50% gebruikt van.. ach lees mijn topic maar ff.. we hebben hetzelfde probleem..

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Nou ik heb ook zo'n dergelijk probleem gehad met een 10/100mbit switch.
Ene kant 4mb/s andere 8kb/s.
Dat lag aan packet size van tcp/ip protocol, heb ik met cable perftune veranderd en loops op volle snelheid.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op woensdag 24 oktober 2001 11:35 schreef Amphora het volgende:

Helaas heb ik geen echte switch (3com ofzo), wat is een makkelijke tooltje om netwerk te benchmarken?
3com heeft ook standaard switches waar je niks aan kunt managen.
Bovendien zijn deze veeeeeeeeel te duur.

Hier een handig testprog voor je netwerk!

Is legaal, als ie het niet doet stuur ff een icq bericht.
Pagina: 1