Zo'n aparte auteur tabel kan wel erg handig zijn hoor. Daar pleur je bijv. het email adres, password (om in je backend systeempje te kunnen posten), voornaam, achternaam etc.
in. Dan linken op auteur ID, veel flexibeler.
Hmm als je het NIET doet voldoe je niet eens aan de eerste normal form volgens mij. Je krijgt gigantische update problemen. Als je een naam van een Auteur moet wijzigen moet je dat op ELK veld in de main table doen. Als er ergens een naam fout gespeld staat wordt die niet gewijzigd.. Bout enorm.
Voor de reakties tabel op Tweakers.net zet ik het ICQ nr. e.d. van een user wel hard in de reaktietabel. Dit lijkt me sneller omdat-ie met 1 query alle reakties bij een artikel eruit kan trekken, ipv van voor elke reaktie daarnaast ook aparte queries in de member tabel te doen.
Dat hoeft niet. Je kan dan gewoon een table joinen.
"SELECT * FROM reactie,users WHERE reactie.user_id=users.user_id AND nieuws_id=$nieuws_id;"
Dan krijg je een tabel met reacties op nieuwsnr $nieuws_id met op elke rij een reactie (en alles wat er in de reactietabel staat), een username, icqnr, email adres (en de rest in de user table). En dat alles met 1 query, terwijl het icqnr wel meeverandert als de userinfo verandert!
Verder vind ik persoonlijk dat je eerst moet gaan lezen voordat je iets doet. OK als je win9x wil leren kan je gewoon gaan zitten klooien. Maar als je iets gaat doen waar een bepaalde theorie achter zit, zoals het gebruiken van een relationele database, lees dan eerst die theorie! Als het een eenvoudig iets is mag het best slecht zijn, maar als je eisen stelt als "snel, consistent, klein" dan moet je eerst de achtergrond weten.
Dan had je ook geweten dat een BLOB een Binary Large OBject is - een plaatje ofzo. En dus niet een text.
Verder is het mijns inziens zelfs als er maar 2 auteurs komen interessant een aparte tabel daarvoor te maken. Dan kan je gewoon in de nieuwstabel een kolom "auteur_id" maken. Dan kan je bij het posten van nieuws ook gewoon een listbox maken met de 2 namen.
Verder ben ik het (uiteraard

) helemaal met Hans en Femme eens..
Femme: jij hebt wel verstand van relationele databases, maar alleen vanuit eigen ervaring. Wijs geworden door foutjes, door uitproberen, etc.