Help bij aanschaf PA boxen?

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40
Hoi,

ik wil een setje boxen kopen;

dit is wat ik wil:
- Lekker hard kunnen(toch geen directe buren) :-)
- Multifunctioneel, ik wil ze gebruiken voor op mijn kamer (7x8m), voor een muziekje bij een tuinfeest en gewoon overal meenaartoe kunnen slepen waar een leuk feestje gaande is.
- ik luister vooral trance, RnB en af toe een leuk top40 plaatje. Geen Klassiek, Rock, Metal etc etc
- last but not least ik moet ze kunnen betalen. Mijn budget is niet al te groot.

Volgens mij kan ik beste een paar robuuste PA boxen kopen, van ong 200w . Deze zijn goedkoop, komt een hard geluid uit en zijn makkelijk te verslepen en kunnen ook wel tegen een stootje.

Alleen als ik opzoek ga naar een leuk setje? dan zie ik naast verschillen in wattages ook nog andere verschillen. Ik noem eens wat op:
- monitor box
- pa bassreflex 2weg(ik neem aan tweeter, en woofer)
- pa disco 3weg(ik neem aan tweeter, mid, woofer)
- pa dualbass
- pa trapezium box

zijn er verschillen tussen deze benamingen of is een PA box een PA box. En that's it? Verder wil ik even weten wat het verschil is tussen het geluid van een 100w rms hifi versterker icm PA boxen en een 100w rms pa versterker icm PA boxen.

Tenslotte wil ik nog even weten hoe het zit met zelfbouw, deze optie bekijk ik ook nog. Is het een kwestie van een kastje met speakers in en een filter, en maar hopen dat het een beetje klinkt. OF zijn hier theoriën/standaarden voor bedacht. Bv. X watt woofer + Y watt tweeter in een kast van min Z cm3 en max A cm3 ?

sorry voor de misschien stomme vragen, maar ik ben nieuw op dit gebeid.

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Wat is je budget?

Dus incl. versterker, kabels etc.

Specs? Zie ondertitel...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:03
Op dinsdag 23 oktober 2001 18:47 schreef borgdavile het volgende:Grtz. Mark
hmm, Mark..Mark..Mark
Waar ken ik die naam ook alweer van :?

owja, je voorganger:

[topic=166269]

:P

• borgdaville
ik wil goedkoop uit zijn, niet meer dan 200 piek per stuk, de boxen. Ik ben geen audiofiel. Wil gewoon een beetje muziek, als versterker had ik een Technics SU-3500 op het oog. Die is volgens mij 100w rms! In maastricht waar krijg je bij de kleinere electronica/auido zaken leuke PA boxen voor onder de 200 gulden. Met ong. 200watt.

Grtz. Mark

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Voor fl. 200,- koop je geen PA spekaer die een beetje heel blijft. Als je nou je budget ongeveer verdubbelt (dus fl. 400,-/stuk) dan kom je een heel eind.

Wat betreft de versterker: 200 echte watts is een hele hoop. Misschien is een goedkope 2e hands PA versterker iets voor jou? Een gewone versterker kan namelijk niet zo goed tegen langdurige hoge belastingen. Denk daarbij aan merken als Samson e.d.

Verder is het laag bij house nogal belangrijk. Nou heb je geluk: een basbinnetje is goedkoper dan een leuke top, dus...

Misschien is een tweedehands actief setje iets? Kijk maar eens bij HK audio. Kost bijna nix, klinkt best wel leuk.

Specs? Zie ondertitel...

• borgdaville
hoe zit het met zelfbouw(is toch goedkoper), zijn hier geen overzichtjes van. bv. die tweeter icm die woofer en die filter. In een kast van 50 liter?

Grtz. Mark

• borgdaville
Op dinsdag 23 oktober 2001 19:17 schreef DaDaJoker het volgende:
Misschien is een tweedehands actief setje iets? Kijk maar eens bij HK audio. Kost bijna nix, klinkt best wel leuk.
HK Audio????????

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ja. HK Audio

Ist deutsch ja...

www.hkaudio.com, en kijk dan bij Active Systems, en eventueel Powerworks.

Maar d'r zijn nog veel meer van die merken (dynacord, peavey, yamaha etc.)

Specs? Zie ondertitel...

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Zelfbouw is waarschijnlijk geen optie, omdat de speakers dan net zo duur worden, met veel meer werk.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Voor jouw budget kun je beter een paar lekkere speakers kopen die het op je kamer goed, mooi en hard doen. JBL's ofzo, of goedkope monitors (dat samson setje waar ik stiekem een oogje op heb?).

Als je eens naar een feestje gaat, zou ik de organisator daarvan een fatsoenlijke PA laten huren. Want met je low-budget PA is de kans dat het niet hard genoeg gaat (dus overbelast wordt), of dat het kapot gaat, of of of, gewoon te groot. Voor 150 piek per avond ben je van het gezeik af, en hebje betere kwaliteit dan je ooit zelf had kunnen kopen.

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
dap mdj-8 ding is 100 watt en kost 108,- excl. btw
dan nog een versterker:
dap club 300 van 419,- gulden excl. bwt

en dan heb je dus Nog niks

maaaaaaar t is wel budget :p

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09

Jag

Op dinsdag 23 oktober 2001 23:40 schreef digifiel het volgende:
dap mdj-8 ding is 100 watt en kost 108,- excl. btw
dan nog een versterker:
dap club 300 van 419,- gulden excl. bwt

en dan heb je dus Nog niks

maaaaaaar t is wel budget :p
Hahaha :)

Verwijderd

Ja en nu?

• borgdaville
sorry, dit bericht staat in de volgende reply als oorspronkelijk. Ik klikte ff verkeerd.

• borgdaville
Op woensdag 24 oktober 2001 22:18 schreef borgdavile het volgende:
mijn oorspronkelijke vraag was, wat is het verschil tussen de boxen, monitors. Nu zeg je goedkope monitors, maar ik heb geen idee waar je het over hebt.

En met feestjes bedoel ik gewoon de gezellige bijeenkomsten van mij en mijn vrienden en dat is best vaak. En dan moet je niet aan 100 man denken. Gewoon een paar gasten in een of ander schuurtje met genoeg dingen die slecht voor je zijn om de avond snel te laten verlopen.
edit:
Meestal ter gelegenheid van een of te ander heugelijk feit, maar deze gelegenheden worden ook wel eens gecreëert. :7

ps heb jullie dat nieuwe logitech 4.1 setje gezien van max. 200dollar. Dat is boxen en versterker in een. En het wattages wat vermeld word komt mij toch wel goed over. Tis dan wel geen PA maar gaat ook hard(?) en is makkelijk mee te nemen.

last but not least geef eens wat concrete type nummers van boxen/monitors whatever wat in de buurt komt. Bijvoorbeeld die samsung?

Grtz. Mark

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:11

Sick Nick

Drop the top!

Dat logitech setje is op z'n zachts gezegst NIET geschikt om hard te gaan :D

Als je daar een beetje volume doorheen perst klappert de woofer in z'n behuizing en vervormen de satelieten als de neten.

Heb zelf 2 leuke pyle new wave pounder speakers staan. Zijn geen verkeerde PA speakers dacht ik zo. Zijn nu geloof ik $399 ofzo, dus als je wat meer geld uitgeeft kom je al veeeeel verder.

• Jag

Jag

Wil je de term PA niet gebruiken met dit soort troep :+?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 25 oktober 2001 03:16 schreef Jag het volgende:
Wil je de term PA niet gebruiken met dit soort troep :+?
idd >:)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Haha F200,- piek per stuk.

Daar heb je nieteens PA speakers MET scheidingsfilter voor, dus lees "geen PA speakers".

Of je moet de kleinste IMG Stageline speakertjes kopen met 8" woofer voor F199,- :) Maar die halen de 110dB spl ook maar net :) Voor de wat kleinere feestjes (50-100 man ofzo) is dat trouwens wel genoeg. En ze zuipen niet al te veel vermogen. Ik zal zometeen even de link zoeken.

Hier naar zoeken: IMG StageLine PAB-8P
[url="http://www.cyber-system.de/sound-light-shop/shop/c145.html[/url]

2-Wege Bassreflex, 8" Bass, Piezo-Hochtonhorn, 200Wmax, 100Wrms, 8Ohm, 60-20000Hz, Schalldruck (mittl. = 92, max. = 112), Gewicht 7.4kg, Abmessungen 310x460x230mm, Anschlüsse (1x Klinke, 1x LS-Klemmen) Ausführung mit schwarzer Kunststoffoberfläche

DM 155,90 | Euro 79,71

Fatsoenlijke PA versterker laagste prijsklasse: F499,- voor 2x100Watt continu @ 8Ohm. F1000,- voor 2x 300Watt @ 8Ohm.

En bij echte PA speakers zit je denk ik al snel aan F1000,- per stuk. Als je EN een redelijke gevoeligheid, EN een redelijke MAX dB spl (hoe hard ze gaan) en scheidingsfilter en Vermogensbesgrenzer (spoelbescherming voor overbelasting) wilt hebben.

7x8m is trouwens bizar groot :)
Dat MOET wel een losstaand huis zijn.

• Jag

Jag

Een echte goede PA speaker kost zo'n 10.000 per stuk, en heeft afgezien zijn goede specs ook nog eens de eigenschap om goed te klinken en bovendien niet snel kapot gaat.

Maar het is ook verwonderlijk wat je soms kan met heel weinig. Ik heb wel eens het geluid gedaan van LSD (Laatste SchoolDag) op mijn middelbare school. Maar 's middags was de DJ met zijn PA set verdwenen :(. Heb ik een HiFi versterker gebruikt, een hele oude. En daar twee cheap ass PA-wannabe speakers aangehangen. Kon het natuurlijk niet vliegen ( :+), dus op een stoel gezet. Er zat een mic input op die amp (heel vaag), ergens een mic geregeld, wat lopen kutten met verloopjes.
Ging echt nog verrassend hard, en er is niks kapot gegaan :). Alleen is "mixen" nogal lastig als je alleen maar een source selecter hebt :P.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Wat ik niet snap is waarom 50Watt RMS tegenwoordig niet genoeg meer is. Weet je hoe fucking hard dat kan?! Daar kan je de buren echt heel bang mee maken. Zeker met een potje Black Metal, hehe

Het beste voor jou is denk ik eens in de conrad gids kijken. Daar kan je vinden wat je zoekt denk ik. Maarja, zoals andere al zeggen, je zult daar niet echt sup[er goed spul te zien krijgen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als je de prijzen bij conrad vergelijkt met de prijzen die je op dit forum naar je toe geslingerd krijgt, dan kan het gewoon niet zo super goed zijn. Neemt niet weg dat ik zelf ooit een keer van die goedkope speakers ga kopen, maar ik hoef dan ook niet een huis op te blazen :)

• borgdaville
Op donderdag 25 oktober 2001 12:58 schreef Yokozuna het volgende:
Haha F200,- piek per stuk.

Daar heb je nieteens PA speakers MET scheidingsfilter voor, dus lees "geen PA speakers".

Of je moet de kleinste IMG Stageline speakertjes kopen met 8" woofer voor F199,- :) Maar die halen de 110dB spl ook maar net :) Voor de wat kleinere feestjes (50-100 man ofzo) is dat trouwens wel genoeg. En ze zuipen niet al te veel vermogen. Ik zal zometeen even de link zoeken.

Hier naar zoeken: IMG StageLine PAB-8P
[url="http://www.cyber-system.de/sound-light-shop/shop/c145.html[/url]

2-Wege Bassreflex, 8" Bass, Piezo-Hochtonhorn, 200Wmax, 100Wrms, 8Ohm, 60-20000Hz, Schalldruck (mittl. = 92, max. = 112), Gewicht 7.4kg, Abmessungen 310x460x230mm, Anschlüsse (1x Klinke, 1x LS-Klemmen) Ausführung mit schwarzer Kunststoffoberfläche

DM 155,90 | Euro 79,71

Fatsoenlijke PA versterker laagste prijsklasse: F499,- voor 2x100Watt continu @ 8Ohm. F1000,- voor 2x 300Watt @ 8Ohm.

En bij echte PA speakers zit je denk ik al snel aan F1000,- per stuk. Als je EN een redelijke gevoeligheid, EN een redelijke MAX dB spl (hoe hard ze gaan) en scheidingsfilter en Vermogensbesgrenzer (spoelbescherming voor overbelasting) wilt hebben.

7x8m is trouwens bizar groot :)
Dat MOET wel een losstaand huis zijn.
kijk hier heb ik wat aan, ik ga meteen kijken naar die URL. En 7x8 is inderdaad niet klein voor een kamer van iemand die net 18 is en nog bij zijn ouders woont. Maar ik vind het wel relaxed, zit je niet zo opgekrompen als je een paar vrienden uitnodigt!

Grtz. Mark

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ja Jag, maar die van F1100,- (2e hand Peavy) ging niet zo snel kapot. Zat ook vermogensbegrenzer in.

Het ligt er maar wat je eisen zijn voor "PA", ik heb het over het minimum. Dus alles wat volgens mij de eisen zijn van een PA speaker. En ik vond die van F1100,- erg gebalanceerd klinken (wat freq resp). Het is maar vanaf wanneer je zo'n ding goed vind klinken, verder had hij volgens mij alles om PA genoemd te worden.

Maargoed, het gaat hier om een heel krap budget. Wat raad jij daarvoor aan?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Op donderdag 25 oktober 2001 17:58 schreef Jag het volgende:
Een echte goede PA speaker kost zo'n 10.000 per stuk, en heeft afgezien zijn goede specs ook nog eens de eigenschap om goed te klinken en bovendien niet snel kapot gaat.
Jag 10k per stuk, is ruim overdreven hoor de meeste PA speaker kasten zitten echt ruim onderde 10k grens maar niet de actieve die jij gebruikt mischien maar dan moet je ook de kosten van de versterkers meenemen,

maar de echte PA versterkers moet je toch vanaf 3k zien voor een beetje fatsoenlijk vermogen en specs.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

10K, 3K er wordt weer eens geschermd met Watts, terwijl geluidsdruk minstens zo belangrijk is!

Wat wil een mens. Als je een huiskamer hebt en dat moet hard en strak klinken ben je met 2*100 W op een 95dB al veelal klaar. :) (Auw!)

Een mega grote zaal heeft meer decibellen nodig.

Topicstarter: Ik zou gewoon een lekker stevig HiFi steje uitzoeken met nette speakers. Moet je echt een keer boven je maat dan huur je toch lekker. Scheelt een enorm kapitaal en je hebt in je slaapkamer geen "PA" set staan die niet lekker klinkt als ie niet een eind open kan. (bakken vol met ruis dus)

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op vrijdag 26 oktober 2001 02:37 schreef MisterDon het volgende:
10K, 3K er wordt weer eens geschermd met Watts, terwijl geluidsdruk minstens zo belangrijk is!

Wat wil een mens. Als je een huiskamer hebt en dat moet hard en strak klinken ben je met 2*100 W op een 95dB al veelal klaar. :) (Auw!)

Een mega grote zaal heeft meer decibellen nodig.

Topicstarter: Ik zou gewoon een lekker stevig HiFi steje uitzoeken met nette speakers. Moet je echt een keer boven je maat dan huur je toch lekker. Scheelt een enorm kapitaal en je hebt in je slaapkamer geen "PA" set staan die niet lekker klinkt als ie niet een eind open kan. (bakken vol met ruis dus)
Idd. Heb m'n monitorsetje op m'n kamer staan, en daar worden de buren al gillend gek van. Laat staan als ik het 'echte' werk aan ga zetten. En dat is nog steeds 'maar' 2X 400 RMS op 8 Ohm. En als het echt heftug moet huren we wel wat leuks :+

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:47
Op vrijdag 26 oktober 2001 09:32 schreef LangTall het volgende:

[..]

Idd. Heb m'n monitorsetje op m'n kamer staan, en daar worden de buren al gillend gek van. Laat staan als ik het 'echte' werk aan ga zetten. En dat is nog steeds 'maar' 2X 400 RMS op 8 Ohm. En als het echt heftug moet huren we wel wat leuks :+
"maar" 2x 400??

Verwijderd

Op vrijdag 26 oktober 2001 10:42 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

"maar" 2x 400??
sluit me bij dr evil aan(wat cs je trouwens weinig tegenwoordig... :( ) als ik de NAD 302 van me pa op 10 uur zet, dan komt er al zo'n geluid uit dat ik denk: nou niet veel harder dat zou wel is flink schadelijk kunnen zijn... en het beste dingetje is 25 watt!

• Big-Foot
Ja dat is mischien wel zo maar dit topic ging wel over PA en in de PA wereld is 25 watt toch echt wat aan de lage kant,
Als ik die van mij op 10 uur zet dan staat de halve straat al op de stoep :)

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op vrijdag 26 oktober 2001 10:59 schreef wiebe het volgende:

sluit me bij dr evil aan(wat cs je trouwens weinig tegenwoordig... :( ) als ik de NAD 302 van me pa op 10 uur zet, dan komt er al zo'n geluid uit dat ik denk: nou niet veel harder dat zou wel is flink schadelijk kunnen zijn... en het beste dingetje is 25 watt!
Had dus over m'n drive-in PA heren en dan is het idd 'maar'. Is leuk voor de schuurfeesten hier in de buurt, maar in feesttenten redt je het er niet mee, daar prik ik liever in op de PA van de hoofdact. Dat rammelt wat harder :+

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Mja, voor mijn drive in werk huur ik altijd de PA. Scheelt je bakken met geld, je hebt altijd goede spullen en geen gedonder van onderhoud enzo.

Morgen weer lekker met 2*8 KW blazen. :)

Lichtshowtje erbij van 16 fourbars en 8 scans, wat andere troep de trussen in en gaaaan...

Maar wat ik dus wil zeggen dat je dan echt verstandiger er aan doet om voor thuis een net hifi setje aan te schaffen en voor power te gaan huren.

Kijk eens of je geen nette deal kan maken met een lokale verhuurder. Moet te doen zijn.

• Jag

Jag

Op donderdag 25 oktober 2001 23:33 schreef mweert het volgende:

[..]

Jag 10k per stuk, is ruim overdreven hoor de meeste PA speaker kasten zitten echt ruim onderde 10k grens maar niet de actieve die jij gebruikt mischien maar dan moet je ook de kosten van de versterkers meenemen,

maar de echte PA versterkers moet je toch vanaf 3k zien voor een beetje fatsoenlijk vermogen en specs.
Axys is idd een stuk duurder door alles wat erin zit buiten de speakers om.
Maar ik doelde meer op Renkus Heinz en EAW, die zitten echt al heel snel boven de 10K.
Geluidsdruk, je lijkt wel de Conrad gids :P. Het is gevoeligheid, niet geluidsdruk dat je bedoelt. En ik geloof dat ik dat al wel wist, en MWeert ook.

• Stefan53xx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 12:35
[quote]Op Thursday 25 October 2001 17:58 schreef Jag het volgende:

Da's duzz wel vette bullshit he!!
sorry da ik da ff zeg, maar my mach touringset wazz zekerz nie zo duur.
topje: 7400,- excl.
en bas: 4400,- excl.

en als je me dan wil gaan vertellen dat het geen goede geluidsset is, dan weet ik het ook nie meer.

Greetz :7
Dj Stefan

• Big-Foot
En nu wil je dat we daar op gaan antwoorden dat het ruk spul is of :)

o en je website is dood :)

• Jag

Jag

[quote]
Op Sunday 28 October 2001 20:28 schreef DjStefan het volgende:
Op Thursday 25 October 2001 17:58 schreef Jag het volgende:

Da's duzz wel vette bullshit he!!
sorry da ik da ff zeg, maar my mach touringset wazz zekerz nie zo duur.
topje: 7400,- excl.
en bas: 4400,- excl.

en als je me dan wil gaan vertellen dat het geen goede geluidsset is, dan weet ik het ook nie meer.

Greetz :7
Dj Stefan
Ja, vette bullshit man! Het is geen 10K maar 7.4 :P.
En of dat zo goed is zou ik niet weten.
Pagina: 1