Jullie hebben allemaal gelijk als je bij martelen meteen gaat denken aan het afhakken van of electrocuteren van een terrorist.
Ik denk dat martelen op zo'n manier idd verwerpelijk is en de terrorist alleen maar onzin zou gaan uitkramen om de pijn te laten stoppen.
Maar stel dat ze een terrorist in nederland aanhouden. In nederland mag je de verdachte (Maakt niet uit of hij zeker weten schuldig is) op
geen enkele manier: emotioneel onder druk zetten, intimideren of uit de tent lokken (tenzij de officier van justitie speciale toestemming geeft voor een enkele speciale handeling). Dit leid simpelweg tot een officiele klacht tegen het politiecorps. Natuurlijk probeerd de politie er wel druk onder te zetten maar als de verdachte zegt: "ik zwijg en dat is jammer voor je. Ik wil een advocaat" dan kan de politie niks meer.
In het geval van een terrorist of ander staatsgevaarlijk persoon waarbij het gaat om een aanslag in de toekomst zou een vorm van effectieve druk wel prettig zijn. De vraag is
Hoe ver kan je gaan
Er is bijvoorbeeld een aantal jaar geleden behoorlijk wat ophef geweest over
De zaanse verhoor methode Bloederige foto's van het slachtoffer. Leugens om de verdachte onder druk te zetten. Emotionele chantage. Het hoort allemaal bij de zogeheten 'Zaanse verhoormethode'
Deze methode is eigelijk wat wij in Nederland al lang verwachten door het kijken van (teveel) amerikaanse films en politie series. In nederland gaat dit dus al veel te ver maar in Amerika en andere westerse landen is dit dagelijkse kost. Bij hun is de ophef juist weer over zaken die nog verder gaan. Zoals in israel de
Banana Deze methode gaat hun weer te ver. Al is het wel weer zo dat israel pas haar eigen methodes gaat veroordelen zodra het in de media komt.
Hoe ver moeten we dan gaan?!? Ik zou geen gouden grens durven te trekken. IMHO is lichamelijk geweld een duidelijke grens is, alsmede bedwelmende middellen van enig soort. Maar vind dat als een agent in de "bad-cop" routine een tik (dus niet een partijtje in elkaar slaan) geeft dat hij daarvoor niet zijn baan moet verliezen zolang het geen routine word binnen het politiecorps.
Het enige wat ik zeker weet is dat ik blij ben als de terroristen in Amerika of Israel pakken want dan weet ik tenminste dat ze ook als criminelen behandeld worden en niet in een nederlandse gevangenis (lees hotel) in pak zitten te discuseren met moskovitz over hoe ze de zaak gaan rekken tot 12 september.