ata100 op a7v en win2k hangt na 1 uur

Pagina: 1
Acties:

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
ik heb win2000 en een maxtor 30gb ata100 schijf. ik heb wel wat moeilijk moeten doen om ata100 aan de gang te krijgen (eerst de driver moeten installeren van mijn asus CD en dan pas ata100 gebruiken), nou werkt het goed, voor 1 uur lang. na precies 1 uur dat win2000 aanstaat loopt hij vast (blauw scherm met iets over classpnp.sys). nu draait mijn systeem stabiel met de hd op ata66, maar ik heb toch graag de snelheid van ata100.

die maxtor zit helemaal alleen op een ata100 ide poort en wordt in de bios goed gedetecteerd.
ik heb andere drivers geprobeert van de asus site, maar het hielp niet.

ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Verwijderd

ik heb geen problemen met win2k
maar om het erop te krijgen wel want als ik van cd boot dan kan hij m,n hd,s niet vinden dan moet ik eerst knoeien met de kabel dus hd naar ide dan instaleren en dan overzetten naar ata100 poort dan werkt het wel ook vaag he

• Johnny5
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:58 schreef markna het volgende:
maar om het erop te krijgen wel want als ik van cd boot dan kan hij m,n hd,s niet vinden dan moet ik eerst knoeien met de kabel dus hd naar ide dan instaleren en dan overzetten naar ata100 poort dan werkt het wel ook vaag he
zo was het bij mij ook begonnen, maar het was daarna niet afgelopen.

Verwijderd

hmmz vaag he zoiets maar ik heb er verder geen problemen meer mee het draait en ik kan het gewoon dagen aan laten staan zonder problemen

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:58 schreef markna het volgende:
humm..
Ik heb ook een A7V, en inderdaad, w2k ziet ATA100 schijven niet bij installatie. Nou ben ik heel nieuwsgierig hoe je dat precies hebt opgelost, want ik heb nu een prehistorische 850 MB als bootschijf moeten gebruiken, anders snapt win het niet meer. Als ik het goed begrijp boot jij nu van je ATA100 schijf ? Wil ik OOK!!

Verwijderd

nou ok dat word dus ff een verhaal ja ik boot idd van ata100 en zo heb ik het gedaan
ik heb mijn ata100 schijf op ide2 gegooid en toen gewoon win2k geinstaleerd na de instalatie de ata100 drivers van je moederboord cd instaleren dan rebooten enzo als dat klaar is pc uitzetten en dan je schijf weer op je ata poort zetten dan werkt het antans hier dus
het blijft wel een vaag gedoe want bij me maat die wel een ander mb heeft kan hij er er gewoon op zetten zonder te knoeien met kabels en als dat niet werkt heb ik nog wel een oplossing die ook werkt maar die nog mee schijfruimte vreet

SUC6

Verwijderd

heb je de laatste drivers voor je promise controller geinstalleerd?

http://support.promise.com/Support/All.asp?product=ultra100

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-04 20:01
Als je win2k wil installeren op een hd die aan die promise controller hangt moet je bij de installatie op F6 drukken als ie vraagt "Druk F6 als u SCSI/RAID bla bla gebruikt". Hierna vraagt ie dan om de driver voor de promise kaart. Als het goed is zou het dan allemaal moeten werken.

Ohja, die promise kan soms moeilijk doen over irq deling enzo.. Voor zover ik me herinner deelt de promise bij de A7V de irq met het 2e pci slot dus als je daar niks in stopt heb je de minste kans op problemen. (moet je wel ff nakijken in de handleiding of het echt pci2 is weet ik namelijk niet 100% zeker.)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

ben wel blij dat ik niet de enige ben met dit probleem
maar met dat F6 gedoe vraagt hij idd om me driver van me promise ok gedaan enzo en nog wou het niet
ik denk dus dat het dan te maken heeft met dat irq probleem
ik zal daar vanavond wel ff naar kijken want ik zit nu te eten heb een half uur schaft

• Johnny5
dat F6 tijdens de installatie is het probleem niet, maar die link met een ata100 bios en het IRQ gedoe zal ik even proberen (ookal heb ik nergens een conflict volgens windows).

bedankt voor de reacties.

Verwijderd

hmmmz ik zit ff bij m,n irq,s te kijken en ik heb een heleboel op irq 9 staan hebben jullie dat ook

ik bedoel dus 8 dingen op irq 9

• Johnny5
ik heb 7 apparaten op irq 9, het probleem is dat ik geen apparaat kan verzetten naar 1 van de 6 ongebruikte nummers.

ik heb zelfs geprobeert in de bios andere irq's toe te wijzen aan pci sloten maar dat heeft geen effect.

maar zeer waarschijnlijk zit hier mijn probleem, want 1 van de apparaten op irq 9 is mijn ATA100 controller.

misschien heb ik verwarring veroorzaakt, mijn ata100 controller is onboard, dus ata100 bios upgrades kan ik niets mee.

Verwijderd

hier geen verwarring
ik heb hem ook onboard

• Johnny5
Dacht ik al, maar Placebo had een link gepost met onder andere een ata100 bios upgrade.

misschien wel handig dat jullie het weten: ik draai NU op ata100 en om 17:50 weet ik of het wel/niet werkt.

• Johnny5
Helaas, hij is weer na 1 uur vastgelopen.

is er iemand weet hoe ik mijn irq's kan verzetten. ik weet wel waar het moet, maar windows staat het niet toe de bronnen manueel te veranderen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
w2k werk standaard met een virtueel IRQ = shared IRQ dus, in w2k heb ik er 9 op zitten :)
da's echt het probleem niet hoor, maar welke bios versie heb je? want ik meen te herrineren dat in 1004 een fix zat ivm hd's in w2k

• Johnny5
Ik had origineel 1004, maar ondertussen is hij 2 keer geflashed en zit er nu een 1007 in.

• Johnny5
aan zij die nog interesse hebben in mijn probleem:

hieronder volgt de oplossing

• Johnny5
er moest 1 vinkje uitgezet worden genaamd
"disable tagged queving" sindsdien (50 uur geleden) werkt het weer goed en vooral sneller.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Op dinsdag 23 oktober 2001 18:37 schreef dontask het volgende:

[..]

humm..
Ik heb ook een A7V, en inderdaad, w2k ziet ATA100 schijven niet bij installatie. Nou ben ik heel nieuwsgierig hoe je dat precies hebt opgelost, want ik heb nu een prehistorische 850 MB als bootschijf moeten gebruiken, anders snapt win het niet meer. Als ik het goed begrijp boot jij nu van je ATA100 schijf ? Wil ik OOK!!
Ik heb gewoon de drivers van moederbord-cd op diskette gezet, in het begin vd installatie op F6 gedrukt, en dan installeert ie de ATA 100 drivers.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Windows 2000 ondersteunt pas vanaf SP2 ATA-100 controllers.
Als je dus wilt installeren op een ATA-100 schijf zul je een slipstreamed installation CD moeten gebruiken.
Hoe dat moet staat wel ergens hier op GoT, Traag heeft ook een site waar het uitgelegd wordt maar daar zijn de plaatjes van weg.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Johnny5
als iemand de forum nog leest. HELP!
mijn pc was vastgelopen op counterstrike (zal wel een zeer lokale bug zijn op mijn specifieke hardware) en nou (na het herinstalleren van windows 2000) lukt het mij niet meer om ATA100 weer aan de gang te krijgen |:( (voor langer dan 1 uur dan). er is ook nog een kleinigheidje bijgekomen, hij kan niet meer terugkomen uit hybernating.

als iemand mij ff kan helpen aub. ik merk echt dat de schijf langzamer is (met defragmenteren enzo).
Pagina: 1