Zelfde CPU + zelfde MHz-en + ander mobo = C anders

Pagina: 1
Acties:

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Beetje vreemde topictitel, maar de titel zou moeten zijn:
Zelfde CPU + zelfde MHz-en + ander mobo = andere coretemp.

Ik had een Asus A7V133 met een Duron 800 op 1037MHz met watercooling en hij werdt max 52 graden. (tempsensor was iets omhoof gebogen zodat ie goed contact maakte met de CPU)

Nu heb ik een MSI K7 Master met dezelfde Duron op dezelfde snelheid en dezelfde cooling, en hij is opeens 67 tot 74 graden. Cooling opnieuw gemonteerd, maar dat maakte niet uit.

Nu denk ik dat een van de 2 mainboards de temp incorrect weergeeft (of beide).

Wat zijn jullie ervaringen met wisselen van mobo en de coretemp?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2 mogelijkheden:

- een van de 2 geeft Tcore idd incorrect aan (zijn sowieso nooit de betrouwbaarste metingen)
- je hebt de koelprut de eerste keer beter aangebracht dan de tweede.

Denk dat beide een rol spelen. Sowieso de koeler eraf halen, core en heatsink goed lappen en nieuwe koelprut erop (niet teveel). Scheelt vast 10C (maar met dat soort temp zou ik sowieso een betere koeler aanraden)

Oslik blyat! Oslik!

• superbikkel
Als je mijn post goed had gelezen dan zie je dat ik de cooler opnieuw heb geplaatst, en dat het een watercooler is. Die vervang je niet zomaar door een betere.

Wat ik niet heb vermeldt is dat er arctic silver is gebruikt. En dat is keurig netjes vernieuwd bij het overbouwen.

BTW: ben geen newbie meer, dus graag reacties op mijn vraag, en geen opmerkingen over wat ik beter moet doen ofzo.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:17
Op zich niet zo vreemd.. Bij ieder bordje zul je een andere temperatuur meten, gewoon omdat er met losse temperatuur-sensoren wordt gewerkt. De ene keer zit dat ding iets verder van de core af dan de andere keer, en dat maakt best veel verschil..

Die temperaturen van een AMD moet je niet teveel vertrouwen!

Maar met welk programma meet jij? (bij mij gaf asus-probe bijvoorbeeld standaard al 10 graden meer aan!)

• superbikkel
Op dinsdag 23 oktober 2001 17:05 schreef Twynn het volgende:
Maar met welk programma meet jij? (bij mij gaf asus-probe bijvoorbeeld standaard al 10 graden meer aan!)
Motherboard Monitor 5.09

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Het MSI bordje liegt :)

dat doen MSI bordjes als het om temp gaat. heb ik ook ik ging van MSI 40 graden naar ASUS en toen werd ie 50. ik geloof die ASUS eerder.

Tweakers Discord

Pagina: 1