TCP/IP

Pagina: 1
Acties:

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 07:44
Ik heb even een vraagje over TCP/IP. Ik weet dat TCP en IP verschillende protocollen zijn. Maar er bestaat ook TCP/IP.

Wat wordt er dan bedoeld?? Is dat een combinatie van die twee protocollen ofzo??

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Greyfox

MSX rulez

Netwerkverkeer vind plaats in lagen. (OSI model)
TCP en IP zijn twee protocollen uit verschillende lagen en draaien dus boven op elkaar.
(kijk eens op www.whatis.com)

MSX 2 rulez more

• bavara
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:53 schreef Greyfox het volgende:
Netwerkverkeer vind plaats in lagen. (OSI model)
TCP en IP zijn twee protocollen uit verschillende lagen en draaien dus boven op elkaar.
(kijk eens op www.whatis.com)
Jep daar heb ik gekeken! Maar op tweakers krijg ik vaak nog wat info waarmee het voor mij alleen maar duidelijker wordt, zoals jouw uitleg. Snap je?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
owh zit dat zo :+

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:02

Greyfox

MSX rulez

Zo gehaald van whatis.com:

TCP/IP is a two-layer program. The higher layer, Transmission Control Protocol, manages the assembling of a message or file into smaller packets that are transmitted over the Internet and received by a TCP layer that reassembles the packets into the original message. The lower layer, Internet Protocol, handles the address part of each packet so that it gets to the right destination. Each gateway computer on the network checks this address to see where to forward the message. Even though some packets from the same message are routed differently than others, they'll be reassembled at the destination.

Dit is meer en preciezer dan ik vertelde.....

MSX 2 rulez more

• bavara
Op dinsdag 23 oktober 2001 16:02 schreef Greyfox het volgende:
Zo gehaald van whatis.com:

TCP/IP is a two-layer program. The higher layer, Transmission Control Protocol, manages the assembling of a message or file into smaller packets that are transmitted over the Internet and received by a TCP layer that reassembles the packets into the original message. The lower layer, Internet Protocol, handles the address part of each packet so that it gets to the right destination. Each gateway computer on the network checks this address to see where to forward the message. Even though some packets from the same message are routed differently than others, they'll be reassembled at the destination.

Dit is meer en preciezer dan ik vertelde.....
Ja, dat had ik al toen ik dit topic opende!! 8-)

Verwijderd

TCP regeld vooral het omzetten van gewone data naar verstuurbare paketten. IP is vooral adressering (het ip adres). Omdat deze protocollen eigenlijk altijd samenwerken zitten ze samen in een Stack. Je installeerd dus altijd beide. Behalve is zeer zeldzame gevallen dan.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

IP is de laag die het Internet Protocol definieert.

De meest bekende laag daarboven is het TCP-protocol, een zgn. connection-oriented protocol, d.w.z. dat als 2 computers hiermee praten, ze eerst onderling een logische verbinding op poten zetten. Dat kost wat overhead in het begin, maar vermindert daarna de overhead. Als een pakketje "van de lijn valt", wordt dit door TCP ontdekt en opnieuwe verzonden zonder dat de applicatie zich hiermee bemoeit.

Daarnaast gebruiken veel mensen regelmatig het ICMP-protocol. Dit wordt namelijk door ons roemruchte "ping" gebruikt, net zoals vele andere "tooltjes" rond het IP-protocol.

Ook veel gebruikt is het UDP-protocol. Net als TCP wordt dit voor echt data-verkeer gebruikt, maar het is connection-less, d.w.z. dat de verzender het "op hoop van zegen" het net op smijt. Fouten en mislukkingen moeten dan door de bovenliggende lagen worden afgehandeld, maar het is wel sneller zolang het goed gaat.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan ....

Services (zoals bijv. een FTP-server of een HTTP-server) kunnen ofwel TCP, ofwel UDP, ofwel beide protocollen ondersteunen, net wat voor die specifieke service mogelijk danwel handig is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 15:50 schreef bavara het volgende:
Ik heb even een vraagje over TCP/IP. Ik weet dat TCP en IP verschillende protocollen zijn. Maar er bestaat ook TCP/IP.

Wat wordt er dan bedoeld?? Is dat een combinatie van die twee protocollen ofzo??
IP = internet protocol , zorgt voor aflevering juiste adress (ip-adressen) = routering

TCP = transmission communication protocol , opbouw en controle van de verstuurde data

Verwijderd

Op dinsdag 23 oktober 2001 21:32 schreef psychic het volgende:

[..]

IP = internet protocol , zorgt voor aflevering juiste adress (ip-adressen) = routering

TCP = transmission communication protocol , opbouw en controle van de verstuurde data
met tcp/ip wordt dus bedoel dat het TCP protocol wordt gebruikt in combo met IP protocol (dus tcp controle en ip routering)

eigenlijk moet dit in windows TCP/UDP/IP protocol zijn, omdat "TCP/IP" ook UDP regelt ...allen dit is blijkbaar niet belangerijk om te vermelden ??

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op dinsdag 23 oktober 2001 16:35 schreef cyberwarior het volgende:
TCP regeld vooral het omzetten van gewone data naar verstuurbare paketten. IP is vooral adressering (het ip adres). Omdat deze protocollen eigenlijk altijd samenwerken zitten ze samen in een Stack. Je installeerd dus altijd beide. Behalve is zeer zeldzame gevallen dan.
Deze protocollen hoeven niet altijd samen te werken.

Je kunt over IP ook andere (higher level) protocollen draaien (zoals UDP, ICMP, IGMP, GGP en nog wat meer).
Je kunt TCP ook over andere (lower level) protocollen draaien. Het bekendste voorbeeld hiervan is IPv6.

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

Pagina: 1